Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Християнските бойци в османската армия.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    Християнските бойци в османската армия.

    Всеизвестно е, че при завоеванието голяма част от местните феодали и изобщо военно задължено население се договарят със завоевателите и представляват съществен компонент от армията им. Както цели контингенти, предоставяни от васалните държавици, понякога изключително важни и боеспособни - сръбската тежка конница в края на 14 и началото на 15 век е христоматиен пример, така и християнски бойци, които са поданици на султана. През 15 век поне на Балканите спахиите християни са значителна, ако ли не и преобладаваща част от османската армия, следователно голяма част от бойците и примерно в битката при Варна или при обсадата на Константинопол са били с кръстчета на врата.

    През 15 век повечето спахии християни се помюсюлманчват (но каква е динамиката не ми е ясно). През 16 век са вече единици, но все още ги има. Докога? И още в някакъв период след това спахиите може и да са мюсюлмани, но отрядчетата от войници, които водят със себе си и които понякога са от тежковъоръжени бронирани конници си остават основно християнски по състав. Докога?

    И войнуците. Те до някакъв период са си били нормална войска, посе някъде през 16 век вече излъчват само спомагателни отряди - обозни и коняри. Това значи ли, че са били без оръжие?

    А мартолосите, които грубо казано са разбойнически банди на държавна служба, които гонят другите разбойници?

    А дервентжиите?

    А пандурите?

    Това като цяло, ще се радвам да се включите.


    thorn

    Средновековните църкви в България

    #2
    Пътешественикът Дерншвам в 1553 г. срещнал около Ниш една дружина войници, въоръжени с къси копия и отиващи за Темешварския лагер.
    Копривщенски войници са ходили в редовете на турската армия до Офен и Виена. В къщи главното им за*нятие било скотовъдството; те чергарували със стадата си по цяла Тракия, носели оръжие, ходели на лов и живеели свободно, без да плащат големи данъци. В онова време населението на Копривщица било над 10,000 души. Силата на фермана, обаче, се намалявала, а произволът на чиновниците расъл, докато Балабан юнак, прочут между турците поради храбростта си във войните с австрийците


    Т.е. в завоеванието на Унгария са участвали български отряди.

    Деветдесет години след завоеванието във Видин има 114 спахии, от
    които едва седем са все още християни. По-нисшият ешелон обаче включва много повече
    християни. Общият брой военни от всички категории обхваща 374 мюсюлмански и 444
    християнски бойци.
    Положението в големия и гъстонаселен Кюстендилски санджак може
    да се види в наскоро открит в Истанбулските архиви опис от 1519 г. Той регистрира общо
    1052 спахии, от които едва осем са християни. Отново обаче от 7530 души общо, включени
    във военната машина, 4664 са християни, т. е. 62%.
    Bocoran Result Singapore, Paito Singapore dan Paito Warna Singapore, Live Draw Singapore 4D Tercepat, Paito Warna Terakurat, Paito Warna Singapore Terakurat
    Last edited by Thorn; 21-03-2016, 17:34.


    thorn

    Средновековните църкви в България

    Comment


      #3
      Виж глава 1 на:

      Заглавие: "Военното дъло въ нашето отечество презъ време на турското владичество" (Военна библиотека 101 - Октомврий 1938)
      Автор: Атанасъ Христовъ - генерал о.з.
      Издателство: Военно-издателски фондъ, 1938
      Размер: 31.7 МB

      We don't see things as they are, we see them as we are
      ---Anais Nin----

      Comment


        #4
        Thorn написа Виж мнение
        През 15 век поне на Балканите спахиите християни са значителна, ако ли не и преобладаваща част от османската армия, следователно голяма част от бойците и примерно в битката при Варна или при обсадата на Константинопол са били с кръстчета на врата.
        Чак "преобладаваща" - не са, има сравн. точни данни, напр. в регистъра на санджака Арванид, т.е. прибл. дн. Албания, бяха, мисля, към 30 % (ако не ме лъже паметта). Християни-спахии по това време има и в Анадола. Къзъл Дели е дал линкове към литература, в която са публикувани списъците, мисля че авторът беше един от по-старите турски учени, от поколението на Иналджък, който и Вера Мутафчиева е ползвала често навремето - май Баркан беше. Но нали "не ми е специалност" - що ли се бъркам, а не си налягам парцалите
        A strong toun Rodez hit is,
        The Castell is strong and fair I wis...


        блог за средновековна балканска история

        Comment


          #5
          Това са бележки които съм си вадил от Иналджък.

