За азилното право в средновековна България се споменава в отговорите на папа Николай до княз Борис. Папата препоръчва азилното право да се зачита, но няколко столетия по-късно във връзка със "случая Шишман" от 1341 г. Йоан Кантукузин пише, че цар Йоан Александър не би възприел позоваването на азилното право като аргумент за непредаването на Шишман, тъй като в страната му няма такъв обичай. По този повод възникват някои въпроси: доколко и въобще разпространено ли е азилното право в средновековна България; княз Борис дали се е съобразил със съвета на папата и ако да, то кога впоследствие азилното право е премахнато; доколко по време на византийската власт в темите образувани на бивши български земи (най-вече България и Паристрион) се спазва азилното право? Как се е развивало азилното право в самата Византия?
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Азилното право в средновековна България
Collapse
X
-
Азилното право в средновековна България
Liberte, egalite, fraternite
Viva la revolution
Zalmoxis написаИмайте предвид, че влизането в Бойна Слава за средния българин е значителен културен шок.
dibo написаПреценил съм като модератор, че езикът Ви е неподходящ и толкова.Маркери: Никакви
-
Азилното право е уредено в Закона за съдене на людете. Последния е малко или много заимстван от Еклогата, но точно по повод на азилното право, разпоредбите на нашия закон за отличават фундаментално от византийските - според Еклогата вината на търсещия убежище се разяснява от преследващия го и същият може да получи бежанеца, ако даде подходящо обезпечение. Ако употреби сила, за да го отнеме от църквата, наказанието е 12 удара и едва тогава се изследва въпросът със самия бежанец.
т. XVII, ст. 1 от Виз. еклога: «Никой със сила да не отвежда онзи, който прибягва в църквата, но да съобщава на свещеника вината на избягалия и да го получи от него с гаранция да бъде законно изследван и решен неговият въпрос. Ако пък някой се опита със сила да отнеме от църквата беглец, който и да е той, такъв да получи дванадесет удара и тогава, както подобава, да се изследва въпросът на същия беглец.»
ЗСЛ гл.16. Никой не бива насилствено [да изкарва] из черква тогова, който е в нея прибягнал. Но прибягналият открива работата на попа и вината, извършена от него, когото попът приема като беглец, догде се издири по закона и се изпита неговото обвинение.
Ако ли някой се опита да изкара из черква насилствено побягналия, който и да бъде, да получи 140 рани. И тогаз, както трябва, да се издири обвинението на избягалия.
За съжаление не разполагаме с друг пълен български законник освен ЗСЛ и трябва да гадаем по косвени случаи кога това право е отпаднало.Last edited by Юлиан Август; 02-05-2016, 21:26.Quae fuerant vitia, mores sunt.
Comment