В едно село между Русе и Силистра наблюдавах странна работа - християни (значи българи) и мюсюлмани (татари и турци-мохамедани) обикаляха около джамията за дъжд. Българите викаха, че това си е нашата пеперуда - ония, че открай време си го знаят така.
И наистина, из тия райони когато срещна местния кмет, много често той или тя е с мюсюлманско име, но безпроблемно пием ракия и ядем кебапчета в местната кръчма. И завършваме с турско кафе. На пръв поглед не изглежда да има кой знае какви етнически напрежения, макар по тия места да се намира злополучното село Езерче. А ако има определена негативна нагласа, тя винаги ще е свързана с ромите.
Едва ли ще открия топлата вода, ако констатирам, че ромите лесно сменят етническата си идентификация - на Рамазан байряма се пишат турци, на Великден - българи. Келепир да има. Но дали всъщност тия се присламчват към турци по произход или става дума за приели исляма българи, или пък това са остатъци от печенеги, узи и кумани?
Възприемането на мюсюлманите като турци подсилва процеса на асимилация, на принадлежност към "другите", небългарите. Потурчването всъщност означава, че новият турчин има придобивки, които променят социалния статус. Вероятно такава логика влага и Хр. Гандев, когато разглежда описите на селища от 15 в. - някак автоматично той нарича всичките с небългарски имена "турски".
Преселването на по-големи маси турци-номади в България е станало някъде към средата на 15 век, това са т.нар. юруци. Турските власти са изпозвали всякакви форми за помохамеданчване на българското население, но юруците се отличамат с това, че са "оригинални" (или близки до оригинала) турци, които усядат по земите ни. Това са колонизатори, приобщаващи към друг етнос. Изследване на описите на оджаците им показва, че в много от случаите става дума за нови турци - около 20% от списъците, като особено много са във Варненско. Често пъти става дума за освободени роби, но има и немалък процент на решили сами. И излиза, че задачата е кажи-речи изпълнявана.
Друга по-голяма етническа група, преселила се в северна България е тази на казълбашите (алиани). Тия вярват в Али и по принцип хич не се обичат с мохамеданите, каквито по принцип са турците. Това явно се е понравило на местните християни и се е случвало християни да стават алиани, което значи, че не са със статус рая-християнин.
Не знам дали става ясно, но някак тия процеси са ставали най-вече с изгода. И все пак дали пък българското население не е всъщност наследник на тюрките печенеги, узи и кумани, които така масово заселват тия краища?
Продължителната инвазия на печенеги и кумани в периода на византийското владичество е сравнително ясно структурирана. Каквато и да е била числеността им (конкретно данните за печенегите варират от 800 000 до 80 000, а за узите от 600 000 до 60 000), те едва ли ще са били за подценяване, при положение, че Византия полага доста сериозни усилия, за да ги укроти. Сигурно е обаче, че солидно присъствие тия са имали точно в централна северна и североизточна България, които са били част темата Паристрион, владяна на практика от тях. И така, предвид на числеността им някои допускат, че техни остатъци са именно идентифизиращото се като турско население в северна България.
Може би има логика, най-малкото езикът е близък, а и са известни и предишни взаимодействия между печенегите например и турците през 1091 г., довело в крайна сметка до клането при Левунион. Вероятно е също известните гагаузи да са съвсем преки наследници на тия тюркски народи (по-конкретно узите), които са така отличителни най-вече защото са християни. Значи, не приели исляма както си му е реда при братовчедите от немного далечни краища.
И наистина, из тия райони когато срещна местния кмет, много често той или тя е с мюсюлманско име, но безпроблемно пием ракия и ядем кебапчета в местната кръчма. И завършваме с турско кафе. На пръв поглед не изглежда да има кой знае какви етнически напрежения, макар по тия места да се намира злополучното село Езерче. А ако има определена негативна нагласа, тя винаги ще е свързана с ромите.
Едва ли ще открия топлата вода, ако констатирам, че ромите лесно сменят етническата си идентификация - на Рамазан байряма се пишат турци, на Великден - българи. Келепир да има. Но дали всъщност тия се присламчват към турци по произход или става дума за приели исляма българи, или пък това са остатъци от печенеги, узи и кумани?
Възприемането на мюсюлманите като турци подсилва процеса на асимилация, на принадлежност към "другите", небългарите. Потурчването всъщност означава, че новият турчин има придобивки, които променят социалния статус. Вероятно такава логика влага и Хр. Гандев, когато разглежда описите на селища от 15 в. - някак автоматично той нарича всичките с небългарски имена "турски".
Преселването на по-големи маси турци-номади в България е станало някъде към средата на 15 век, това са т.нар. юруци. Турските власти са изпозвали всякакви форми за помохамеданчване на българското население, но юруците се отличамат с това, че са "оригинални" (или близки до оригинала) турци, които усядат по земите ни. Това са колонизатори, приобщаващи към друг етнос. Изследване на описите на оджаците им показва, че в много от случаите става дума за нови турци - около 20% от списъците, като особено много са във Варненско. Често пъти става дума за освободени роби, но има и немалък процент на решили сами. И излиза, че задачата е кажи-речи изпълнявана.
Друга по-голяма етническа група, преселила се в северна България е тази на казълбашите (алиани). Тия вярват в Али и по принцип хич не се обичат с мохамеданите, каквито по принцип са турците. Това явно се е понравило на местните християни и се е случвало християни да стават алиани, което значи, че не са със статус рая-християнин.
Не знам дали става ясно, но някак тия процеси са ставали най-вече с изгода. И все пак дали пък българското население не е всъщност наследник на тюрките печенеги, узи и кумани, които така масово заселват тия краища?
Продължителната инвазия на печенеги и кумани в периода на византийското владичество е сравнително ясно структурирана. Каквато и да е била числеността им (конкретно данните за печенегите варират от 800 000 до 80 000, а за узите от 600 000 до 60 000), те едва ли ще са били за подценяване, при положение, че Византия полага доста сериозни усилия, за да ги укроти. Сигурно е обаче, че солидно присъствие тия са имали точно в централна северна и североизточна България, които са били част темата Паристрион, владяна на практика от тях. И така, предвид на числеността им някои допускат, че техни остатъци са именно идентифизиращото се като турско население в северна България.
Може би има логика, най-малкото езикът е близък, а и са известни и предишни взаимодействия между печенегите например и турците през 1091 г., довело в крайна сметка до клането при Левунион. Вероятно е също известните гагаузи да са съвсем преки наследници на тия тюркски народи (по-конкретно узите), които са така отличителни най-вече защото са християни. Значи, не приели исляма както си му е реда при братовчедите от немного далечни краища.
Comment