          Бележки по ислямизационните процеси:
          В санджака Арванид 50% от спахиите са "синове на Абдула", 1432 г.
          В санджака Шкодра през 1485 г. и в санджака Дебър през 1467 г. ок. 8% са местни тимариоти приели исляма
          В Калканделен (Тетово) новомюсюлманите спахии са 7% от общия брой на спахиите в района; в Скопие - 4%; в Кичево - 8,5% през 1467/8 г.
          В косовския вилает Вук през 1455/6 г. ок. 16% са христианите спахии. През 1530 г. от тях няма следа
          За войнуците Делията сподели някои интересни статии на Вера Мутафчиева, та според нея още от самото им създаване като институт те изпълняват само спомагателни функции в състава на войската. Пак тя в предговор към публикация на Боянич-Лукач отбилязва, че от 122 тимара във Видинския санджак през 1454/5 г. 16 са на христиани от които половината са бегълци от Влашко и Маджарско (вероятно православни избягали от католическите си господари), други 4 се държат от новомюсюлмани.
          Last edited by boilad; 22-03-2016, 13:19.
          Liberte, egalite, fraternite
          Viva la revolution
          Zalmoxis написа
          Имайте предвид, че влизането в Бойна Слава за средния българин е значителен културен шок.
          http://hristoen4ev.blogspot.com/
          dibo написа
          Преценил съм като модератор, че езикът Ви е неподходящ и толкова.
          - това се случва, когато се докладват богопомазани като Тора.

          Comment


            #6
            Сещам се за написаното от Бубсек относно благородническите родове. При пътуването си през 1533 г. свидетелства, че някои хора произхождали от благороднически родове и това говорели околните им. Тези хора обаче били воловари, жените омъжени за лица от низши слоеве - въобще свидетелство за премахване на аристокрацията. На някои места обаче старата аристокрация се закрепя за новото управление, в общи линии като приема исляма. Специалното население всъщност печели от османския пазар, най-вече от военните поръчки. В селищата на тези именно чорбаджии по-късно се появава идеята за националност - по-меки спрямо османците в лицето на богатите и по-революционно настроени сред по-бедните. В много случаи населението на войнушките селища са имали право да носят оръжие, обаче когато е свързано със специалните им задачи. По различни поводи е давано оръжие и по-масово.

            Доколкото имам идея, християни са включвани в походите към Унгария, вероятно и българи като част от подчинението на поставените от султана управители. Първоначално службата на християни в османската армия е било възможно. Обаче са служили християни, които са се съгласили да се подчиняват на османците. И самите те стават османци, независимо от религията им.

            Comment


              #7
              Thorn, темата е интересна и може би си струва да я почекнем, ако разбира се не се явят мотивирани бранители на българщината през вековете и да я залеят със спам.
              Иначе, аз собствено бих я подхванал на поне три (преливащи едно в друго) нива на разглеждане:
              1. висша аристокрация или по-просто казано някакъв по-значим елит и неговото инкорпориране и абсорбиране от османската управленска система. В случая (за мен) важното е от една страна дали тези хора оказват влияние при формирането на политики, а от друга дали имат достатъчно влияние да формират/модифицират системата на османската държава. На ниво българи много трудно ще се отсеят, но на ниво бивш балкански нобилитет от някакъв бичим, при желание и напън може да се докара нещо прилично. Още нещо, което аз намирам за интересно е например до каква степен местните конфликти на балканската християнска аристокрация са определящи за навлизането им на османска служба? Или пък друго, ако един местен властел мине на страната на османците (щото примерно съседът му го бил на бойното поле и му взел замъка, земите и жената) и приеме исляма и съответно след няколко години поздрави съседа си начело на „османска дружинка той развява ли исляма и свещената война като пропаганден инструмент или разчита на старите си връзки с местното християнско население? Или и двете? И още, ако приемем, че и двамата властели нахитреят почти едновременно, минат на османска служба, съответно станат по-праведни и от Пророка, това потушава ли конфликта между тях или просто протича на различно ниво? Веднага се сещам за великолепната статия на О. Шмит по повод Скендербег (при интерес ще я кача), в която той аргументирано показва, че най-големите свинства, които османската войска върши в Албания (а те са свинствали яко - примерно райони с до 75% изчезнало население – избито, изробено, избягало) са дело на преминали на османска служба местни албански властели, които са били в стар конфликт с Кастриотите и т.н. Въобще има доста какво да се бистри – например известно е, че синът на Степан Вукчич Косача го докарва добре в османската управленска структура (Херсекзаде), но аз лично наскоро се научих, че една от дъщерите му (от жена му султанска щерка) влиза в брак със синовете на един могъщите по това време акънджийски предводители (династия, основана от ренегат) и изненада-изненада като отвори човек регистрите намира въпросният зет-хубавец да е санджакбей на Херцеговина (Херсек санджагъ), което си е пар екселанс балканска политика от късното средновековие и т.н. Та има много какво да се гледа на това ниво.
              2. на по-ниско ниво е добре да разгледа колко от средновековните балкански бойци средна ръка могат да бъдат идентифицирани сред бойните формирования на османците, демек въпросните спахии-християни, за които говориш и ти. Тук има много направено, но съществен проблем е липсата на глобален поглед (базиран на квантитативен анализ) и неравномерното разпределение на изворите, заради хронологията на завоеванието. Логично е да ги намираме повече в западните части на Балканите, защото са по-добре документирани, понеже респективно падат по-късно.
              3. нисшият ешелон – войнуци, мартолоси, стрелци по крепости и друга паплач, за която споменаваш и ти също са в сметката на най-ниско ниво. Би било интересно да се проследи как тези хора са инкорпорирани в системата и изобщо как се променя техният статут в османската армейска структура с времето и т.н.
              Естествено на първо място трябва да се започне с уговорката, че това не са статични картини, а процеси, които започват, развиват се и за голяма част от участниците приключват в средата-края на ХV² в., когато османската държава не само, че избистря, но и успява да наложи ясно дефинирана центристка имперска доктрина, базирана на суни ислям. И т.н.

