Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Още веднъж за нашата, първа българска столица

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    #16
    ЛЕГЕНДАТА ЗА ДЕВНЕНСКИТЕ ИЗВОРИ

    (Любомир Владикин*)

    1. ВЪЛШЕБНИЯТ ИЗВОР „ХАВУЗА”

    В момент на творчески каприз Природата е събрала водите на четвърт България – на Делиормана и Добруджа – за да създаде тук едно чудо! Там копаят дълбоки кладенци за да намерят жилка свежа вода, а тук шест извора бликат из хладни недра 2 800 литра в секунда, карат модерни мелници, образуват цяла река.
    – Девненските мелници. Какво ще видиш в тях? Колела и напудрени стени. – По нататък! Аз дори съм недоволен, че водата е заробена: бих желал да я вида свободно да блика и свободно да тече през полето, накичила бреговете си с водорасли, златоцвят и стройни камъши.
    Отдалеко виждаме ниски зидове, образуващи два почти равни кръга. Ето изворите! Тичешком скачам на зида и гледам бистрите басейни. Те са два, един до друг големи колкото голям харман; водите им се преливат. Лятното слънце се къпе в разтопените кристали, повърхността блести като сребърен щит и леки концентрични кръгове трептят по него: към средата на хармана, дъното клокочи на едри букли!
    – Там няма дъно, казва ни един старец. Когато косачи влизат да откосяват водораслите, пазят се да не попаднат там, защото потъват като в бездна и никой не може да ги спаси.
    Малко по нататък кипи един водопад; друг извор блика цял поток кристална вода, която стремително се хвърля в процепа на шуплести варовици, шуми и се разбива на сребърноснежна пяна.
    Хей там е пълноводният „Дипсиз”, образувал цяло езеро, а малко по-нагоре, всред сочнозеленото поле, клокочат последните два извора. Единият е ограден кръгло, сякаш око на жадното поле, сърдито загледано в знойното слънце, другият е голям, бистър и свободен! Никой не се е грижил да го подгражда и той сам се е накичил по свой вкус. Една малка гънка в почвата, наоколо буйни треви и високостволи маргаритки. По бреговете стройни камъни и между тях бляска вода, като късчета от счупено огледало.
    По-навътре – бледожълти водорасли с мънички бели цветчета, а по тях водни костенурки ловят мушици и бързо се гмурват щом зърнат чужденеца.
    Свободният извор! Такъв е бил той в дълбоко минало, когато смели мъже от далечна страна се явили тук да поят буйните си коне, а в подвижното огледало, като сребърни люспи са трепкали железните брони. Може би сам Аспарух гонен от безводието на своята престолна Плиска, често е идвал тук да си почива, сядал е с войводите си на разговор за нови походи, завоевания и слава, а златният му шлем е плувал в извора, като загадъчно лунно петно …
    Връщам се и пак спирам пред „Хавуза” – вълшебния изумруд, в който слънчевите лъчи се разтопяват на спектрални цветове, танцуват на повърхността, потъват сякаш в глъбините и пак изплуват, обагрени от неуловими нюанси; малко овчарче, легнало по корем на зида, иска да измери дълбочината, но неговата дълга гега се люлее като пръчица, като детска ръка, напразно посягаща към непостижимото дъно.
    – Няма дъно! – заключва то и се взира в гигантския воден кристал. Водите са непорочно бистри, дъното се вижда дори с песъчинките, но като под магическо стъкло: такава магия от цветове и нюанси излъчва глъбината! Гледаш зеленикаво сияние, пръснато на едри лъчи, като звезда, или разпиляно на хиляди нишчици, като копринено сито – може би слънчев лъч е попаднал върху миниатюрното огледало на някоя водорасла? Още не открил тайната, съглеждам яркочервени петна – те бързо се движат, изчезват и нови се явяват, сякаш невидими водни джуджета, смутени от моя поглед, бързо пренасят едри рубини и ги крият в бездънното гърло на извора.
    Бликащото гърло! То е широко и бездънно, затова над него е поставена тежка желязна решетка, за да не падне нещо вътре и се изгуби безвъзвратно. Може би в този извор, когато император Траян минавал от тука, сестра му Марциана е изпуснала златната си чаша. Тя отърчала в шатрата да се оплаче на брата си, но когато двамата дошли и се загледали в кипящото гърло, чашата по чудо изплувала из бездните: Богът на извора я повърнал на прекрасната Марциана! В чест на водния бог, Траян съградил около изворите цветущ град и го нарекъл Марцианопол – Марцианин град. Случайните находки по тия места са откъслечни слова от забравената поема на изчезналия град, и днес само един мраморен саркофаг, изровен тук, е едничък ням свидетел, че в тези пущинаци някога е кипял живот.
    – Кой ще ни разкаже за мраморните басейни, за розите, надвесени над кристалните фонтани, за младите римлянки, които са мечтали край тях?
    – Само изворите! Тяхната тайна е написана по пясъчното дъно: виж странните черти и резки, с които водораслите пишат своите руни, но кой вдъхновен поет ще ги разгадае?
    Плачещи върби свеждат вейки до самата повърхност и мълком оглеждат скръбната си красота. И когато повее ветрец, във водата заиграват хиляди листенца, преплитат се трептят, преливат формите си – басейнът се изпълва с живот, който няма име … И струва ми се, че из дълбините се показва жаба с корона на главата и ме запитва:
    – Не видя ли къде отиде Марциана?
    – Сестрата на император Траян? – шептя учуден. - Тя е умряла преди хиляди години!
    Но жабешкият цар спокойно вдига ципестото си пръстче и сочи към гърлото на извора:
    - Не, смъртни човече! Нощта тя прекара там, в моя дворец, и златната й чаша е до половината изпита …
    Група млади туристи, току що пристигнали, с радостни викове се спускат към басейна, накачват се по зидовете и водното огледало в миг се изпълва с жизнерадостни лица. После групата отива към другите извори, връща се и под сянката на стария бряст при водопада, си устройва игри и песни.
    – Мястото зове! Мисля си аз, и спомням си някога прочетени страници, че преди двадесет века, младежки спортни организации са цъфтели по тези места и на определен ден, в чест на бога покровител Дарзалас, устройвани са били игри и състезания, наречени „Дарзалеи”, които свършвали с песни и любов, край прекрасните извори. И една мраморна плоча, изкопана тук, ни говори със своя надпис, че дори един римски цезар – Марк Антоний Гордиан – е идвал в града на изворите Марцианопол и е присъствал на Дарзалеите.
    – Обичам вашия възторг, младежи на моето време, но жаля за изчезналите Дарзалеи, когато тук, край някой от тези извори, е стоял Цезар и млади римлянки са плели венец за победителя …

