Наскоро ми попадна първия том от съчиненията на Вера Мутафчиева „Последните Шишмановци”. Макар писано в края на 60-те години на 20-ти век, произведението е доста правдоподобно и живо – от няколко изречения в изворите писателката пресъздава цяла епоха с нейните човешки характери, психологически противоречия и обрати. Разбира се, няма как да "истинен" подобен разказ. Но е интересен. Наподобява виртуозна реконструкция на динозавър по намерени кътни зъби и нокти. Подобен литературен подход си има и доста достойнства.
По същото време горе-долу, прегледах отново „Забравени и неразбрани” от Пламен Павлов – частта за Ивайло. Стотина години преди първия поход на Баязид, който разсича Търновска България, в Източна Стара планина живее сравнително многобройно военизирано българско население, от което Павлов предполага, че произлиза Лахана. Корените на това население идват вероятно още от Северите. По време на византийското владичество то запазва функциите си, особено по времето на печенежките нашествия.
Сто години след Ивайло в социално-етническия състав на същото население не са настъпили особени промени. Предполага се, че то се занимава със същото, с което са се занимавали дедите му от векове – охрана на проходите в източна Стара планина. Бойните му умения са високо ценени от Византия – историята за втория лъже-Лахана и походът му срещу настъпващите турски бейлици в Мала Азия в началото на 14-ти век е показателна и поучителна история в това отношение. А самите турци изпитвали страхопочитание пред бойните умения на Лахана, заради свирепите му подвизи срещу татарите, от които те доста си патили....
Та, се замислих къде е това население, когато Баязид неочаквано форсира източните проходи и се оказва неочаквано край Овеч. Според Мутафова, следд победата при Плочник синът на Иван Шишман – Александър – се готвел за сблъсък в проходите около Търново, дори събрал царската дружина и пратил съгледвачи чак до Боруй, докато научил неприятната вест, че османските части вече са преминали необезпокоявано Хем...
Павлов споделя виждането, че в тогавашна България и Византия /13-14 век/ е било далеч по-лесно да се издигнеш от най-ниската социална стълба до най-високото положение, отколкото в Западна Европа. Очевидно и бойните умения на част от нисшите селски слоеве не са били съвсем закърнели.... Могъл ли е Шишман да използва паузата от 15 години, за да обучава масово опълчението, за което спомени е имало, щом при Ивайло то все още си е влизало във функциите?... Такива ми ти работи.
По същото време горе-долу, прегледах отново „Забравени и неразбрани” от Пламен Павлов – частта за Ивайло. Стотина години преди първия поход на Баязид, който разсича Търновска България, в Източна Стара планина живее сравнително многобройно военизирано българско население, от което Павлов предполага, че произлиза Лахана. Корените на това население идват вероятно още от Северите. По време на византийското владичество то запазва функциите си, особено по времето на печенежките нашествия.
Сто години след Ивайло в социално-етническия състав на същото население не са настъпили особени промени. Предполага се, че то се занимава със същото, с което са се занимавали дедите му от векове – охрана на проходите в източна Стара планина. Бойните му умения са високо ценени от Византия – историята за втория лъже-Лахана и походът му срещу настъпващите турски бейлици в Мала Азия в началото на 14-ти век е показателна и поучителна история в това отношение. А самите турци изпитвали страхопочитание пред бойните умения на Лахана, заради свирепите му подвизи срещу татарите, от които те доста си патили....
Та, се замислих къде е това население, когато Баязид неочаквано форсира източните проходи и се оказва неочаквано край Овеч. Според Мутафова, следд победата при Плочник синът на Иван Шишман – Александър – се готвел за сблъсък в проходите около Търново, дори събрал царската дружина и пратил съгледвачи чак до Боруй, докато научил неприятната вест, че османските части вече са преминали необезпокоявано Хем...
Павлов споделя виждането, че в тогавашна България и Византия /13-14 век/ е било далеч по-лесно да се издигнеш от най-ниската социална стълба до най-високото положение, отколкото в Западна Европа. Очевидно и бойните умения на част от нисшите селски слоеве не са били съвсем закърнели.... Могъл ли е Шишман да използва паузата от 15 години, за да обучава масово опълчението, за което спомени е имало, щом при Ивайло то все още си е влизало във функциите?... Такива ми ти работи.
Comment