              Comment


                #8
                Низшият ешелон е най-интересен. Ясно, е че спахиите християни през 15 век (ама по-скоро след походите на Владислав) масово стават спахии мюсюлмани. В тази връзка е интересно окончателното им изчезване. Възможно ли е да са доживяли до 17 век?

                Но още по интересен е състава на отрядчетата им. Оставам с впечатление, че моного от тях са оставали християни доста дълго след господарите си.


                thorn

                Средновековните църкви в България

                Comment


                  #9
                  Моите интереси са тъкмо в обратна посока на това, което ти наричаш най-интересно. Вероятно, защото съществуващата литература отговаря относително задоволително на повечето от въпросите, които човек си поставя. Естествено има какво да се желае, но скелетът е на лице. Имам чувството, че забелязвам при теб тенденция да разглеждаш християните-спахии като едва ли не голяма част от войската на ОИ, затова и закачката за кръстчетата и Варна (тук нали отчиташ, че при Варна е имало анадолско крило на войската, вярно, че са я свършили като кучето на нивата, но са били там). Част от отговорите на въпросите си ще намериш в двете пресни статии на Л. Дарлинг – от това по-обзорен поглед аз не знам да има.
                  Прилагам литература, която намирам на компютъра си (има разбира се и още, но това имам дигитално), за да наситим дискусията с материал за размисъл, а и аз архив на онези, които ще четат темата след време. Литературата е фокусирана върху теми 2 и 3 от „моята“ схема и дава някаква основа. Както казах моят интерес пада най-вече в първата част, така че ако се наканя да пиша нещо ще е свързано с местните елити и ранната османска система на Балканите. Бих могъл, разбира се, да се включа и в дискусия (доколкото ми стига акъла), свързана със средния и нисшия ешелон, ако има такава.

                  Християни спахии
                  Иналджък, Х. От Стефан Душан до Османската империя
                  MediaFire is a simple to use free service that lets you put all your photos, documents, music, and video in a single place so you can access them anywhere and share them everywhere.


                  Цветкова, Б. Новые данные о христианах-спахиях на Балканском полуострове в период турецкого господство
                  MediaFire is a simple to use free service that lets you put all your photos, documents, music, and video in a single place so you can access them anywhere and share them everywhere.


                  ORUC, H. Christian sipahis in the Bosnian sancak, 15th c.
                  MediaFire is a simple to use free service that lets you put all your photos, documents, music, and video in a single place so you can access them anywhere and share them everywhere.


                  DARLING, L. Nasihatnameler, Icmal Defterleri, and the Timar-Holding Ottoman Elite in the Late 16th century, P1


                  DARLING, L. Nasihatnameler, Icmal Defterleri, and the Timar-Holding Ottoman Elite in the Late 16th century, P2


                  Обща въвеждаща статия:
                  Грозданова, Ел., Андреев. Ст. Категории население със специални задължения и статут
                  MediaFire is a simple to use free service that lets you put all your photos, documents, music, and video in a single place so you can access them anywhere and share them everywhere.


                  Войнуци
                  Мутафчиева, В. Към въпроса за положението на войнушкото население
                  MediaFire is a simple to use free service that lets you put all your photos, documents, music, and video in a single place so you can access them anywhere and share them everywhere.


                  Мутафчиева, В. Един препис от закона за войнуците от Никополския и Силистренския санджак
                  MediaFire is a simple to use free service that lets you put all your photos, documents, music, and video in a single place so you can access them anywhere and share them everywhere.