    Публикувал в Интернет: Анастас Ангелов, Музей на мозайките – Девня.
    * Владикин, Любомир Николов (1891-1948) - специалист по право и държавни науки, професор в Софийския университет по общо държавно и българско конституционно право. След 9. 09. 1944 г. изключен от СБП като „фашист". (Б. м.).
    Девненец
    Last edited by Selianin; 30-06-2010, 05:43.
    Аз съм селянин по рождение, но не всички селяни са мои братя!

    Comment


      #17
      ДЕВНЕНСКИТЕ ИЗВОРИ

      (Братя Шкорпил)

      2. ВЪЛШЕБНИЯТ ИЗВОР „ХАВУЗА”

      По пътя от Варна за Провадия, близо до село Девно, в подножието на варовиковите хълмове, наречени Кайраци, се намират седем големи извора, които са идентични на изворите на река Potamos, които според Jordanes (Getica, ed Mommsen, p. 82), са във вътрешността на римския град Marcianopolis (In fumine illo, qui nimii limpiditatis saporisque in media urbe oritur, Potami cognomento). Изворите формират една значителна река, наричана Девненска река, която се влива недалеч от там в малкото езеро Малко девненско езеро. Водата от тези извори, наричани Баш Гьоз, Халкали, Куртбей, Дипсис, Ада, Делидушка и Хавуз, е винаги чиста и почти винаги извира с един и същ обем (сумарен дебит около 3000 l/s, б. м.). Жителите вярват, че тя произхожда от Дунав, в околностите на Силистра и разказват легендата за овчарската тояга. Водата на изворите излиза от инфилтрирана вода от варовиковите скали (креди), които обхващат повърхност от около 140 квадратни километра и които граничат с хълмовете на Делиорман. Водата в този регион оформя басейна на река Карахюсеинска река, където тече Девненска река. Теренът е около 200 метра (над морското равнище).

      Девненец
      Last edited by Selianin; 29-06-2010, 19:16.
      Аз съм селянин по рождение, но не всички селяни са мои братя!

