Съобщение

Collapse
No announcement yet.

За имената на българските царе

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    За имената на българските царе

    Става дума за имената на българските владетели - царе, от времето на Второто Българско царство, разбира се.
    Можем да приемем, че името Петър е основното, първо "царско" име, още от времето на ПБЦ. Затова и Теоодор се преименува на Петър, щом поема короната - за да покаже приемствеността на търновските владетели с преславските.

    От там на сетне обаче, името май се променя. Братът на Теодор, от Асен също си сменя името - на Йоан (Иван), щом на свой ред слага короната. И това сякаш е най-срещаното име сред владетелите на ВБЦ.

    Въпросът ми е следния - можем ли да мислим, че сред българските царе е били традиционно да се преименоват на Йоан (Иван) при коронясването им?
    Т.е - царете Иван Стефан, Иван Александър, Иван Срацимир или Иван Шишман са били наричани по рождение и преди коронацията си просто Стефан, Александър, Срацимир и Шишман.
    Last edited by DelaRea; 17-10-2015, 19:59.

    #2
    Днес гледах предаването "История.бг" по БНТ и получих отоговор на въпроса си.
    Предаването бе посветено на Св. Иван Рилски. Историците изказаха мнение, че след смъртта на светеца, името му наистина става "царско", дори още по времето на ПБЦ. Дадоха се примери за първите български владетели с това име - Иван Владислав и Иван Владимир.
    С възобновяване на българската държавност от Теодор и Асен, първият цар приема името Петър - в почит към цар Петър (който също е светия), а втория брат приема името Йоан, именно в почи към Св. Иван Рилски.
    Десет години след въстанието, имено Йоан Асен връща мощите на светеца, и така той става покровител и на Търновското царство.
    Историците заявиха, че (цитирам): "името Йоан (Иван) се превръща в титла".
    Значи, вече имам отговор на въпроса си: Да.

    Впрочем, и при сръбските царе от онази епоха е същото. Те всичките са все "Стефан" - по името на техния покровител Св. Стефан.

    Comment


      #3
      Все пак има и не ивановци. Примерно Михаил.


      thorn

      Средновековните църкви в България

      Comment


        #4
        ... и още: Константин, Чака и пр. Пък и не само с две имена, например Константин-Тих Асен. Така че не прибързвай със заключението, че си получил адекватен отговор на въпроса си! След приемането на Християнството имената стават двойни - едно българско и едно гръцко (християнско), било то според някои разбирания и "царско" (или на светец). Изключения обаче бол.
        Прави нещо, докато мислиш какво да правиш!

        Comment


          #5
          Асен Стари - наречен ли е някъде Йоан?

          Петър- не е бил Йоан.

          Калоян - на него така си му е името.

          Борил - не е бил Йоан Борил.

          Йоан Асен 2 - ма и на него така му е името.

          Коломан - не е Йоан.

          Михаил

          Мицо, вероятно също Михаил.

          Константин, не е Йоан.

          Ивайл - виж, той вече може и да е с някаква форма на Йоан.

          Йоан Асен 3

          Георги Тертер - не е Йоан.

          Смилец - за него не е ясно, но синът му се е казвал Йоан.

          Теодор Светослав - не е Йоан.

          Георги Тертер 2

          Михаил Шишман

          Йоан Стефан

          Йоан Александър

          Йоан Шишман

          Йоан Срацимир

          При това престолоналедниците им не са били и те йоановци.

          Извод - не е титла и не е никакво задължително име, а просто широко разпространено, традиционно царско. Нещо като името Луи във френската династия през 17-19 век.


          thorn

          Средновековните църкви в България

          Comment


            #6
            Пак вижте въпроса, как точно е зададен в първия пост.

            DelaRea написа Виж мнение
            Въпросът ми е следния - можем ли да мислим, че сред българските царе е били традиционно да се преименоват на Йоан (Иван) при коронясването им?
            Т.е - царете Иван Стефан, Иван Александър, Иван Срацимир или Иван Шишман са били наричани по рождение и преди коронацията си просто Стефан, Александър, Срацимир и Шишман.
            Според мен, отговорът е по-скоро "Да" и вашите коментари са всъщност потвърждение, а не отрицание на това.

            Да, има и други царски имена (то е ясно, никой не твърди обратното) но Иван сякаш е преобладаващо. И смятам, че именно при коронясването си, царете са ставали "Йоани" (а по рождение са имали други имена).
            То, така е и в църквата - папите или патриарсите приемат знакови имена при възкачването си.

