Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Къзълбашите

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    #31
    Култовата архитектура, религиозните традиции и етнокултурните особености на хетеродоксните мюсюлмани у нас са основните фактори за появата и развитието на тяхното живописно и пластично творчество. Интериорите на някои къзълбашки търбета у нас са украсени със стенописи, картини и щампи. И трите художествени форми са по принцип късна съвременна украса. Стенописи има в тюрбетата на Акязълъ баба, Демир и Отман баба. Повече от тях са от ХХ век.
    Дали тази традиционна постановка е коректна. В своето "пътешествие" К.Иречек отбелязва "стените освен арабеските са бели", Маргос в своята статия за "Ак Язълъ баба" при с. Оброчище, също загатва за по-ранна датировка на стенописите.

    Comment


      #32
      Арслан написа Виж мнение
      Култовата архитектура, религиозните традиции и етнокултурните особености на хетеродоксните мюсюлмани у нас са основните фактори за появата и развитието на тяхното живописно и пластично творчество. Интериорите на някои къзълбашки търбета у нас са украсени със стенописи, картини и щампи. И трите художествени форми са по принцип късна съвременна украса. Стенописи има в тюрбетата на Акязълъ баба, Демир и Отман баба. Повече от тях са от ХХ век.
      Дали тази традиционна постановка е коректна. В своето "пътешествие" К.Иречек отбелязва "стените освен арабеските са бели", Маргос в своята статия за "Ак Язълъ баба" при с. Оброчище, също загатва за по-ранна датировка на стенописите.
      Онова дето беше в Отман баба надали може да се нарече точно стенопис кич сигурно е по-точното определение, но вече го няма. Явно не си минавала скоро оттам, бяха го вапцали чистак бяло. Сега гледам полека-лека пак пропълзяват разни нещица. Както каза един приятел, който за пръв път влизаше в тюрбето на Отман баба - Абе тука е като учебник по културна антропология.

      Аз на свой ред имам въпрос. Гледам в последно време започнаха хората да оставят нови електрически крушки по тюрбетата. Абе тва аджеба да не е съвременна адаптация на свещите? Не съм намерил никой подходящ да питам, а е интересно.

      Нали знаеш книгата на Л. Миков, там бая ги върти декорациите, за които питаш?

      Comment


        #33
        Аз само "скоро" съм ходила на Отман (но пък снимки на стенописите "от старо време" съм гледала, че дори и изпит имахме на тях, остави се
        Но така и не ми стана ясна прословутата датировка, а в книгата на Миков, пише че са от ХХ век (началото). А за електрическите крушки, веднага казвам. Според Вейсал (предполагам го познаваш) те се поставят, защото свещите много "опушвали" и поради тази причина, той не дава да се полят вътре (на Демир баба). Иначе важна била символиката (демек светлината).

        Comment


          #34
          Арслан написа Виж мнение
          Иначе важна била символиката (демек светлината).
          И аз така го измислих, значи прогрес да му се не види, също като Ак парти

          Comment


            #35
            Сакън ... никакви Ак партита

            Comment


              #36
              "Драматичните обстоятелства около появата на къзълбашките общности в българските земи налагат траен отпечатък върху отношението им към представителите на османската власт. Краен противник на шиитите и сродните им сектантски групировки Селим ² предприема гонения за физическото им унищожение в границите на Османската империя. За да парира размириците и най-вече, за да елиминира опасността от поддръжката, което те оказват на иранския шах, неговият наследник сори активизира репресивната политика към тях. Избухналите въстания в първите десетилетия на ХV² век (1508,1511,1526-1529г.) и началото на ХV²² в потушени с жестокост, са последвани от масово излесване на метежниците от Мала Азия към Румелия. ( И сега важния момент). Податки за тези насилствени преселвания съдържат кануннаметата на султан Сюлейман ² за Силистренски и Никиполски санджак, макар в клаузите им "заточениците" да са упоменати единствено с общоприетия термин за депортирано население "surgunan fayfesi" (нещо турските букви не се изписват, нищо карай приемете "u" - то че има две точки). Със сигурност е известно обаче, че Селим ² преселва дервиши хурофити от вилаета Текке в Румелия. За този нееднократен процес на заселване свидетелстват и данните от османския регистров материал от първата половина на ХV² век. В най-стария дефтер за Силистренски санджак от типа иджмал, съставен през 1526/7, фигурират джемаати на заточеници настанени в Провадийска нахия, вписани като отделен, безземлен зеамет ...."