      Comment


        #18
        3. ДЕВНЕНСКИТЕ ИЗВОРИ

        (Елена Огнянова)

        По пътя от Варна за Девня някога имало римски град – Марцианопол, основан от цар Траян.
        Когато минавал край изворите, на император Траян много му се понравила водата им и той се разположил на бивак край тях. Една от прислужничките на сестра му Марциана, като се миела на изворите, изпуснала случайно златния съд, що носела със себе си, за да наточи вода и да я занесе на господарката си. Уплашила се девойката, започнала да обикаля край извора и да рони горещи сълзи – страхувала се, че царската сестра Марциана ще я накаже жестоко. Съдът бил стар родов спомен, много държали на него и цар Траян, и сестра му. Но нищо на могла да направи бедната девойка. Приседнала край брега и горко заплакала. Минало доста време, златният съд изплувал из дълбочините на извора и се закрепил на повърхността на водата. Това било чудо невиждано дотогава – златният празен съд, потънал във водата, да бъде изхвърлен от вълните и отново да заплува.
        Когато цар Траян научил за случилото се, помислил, че в извора живее някакво божество и затова основал град, който нарекъл на името на сестра си Марцианополис – Марцианинград.
        От памтивека та и досега тези извори са били същинска благодат за тукашното население и са увеличавали плодородието на земята наоколо. От това, че името е било на девойка, по-късните жители са преименували града в Девинград – Моминград, от което останало Девня.

        „Достигнало до нас”, 1984 г., Издателство „Отечество”, София, стр. 91-92.
        Аз съм селянин по рождение, но не всички селяни са мои братя!

        Comment


          #19
          СНИМКИ СВЪРЗАНИ С ДЕВНЯ

          Такива можете да разглеждате във Facebook:

          и в Picasa Уеб Албуми:


          Прекрасни снимки на Вълшебния извор "Хавуза" - ТУК:
          Last edited by Selianin; 30-06-2010, 05:45.
          Аз съм селянин по рождение, но не всички селяни са мои братя!

          Comment


            #20
            ПОГЛЕД КЪМ ЕДИН ИСТОРИЧЕСКИ РАЙОН НА ДЕВНЯ

            "ИТАЛЧЕМЕНТЕ - ДЕВНЯ-ЦИМЕНТ" АД

            След много векове чрез тази италианска фирма римляните се върнаха отново в Марцианополис - Девня. В района очертан от снимката много племена и народи са живели, строили, рушили... Тук са известните Девненски извори. Тук все още се намират останки от дебелата крепостна стена. Безспорно най-голям интерес представляват останките от Амфитеатъра. Дано дейците на българската култура и местната девненска власт направят съвместно нещо ново за частично реставриране на римския Амфитеатър! Вероятно италианската фирма и италианското посолство в България биха се отнесли положително и биха помогнали да се осъществи това.
            Аз ще включа няколко актуални снимки от Амфитеатъра. Нашата беднотия и цигания нямат край.
            Девненц
            Attached Files
            Last edited by Selianin; 06-07-2010, 14:43.
            Аз съм селянин по рождение, но не всички селяни са мои братя!

            Comment


              #21
              ГРАД ДЕВНЯ, ФОТОГАЛЕРИЯ "МУЗЕЙ НА МОЗАЙКИТЕ"

              През 680 г. прабългарите са дошли в разрушения град Марцианопол, който по строителни, архитектурни и градоустройствени решения и култура бил в голяма степен съизмерим с техния град на градовете Балк в Памир (сега в Северен Афганистан).

              1. http://www.devnia.bg/index.php?p=gal...galid=8&area=1

              2. Музеят на мозайките в Девня е един от стоте национални туристически обекти. По-подробно може да се информирате примерно ТУК:



              3. Римският град Марцианополис:
              Last edited by Selianin; 30-06-2010, 20:03.
              Аз съм селянин по рождение, но не всички селяни са мои братя!

              Comment


                #22
                МАТЕРИАЛИ ЗА ИСТОРИЯТА НА ДЕВНЯ

                Тук може да се прочетат много изследвания на Главния уредник на музея г-н Анастас Ангелов за многовековната история на девненския район. Особен интерес представляват статиите му за Кримската война.

                Аз съм селянин по рождение, но не всички селяни са мои братя!

                Comment


                  #23
                  ГРАД МАРЦИАНОПОЛ (ДЕВНЯ) - ЗА РИМСКИЯ АМФИТЕАТЪР (м. Юни 2010 г.)