                  Борисов, Д. Войнуците в Истанимака (Асеновград) през XVI в.
                  MediaFire is a simple to use free service that lets you put all your photos, documents, music, and video in a single place so you can access them anywhere and share them everywhere.


                  Йорданов, К. Комадноуправленски апарат на войнушката институция в българските земи под османска власт през ХV–ХV² век: йерархична структура, функции и кадрови потенциал
                  MediaFire is a simple to use free service that lets you put all your photos, documents, music, and video in a single place so you can access them anywhere and share them everywhere.


                  DELILBASI, M. A Contribution to the History of Epirus (15th-16th c.)
                  MediaFire is a simple to use free service that lets you put all your photos, documents, music, and video in a single place so you can access them anywhere and share them everywhere.


                  Милетич, Л. Поземлена собственост и войнишки бащини в турско време
                  MediaFire is a simple to use free service that lets you put all your photos, documents, music, and video in a single place so you can access them anywhere and share them everywhere.


                  Ихчиев, Д. Исторически принос за „войниганите“ при турската войска
                  MediaFire is a simple to use free service that lets you put all your photos, documents, music, and video in a single place so you can access them anywhere and share them everywhere.


                  ERCAN, Y. Osmanlı İmparatorluğunda Bulgarlar ve Voynuklar
                  MediaFire is a simple to use free service that lets you put all your photos, documents, music, and video in a single place so you can access them anywhere and share them everywhere.


                  Дербенджии
                  Йорданов, К. Дервентджийството в казата Татар Пазарджик през 16 в.
                  MediaFire is a simple to use free service that lets you put all your photos, documents, music, and video in a single place so you can access them anywhere and share them everywhere.


                  Popescu, A. Les derbendci au Bas-Danube (XVIe siècle )
                  MediaFire is a simple to use free service that lets you put all your photos, documents, music, and video in a single place so you can access them anywhere and share them everywhere.


                  Мартолоси:
                  ANHEGGER, R. Martoloslar Hakkinda
                  MediaFire is a simple to use free service that lets you put all your photos, documents, music, and video in a single place so you can access them anywhere and share them everywhere.
                  Last edited by KIZIL DELI; 27-03-2016, 18:16. Причина: опревен линк към Иналджък

                  Comment


                    #10
                    Дели, според Ихчиев в началото на периода става дума за 3000 души войнигани, от които част са се били рамо до рамо с османците. А да имаш тая книга?

                    Two Faiths, One Banner: When Muslims Marched with Christians across Europe's Battlegrounds [Almond, Ian] on Amazon.com. *FREE* shipping on qualifying offers. Two Faiths, One Banner: When Muslims Marched with Christians across Europe's Battlegrounds

                    Comment


                      #11
                      SRH написа Виж мнение
                      Дели, според Ихчиев в началото на периода става дума за 3000 души войнигани, от които част са се били рамо до рамо с османците. А да имаш тая книга?

                      http://www.amazon.com/Two-Faiths-One.../dp/0674061764
                      Не, нямам е. Не вярва Ихчиев да казва от къде е тази информация. Той е по-скоро за пълнота, виж по-съвременните изследвания.

                      Comment


                        #12
                        Thorn написа Виж мнение
                        Ясно, е че спахиите християни през 15 век (ама по-скоро след походите на Владислав) масово стават спахии мюсюлмани. В тази връзка е интересно окончателното им изчезване. Възможно ли е да са доживяли до 17 век?
                        Края на тази статия дава някакъв отговор на въпроса ти: Цветкова, Б. Новые данные о христианах-спахиях на Балканском полуострове в период турецкого господство
                        В резюме: През XVI в. христианите спахии постепенно изчезват, но и през XVII в. все още се срещат държатели на ленове христиани, през следващия век в някои приписки се споменават сърби спахии.
                        Liberte, egalite, fraternite
                        Viva la revolution
                        Zalmoxis написа
                        Имайте предвид, че влизането в Бойна Слава за средния българин е значителен културен шок.
                        http://hristoen4ev.blogspot.com/
                        dibo написа
                        Преценил съм като модератор, че езикът Ви е неподходящ и толкова.
                        - това се случва, когато се докладват богопомазани като Тора.

                        Comment


                          #13
                          Няколко дни нямах интернет, ще прочета какво сте написили и ще продължа.


                          thorn

                          Средновековните църкви в България

                          Comment


                            #14
                            Thorn написа Виж мнение
                            Няколко дни нямах интернет, ще прочета какво сте написили и ще продължа.
                            Докога ще те чакаме? Хайде, действай за спахиите и войнуците, че на тема Източна Римска империя си под средностатистическото ниво с тези заучени фрази и клишета Дай поне тук за османската армия да се разшаетаме всинца

                            Comment

                            Working...
                            X