              Comment


                #37
                "Зеамет на заточениците, известни с названието "гюлен" . Преди известно време споменатата тайфа е пристигнала от Анадола като сюргюн гелюб и била записана в стария регистър". Техният статут е обстойно обяснен в допълнителна бележка към общия им списък. В нея се уточнява, че се препотвърждават данъчните им облекчения, вписани в "стария регистър". Съгласно информацията на маргиналните вписвания, те тепърва е трябвало да бъдат трайно настанявани и записвани като рая на един или друг спахия. За състава на това депортирано население доказателства намираме още в подробния регистър на вакъфите, посветен на свещения град Медина от 1-10 джемазиюлеввел 956. В него е включен опис на "рая без постоянно местожителство, на юруци и заточеници - персийци", пръснати из села в нахиите Хаскьо-и Узунджа ова, Загра-и Ески хисар,Махмуд паша- и Хаскьой, Акча Казанлък, Никболу,Търнови,Хезарград,Чернови, Лофча и махалите на Едирне...."
                Last edited by Арслан; 24-09-2012, 22:10.

                Comment


                  #38
                  това твои мисли ли са или цитираш нечий текст?

                  Comment


                    #39
                    о, сложих кавички, но не написах автора. Сб. град Омуртаг и омуртагския край. История и култура., том ²².,стр 325-327

                    Comment


                      #40
                      въпрос на добро отношение е!

                      П.П. Освен декорацията по стените нали си обърнала вничание на факта, че Отман баба - Къдемли баба - Акязълъ баба и Демир баба са доволно свързани и имат необичайна планировка?

                      Comment


                        #41
                        Отношението е повече от добро !
                        За сходството между текетата причините са ясни.
                        Планировката да е необичайна ? (може би за районите извън Балканите). За къзълбашите на полуострова 7-ъгълна сграда с правоъгълно преддверие е характерна култова сграда.

                        Comment


                          #42
                          Арслан написа Виж мнение
                          Отношението е повече от добро !
                          За сходството между текетата причините са ясни.
                          Планировката да е необичайна ? (може би за районите извън Балканите). За къзълбашите на полуострова 7-ъгълна сграда с правоъгълно преддверие е характерна култова сграда.
                          Като казавш полуострова имаш предвид Балканите ли? Аз поне не знам да има 7-стенни тюрбета извън територията на източна България, дай ми някой пример от 14-15-16-17-18 в.?

                          Comment


                            #43
                            Евлия Челеби, който посещава Южна Албания през лятото на 1670 г. отбелязва съществуването на бекташийско теке в Каниана, близо до Вльора и описва гледката по следния начин:
                            “Тук също има теке на Хаджи Бекташ Вели, което също е подпомагано от Синан Паша. Това теке е много известно в Турция, Арабия и Персия. Тук можеш да откриеш много хора, отдадени на мистичната наука и дервишки живот в бедност. Сред тях има дори привлекателни млади момчета. Посетителите и поклонниците са щедро гощавани от кухнята и снабдявани с провизии от текето, защото околните хълмове, лозя и градини му принадлежат. Близо до текето, ктиторът на храма Гази Синан Паша, лежи погребан заедно с цялото си семейство и прислуга в мавзолей с галерия и купол – нека Бог се смили над душите им. Накратко, това е много богато и извесно теке, което е непосилно за мен да опиша.” (SeyahatnameVIII, 361a)

                            Comment


                              #44
                              текето в Тетово (Македония) основано в края на ХV² в, теке в Гирокастра (1780 г.)
                              Last edited by Арслан; 25-09-2012, 02:12.

                              Comment


                                #45
                                Ъъъ може ли пак да прочетеш какво питам? Дай ми пример "за къзълбашите на полуострова 7-ъгълна сграда с правоъгълно преддверие е характерна култова сграда."

                                Харабати баба в Тетово, моля ти се не ме разсмивай.
                                Да преброим ли заедно ъглите






                                За Гирокастро не мога да кажа, че не съм ходил, а не ми се рови, но силно ме съмнява. А и от кога арнаутите станаха къзълбаши

                                Comment

                                Working...
                                X