                  Марцианопол - днешна Девня, е най-големия римски град, основан на територията на България

                  Източник: Агенция "Фокус" 16:23 / 25.02.2009

                  Някогашният Марцианопол, или днешна Девня, е най-големия римски град, основан на територията на България. Това каза директорът на Музея на мозайките в Девня г-н Иван Сутев. С древен Марцианопол може да спори само Филипополис - днес Пловдив, но той е бил наследен от гърците, уточни уредникът. Той разказа, че древният римски град Марцианополис е основан в началото на II век от нашата ера по времето на римския император Траян и е създаден в хода на военната кампания на империята срещу даките, които населявали територията на днешна Румъния. Създаването на града е свързано с една легенда, която разказва как войската на императора спряла край девненските извори, тогава една от прислужниците на императорската сестра Марциана била изпратена да налее вода със златен съд от изворите, които сега са каптирани и захранват Варна с вода. Прислужницата обаче изтървала златния съд и той потънал. Дълго време след това изплувал във водите на реката. Тогава в древността тя не е имала име, наричали са я ипотамос - река. В чест на това изплуване, за да се покаже връзката между покровителите на императора и неговата сестра, градът бива основан и кръстен Марцианопол, т.е. града на Марциана. Римската крепост има една приблизително 400-годишна история. На няколко пъти е била превземана и опожарявана от варварските племена. Градът е престанал да съществува в края на VI , началото на VII в. В писмените извори се споменава за последен път във връзка с похода на Петър, брат на император Маврикий. Той пристигнал от Одесос с византийската войска и разгромил един славянски отряд край Марционопол. След зачестилите варварски набези градът е изоставен от населението му и едва по време на Руско-турската освободителна война през 1829 г. той отново е идентифициран от руския археолог Иван Бларамберг, който установява, че край девненските извори се намира гр. Марцианопол. Градът е бил доста голям, със сигурност най-големият основан на територията на днешна България - що се отнася до защитения параметър, т.е. това, което се намира зад крепостните стени, каза Иван Сутев. Крепостната стена е защитавала площ от над 70 хектара, което е двойно повече от тогавашния Одесос. Проучванията в новото време започват през 50-те години, когато са изследвани римският амфитеатър, част от крепостната стена, по-късно една голяма ранно християнска базилика, която очевидно е била седалището на марцианополския епископ, тъй като е била много богато украсена. Известно е, че градът като голям административен център е бил и седалище на архиепископ след приемане на християнството. До този момент са открити сектори от укрепяването на града, на места стената достига до 3,9 м. Освен това са разкрити още една раннохристиянска базилика, която се намира извън крепостните стени от Изток, очевидно е обслужвала източния некропол. Другото важно откритие е направено през 1976 г. на мястото, където сега е построен Музеят на мозайките. При разкопки първоначално за строежа на административна сграда строителите попадат на антични руини от края на III, началото на IV век от новата ера. Подовете им са украсени с уникални образци на римското мозаечно изкуство. Градът е бил не само добре укрепен, но и добре устроен. Той е построен по типично римски образец - с големи широки прави улици, ориентирани по посоките на света. Древен Марцианопол е бил отлично водоснабден с канализация и водопровод. В него е имало импозантни храмове, обществени сгради и т.н. За съжаление, всичко това е разрушено и разграбено още в древността и сега останки от него се намират на приблизителна дълбочина от 2 метра в основи. Причината да бъдат експонирани така античните мозайки е решението да се запазят на мястото, на което са намерени. За първи път от 18 години през 2009 г. се отпускат средства за изучаване на уникалното културно-историческо наследство, завещано от древните римляни.



                  Last edited by Selianin; 30-06-2010, 13:03.
                  Аз съм селянин по рождение, но не всички селяни са мои братя!

                  Comment


                    #24
                    БЪЛГАРСКА ТОПОНИМИЯ И ХИДРОНИМИЯ

                    Интересно. Много интересно. Ако всичко това е вярно, нашите предци са били наистина голяма работа... А ние сме техните изтърсаци...

                    Аз съм селянин по рождение, но не всички селяни са мои братя!

                    Comment


                      #25
                      Ех, Адам... едва сега разбрах, но вече знам, че и ти си бил чист Българин ?!
                      Прави нещо, докато мислиш какво да правиш!

                      Comment


                        #26
                        СТАРА РИМСКА КАРИЕРА "ГОЛЯМАТА КЕСМЯ" В МЕСТНОСТТА "БАЛНЪКА", ДЕВНЯ

                        Last edited by Selianin; 01-07-2010, 08:25.
                        Аз съм селянин по рождение, но не всички селяни са мои братя!

