Здравейте на всички! Казвам се Владимир Колев и къде на сериозно, къде на шега започнах да се интересувам и проучвам историята на жп транспорта у нас. Сигурно веднага ще се запитате защо пиша тук, а не в специализираните форуми по темата?! Ами отговорът се съдържа в заглавието на темата (Обект А...), която сега започвам. Ще обясня и по-подробно:
Някъде средата на 50-те години на миналия век се пристъпва към изграждането на т. нар. Черноморска железница - проект за жп линия свързваща двата най-големи черноморски града Варна и Бургас. До онзи момент в тази посока има изградено трасе единствено между гара Юнак, Варненско и село Старо Оряхово, а единствената и до днес жп връзка между двата черноморски центъра минава през Карнобат (8-ма линия) и после по 3-та главна линия до Синдел и Варна, което прекалено удължава маршрута.
50-те години на миналия век пък е време на тотално противопоставяне между Източния блок и Запада и в тази връзка, а най-вероятно и под натиска на СССР, за да се осигури по бързо придвижване от Северна в Южна България на дошли да "помогнат" съветски войски при евентуален военен конфликт с Турция, се предприема строежа на линията Долно Езерово-Долен чифлик, като продължение на Юнак-Старо Оряхово и с перпективата тази крайморска жп магистрала в последствие да се продължи към Елхово и Хасково. Строи се до към края на 50-те години, когато, в следствие промяна в политическата обстановка в световен мащаб, строителството е преустановено, а изградените съоръжения изоставени.
Обектът се реализира при абсолютна секретност под наименование "Обект А", по ми сведения от военните (може би Строителни войски). При опита ми да потърся материали в Централния държавен архив не открих абсолютно нищо. Няма и помен от този, както ще се уверите грандиозен обект. "Е, да ама не", защото физически още има следи от изграждането му(спокойно трасето се проследява в Wikimapia), които за около две години почти обходих и надлежно снимах. По моему са извършени повече от 60% от землените работи, 80% от изкуствените съоръжения, включително недокопан 5км-ов тунел под Източния дял на Стара планина (южният портал е при село Кошарица, а северният на около 7км в западна посока от сели Приселци, Обзор) и 0% сгради.
В тази връзка реших да опиша този военен проект тук, като така да предизвикам интерес към него с тайната надежда ако намеря повече сведения, да го популяризирам, подготвяйки статия за него в списание "Железопътен транспорт".
Снимки от трасето и жп съоръженията:
Някъде средата на 50-те години на миналия век се пристъпва към изграждането на т. нар. Черноморска железница - проект за жп линия свързваща двата най-големи черноморски града Варна и Бургас. До онзи момент в тази посока има изградено трасе единствено между гара Юнак, Варненско и село Старо Оряхово, а единствената и до днес жп връзка между двата черноморски центъра минава през Карнобат (8-ма линия) и после по 3-та главна линия до Синдел и Варна, което прекалено удължава маршрута.
50-те години на миналия век пък е време на тотално противопоставяне между Източния блок и Запада и в тази връзка, а най-вероятно и под натиска на СССР, за да се осигури по бързо придвижване от Северна в Южна България на дошли да "помогнат" съветски войски при евентуален военен конфликт с Турция, се предприема строежа на линията Долно Езерово-Долен чифлик, като продължение на Юнак-Старо Оряхово и с перпективата тази крайморска жп магистрала в последствие да се продължи към Елхово и Хасково. Строи се до към края на 50-те години, когато, в следствие промяна в политическата обстановка в световен мащаб, строителството е преустановено, а изградените съоръжения изоставени.
Обектът се реализира при абсолютна секретност под наименование "Обект А", по ми сведения от военните (може би Строителни войски). При опита ми да потърся материали в Централния държавен архив не открих абсолютно нищо. Няма и помен от този, както ще се уверите грандиозен обект. "Е, да ама не", защото физически още има следи от изграждането му(спокойно трасето се проследява в Wikimapia), които за около две години почти обходих и надлежно снимах. По моему са извършени повече от 60% от землените работи, 80% от изкуствените съоръжения, включително недокопан 5км-ов тунел под Източния дял на Стара планина (южният портал е при село Кошарица, а северният на около 7км в западна посока от сели Приселци, Обзор) и 0% сгради.
В тази връзка реших да опиша този военен проект тук, като така да предизвикам интерес към него с тайната надежда ако намеря повече сведения, да го популяризирам, подготвяйки статия за него в списание "Железопътен транспорт".
Снимки от трасето и жп съоръженията:
Comment