            Да не говорим как имената "Цезар" и "Карл" от лични се превръщат в титла. При нас този процес сякаш се заражда, но остава незавършен.

            Comment


              #7
              ...Отговорът е по-скоро "Не". Дааа, можем да си мислим какво ли не, но не можем да говорим каквото си искаме само щото на нас така ни изнася. Камо ли за някаква подобна "традиция" при преименоването.
              Прави нещо, докато мислиш какво да правиш!

              Comment


                #8
                TypTyp написа Виж мнение
                ... Камо ли за някаква подобна "традиция" при преименоването.
                Има ли случай, след преименуването на Теодор на Петър, на български цар, който да е взел друго "царско" име освен Иван (Йоан)?

                Comment


                  #9
                  DelaRea написа Виж мнение
                  Има ли случай, след преименуването на Теодор на Петър, на български цар, който да е взел друго "царско" име освен Иван (Йоан)?
                  А има ли случай, при който някой при възцаряването си да е взел името Йоан?
                  Просто името е популярно, а за капак имаме и семейни традиции. Виж само децата на Йоан Александър.

                  Comment


                    #10
                    Stan написа Виж мнение
                    А има ли случай, при който някой при възцаряването си да е взел името Йоан?
                    Просто името е популярно, а за капак имаме и семейни традиции. Виж само децата на Йоан Александър.
                    1. Иван Асен I
                    2. Иван Асен III
                    3. Иван Стефан
                    4. Иван Александър
                    5. Иван Срацимир
                    6. Иван Шишман
                    7. Иван Асен IV
                    8. Иван Асен V
                    9. Иванко Добротица ?

                    2. Всички синове на Иван Александър май са станали "ивановци", едва и само, когато са провъзгласени за съ-царе

                    Comment


                      #11
                      И някакви писмени данни, че са получили името Йоан при възцаряването си?

                      Comment


                        #12
                        Stan написа Виж мнение
                        И някакви писмени данни, че са получили името Йоан при възцаряването си?
                        Не, просто Йоан Александър е кръстил 4 от 5-те си сина с едно и също име.

                        Comment


                          #13
                          DelaRea написа Виж мнение
                          Има ли случай, след преименуването на Теодор на Петър, на български цар, който да е взел друго "царско" име освен Иван (Йоан)?
                          Тук май се търси някаква аналогия с положението в Рим след Цезар и Август... В такъв случай нашите владетели би следвало да се казват например:
                          Симеон ² Борис Михаил,
                          Петър ² Симеон Борис Михаил,
                          Борис ²² Петър Симеон Борис Михаил... и пр. (то това ще си е направо в унисон с мераците ни за имперско мислене).

                          Или пък тези след Асен и Петър:
                          Калиман (Коломан) ² Иван Асен,
                          Михаил ²² Иван Асен... и те така... нагласихме ги работите както ни уйдисват.
                          Прави нещо, докато мислиш какво да правиш!

                          Comment


                            #14
                            DelaRea написа Виж мнение
                            Не, просто Йоан Александър е кръстил 4 от 5-те си сина с едно и също име.
                            И стигнахме до най-вероятната хипотеза - конкретен бръмбар конкретно в главата на Иоан Александър.


                            thorn

                            Средновековните църкви в България

                            Comment


                              #15
                              До писалите преди мен, в т.ч. и до Делареа.

                              Замислих се дали името Йоан непременно трябва да е във връзка със св. Йоан Рилски, който все пак е духовно, а не светско лице, а не с апостол Йоан, който е любимият ученик на Христос. Ще взема като културен/мисловен модел актът на покръстването на арменския цар Тиридат III през 301 г. Той приема кръщелното име Йоан, което обаче не придобива историческа известност. За мен поне е очевиден мотива на приемането на това име - това е алюзия, че с приемането на християнството Тиридат става любим духовен син на Исус, както апостол Йоан е бил негов любим апостол.
                              Като се има предвид, че Асеневци вдигат въстанието през 1185 г. като един вид свещено дело, свещена война за възкресяване на България, може би именно възприемането на свещеното име Йоан е било част от идеологическото осмисляне на въстанието и на религиозно-политическата пропаганда на Асеневци. Сиреч, че Асен под името Йоан има пряката Божия подкрепа и любов, за да успее в делото си.

                              А след възстановяването на българската държава вече името Йоан става любимо/традиционно при Асеневци.

                              Comment

                              Working...
                              X