                        Comment


                          #27
                          ГОЛЕМИЯТ КАЙРАК - гр. ДЕВНЯ

                          Аз съм селянин по рождение, но не всички селяни са мои братя!

                          Comment


                            #28
                            Не се предоверявйте на авторитети!

                            Извинете ме за менторския тон, но един изследовател трябва да бъде изключително внимателен и да не се отклонява от изворите. Бъдете сигурни, ако имаше убедителни аргументи за това, че около Девня е първата южнодунавска българска столица, то щеше да се възприеме в историческата наука ако не изцяло, поне в някаква степен. На този етап, доколкото знам, наистина П. Георгиев е основният защитник на това мнение, то обаче си остава хипотеза, въпреки че аргументите му в посока на това, че данните за Плиска като столица преди края на 8 век са оскъдни. Моят съвет като специалист е: Четете изворите! За ранносредновековната българска държава основната част от тях са преведени. Следете и специализираната археологическа периодика. Естествено трябва да се познавати и изследванията, което също идва множко, но бездруго тази работа си изисква сериозни усилия, при това не само ентусиазъм, а и научна подготовка; Абе не е за лаици с други думи! Казвам не за да критикувам, а от височината на тази трибуна да се чуе един разумен призив - неподготвените за исторически изследвания ентусиасти да бъдат предпазливи. Аман от кьорфишеци! Горката българска история!
                            Не се позовавайте на Петър Добрев!!!!!!!!!!!! Той има всичко на всичко три интересни книги и няколко публикации за ранната българска история, в които обаче повечето твърдения не отиват по-надалеч от мноооооооого спорни хипотези. Всичко останало е графомания, с която се цели да вземе акъла на наивниците, които му вярват, а не на последно място и да припечели. Сериозната аргументация на П. Добрев се състои в превратното тълкуване на историческите и археологическите даннни, и то само тези, които му изнасят; особено много той държи на езиковите данни, но в това отношение превратността и дълбоката некомпетентност са направо престъпни. Този човек хабер си няма нито от общо езикознание, нито от древните езици, които "използва". Примери ще дам по-нататък, защото бързам, но всичко се свежда до изнамиране на случайни езикови съвпадения на звукоподражателно ниво или въз основа на общите праезикови корени, което е горе-долу едно и също. Цяло лято посветих да чета книгите на този, човек, защото и аз му вярвах, и досега се чудя дали да съжалявам или не за разходването на това време. Поне разбрах що за хора са "изследователите" от този тип.
                            И стига с това ст. н. с. д-р! То всъщност по новия закон ст. н. с. няма, но и има значение, кой къде е научен сътрудник. П. Добрев има научно звание по ИКОНОМИКА и работи в Института по ИКОНОМИКА на БАН! Аз съм доктор по история, но това дава ли ми право да пиша трудове, по икономика, физика, проекти за строителство на сгради и т. н.? Не, разбира се, няма и да го направя и няма да го стори никой съвестен колега, но за съжаление това малко хора от други браншове го разбират. Ако всеки си гледа само неговата работа, сигурно страната ни няма да бъде на този хал... но както и да е. Четете внимателно, проверявайте първоизточниците и не се доверявайте никому, докато не видите, ако ще и академик да е! Освен научния капацитет всеки човек си има и собствен зрителен и мисловен ъгъл. Неслучайно от четени и препрочитани източници често излизат данни, които предните им потребители не са забелязали. Баста засега!

                            Comment


                              #29
                              ДЕВНЕНСКИЯТ "МАРЦИАНОПОЛИС" СТАНАЛ БЪЛГАРСКИ МНОГО ПРЕДИ "ФИЛИПОПОЛИС"!...

                              Какво да се прави? Нашите прабългари са дошли през Дунав и Девня, а не през Босфора...
                              Няма нищо менторско в написаното от вас по-горе. Дори ви благодаря за това. Мнението ви е много умерено, обмислено и най-вероятно - съвсем правилно. Нашите девнеци спадали към "ерелиите" българи. С други думи, ако навремето някой ощипел българската девненска мома на "колото", тя не му се обиждала, а се замисляла и без да й потича мъзгата се питала: "Днес какво направих за България?"... А девненските ергени, като се съмнело, се питали: "Тази нощ създадох ли още едно българче?"...
                              Личи си, че сте специалист по история. Моите уважения. Историята е голяма наука. Историческите извори са голяма работа. Трябва да се позоваваме на тях. Изключително и само на тях. Действително във форумите е най-добре да си опонират само хора от един клон на науката, които четат едни и същи книги, ползват едни и същи източници, мислят по един и същи начин, имат едни и същи записки от лекциите на едни и същи професори.
                              В този наш форум не съм прочел, че има изискване участниците да са само историци, само генерал-майори или редници.
                              Аз не познавам нито П. Добрев, нито П. Георгиев. Намерих обаче едно съвпадение, една логическа връзка между техните твърдения от Памир през Кавказ та чак до НАШАТА СЕГАШНА ДЕВНЯ! Девня повече никой няма да може да я прескочи в историческите си излияния. И аз, въпреки големия ми местен патриотизъм-шовинизъм, няма да мога да я вмъкна в ранната история на днешна България, ако тя не е заслужила това преди повече от 1300 години.
                              Аз съм селянин по рождение, но не всички селяни са мои братя!

                              Comment


                                #30
                                Против образователния ценз за участници във форума

                                Опазил ме Бог да мисля и твърдя, че в дискусиите по проблеми от всеобщ интерес на подобно място трябва да участват само историци! Съжалявам, ако сте останали с това впечатление, драги Селянино! Моля за извинение. Трява също така да се има предвид и друго - притежаването на диплома от ВУЗ не те прави историк, а вероятно и какъвто и да било друг специалист. Като знам какви хора ходат под слънцето с университетска диплома като моята, направо срам ме хваща понякога. Повечето от тях изобщо не работят по специалността си, но вероятно в някой форум или пред хора също се представят като историци. Аз затова и шествам по форумите, за да издигна обществения престиж на науката, но, естествено, това не е по моите сили. Хубаво е обаче неспециалистите, които имат исторически интереси, а много често и широки познания, да знаят някои детайли относно историческата работа, абразование, методология, както и да са по-наясно за това защо е толкова лошо положението на тази наука. За съжаление, голяма част от вината си пада на историческата гилдия! Форумите са предназначени за дискусии с широк характер и всеки може да изкаже мнение, специализираните дискусии обаче са така капсулирани, че никой не знае за тях извън стените на институциите. Публикациите излизат в ограничени тиражи или въобще не се публикуват. Хората черпят информация от най достъпните места - т. нар официална историография от миналото и там даже с невъоръжено око прозират много смущаващи неща. Именно заради това на тази почва избуяват корифеи като Петър Добрев, въпреки че за иранските корени на българите пишат изследователи като Иван Дуйчев и Веселин Бешевлиев. Аз не отричам, че в изданията на непрофесионално подготвените изследователи се намират рационални елементи (специално за П. Добрев) това отдавна е признато, но с неговата методология трудно се отсява плявата от семето. Иначе много ми харесва вашият български и местен патриотизъм. Наистина трябва да се мисли за бъдещето на нацията и под завивиките. Аз имам две деца, което за момента ми е максимумът, но ако се подобрят някои неща ми се ще да имам и още. На българия деца й трябват, другото ще се оправи. В отстояване на исторически българския характер на Филипополис не смятям да се впускам, защото аргументите за това през средновековието са нищожни. Бездруго едно такова старо селище с градски традиции трябва да държи на космополитизма, а именно той е характерен за Пловдив през по-голямата част от хилядолетната му история. Със сигурност ви бием обаче по-патриотично настроени местни управленци в момента, но те са такива, че просто с нетърпение чакам да дойдат общинските избори. В нашия град вдигнаха паметник на хан Крум с размерите на Александър Невски, без да има никакви данни кракът на този владетел да е стъпвал в Пловдив, и при много спорния въпрос кога точно селището е присъединено към българската държава. Свещенна простота, но поне помислите са благородни.
                                И две приятелски забележки отново с извинение за менторство: Филипопол не е основан от гърците; след като сте родолюбец и говорите по този повод, защо използвате турската дума ерлия? Имаме си нашенска звучна и изразна - мъжкар! Аз изобщо не споделям негативните мнения за турците като народ, които са дълбоко вкопани в нашето масово съзнание, до голяма степен не споделям и масовото мнение за османското вадичество, но трябва да бъдем внимателни към основният инструмент на нашата култура - българският език. Да употребяваме чуждици, само когато са без съответствие, или поне да се стараем, че прекален светец... Аааа пак стана менторско! Извинявам се и оставам с най добри чувства.

                                Comment

                                Working...
                                X