Отдавна си мисля за такава тема - в която да се пускат и обсъждат народни песни, които отразяват исторически събития.Разбира се огромната част от такива песни са от края на 19 - началото на 20 в. и не са баш фолклор, демек чисто народни като ритмика, но пък са народно творчество поне като адаптация или припознато като такова (случаят чия е тази песен). Идеята ми е ако може за всяка песен да се види историческият бекграунд и как се развива, демек от историческа гледна точка компрементира предвид забрава на това за какво иде реч
За загрявка пускам една песен, свързана не с исторически, а чисто геолошки характер. Тя от една страна маркира северозападната българска етническа граница, а от друга е широко разпространена в цялата българска етническа територия, което показва доста голяма древност.
Разпука се Шар планина:
И сега вече по темата:
Сардисале, сардисале Лешочкиот манастир.
село Лешок е в Тетовско и през 15-16 в. е доста голямо село, съизмеримо със самото Тетово. До него е и въпростият манастир
В песента е отразена някакво събитие довело до опожаряването на манастира, в което са замесени арнаути слатинчани, явно от някакво село на име Слатина. Ако следваме текста на тази песен, трябва да е станало в края на 19 - нач. 20 в., ама ако не се лъжа, такова нещо - палне на манастира няма. А пък отговорът на Гоце Делчев, пък е пълен абсурд, тъй като не само е не е действал този район, но и на е известно да е палил джамии където и да е било. Явно имаме сливане на няколко събития - нещо станало във въпросния манастир неясно кога, революционната дейност на ВМОРО и Гоце Делчев, който в случая се явява нещо като Крали Марко, който във фолклора "изяжда" по-ранните локални герои и за капак, да е удоволетворено чувството за справедливост на народния поет - пали джамия. Око за око, всички са доволни, макар, че при положение, че арнаутите са изгорили цял манастир, можеше освен джамията да изгори и поне едно медресе.
Като прескочим епизода с Гоце Делчев, тази песен през последните години се пее и в България, като вече "арнаути слатинчани" е заменено с "арнаути яничари", което само по себе си и доста интересно като съчетание, показващо, че конкретния изпълнител и идея си няма за какво пее.
За загрявка пускам една песен, свързана не с исторически, а чисто геолошки характер. Тя от една страна маркира северозападната българска етническа граница, а от друга е широко разпространена в цялата българска етническа територия, което показва доста голяма древност.
Разпука се Шар планина:
И сега вече по темата:
Сардисале, сардисале Лешочкиот манастир.
село Лешок е в Тетовско и през 15-16 в. е доста голямо село, съизмеримо със самото Тетово. До него е и въпростият манастир
В песента е отразена някакво събитие довело до опожаряването на манастира, в което са замесени арнаути слатинчани, явно от някакво село на име Слатина. Ако следваме текста на тази песен, трябва да е станало в края на 19 - нач. 20 в., ама ако не се лъжа, такова нещо - палне на манастира няма. А пък отговорът на Гоце Делчев, пък е пълен абсурд, тъй като не само е не е действал този район, но и на е известно да е палил джамии където и да е било. Явно имаме сливане на няколко събития - нещо станало във въпросния манастир неясно кога, революционната дейност на ВМОРО и Гоце Делчев, който в случая се явява нещо като Крали Марко, който във фолклора "изяжда" по-ранните локални герои и за капак, да е удоволетворено чувството за справедливост на народния поет - пали джамия. Око за око, всички са доволни, макар, че при положение, че арнаутите са изгорили цял манастир, можеше освен джамията да изгори и поне едно медресе.
Като прескочим епизода с Гоце Делчев, тази песен през последните години се пее и в България, като вече "арнаути слатинчани" е заменено с "арнаути яничари", което само по себе си и доста интересно като съчетание, показващо, че конкретния изпълнител и идея си няма за какво пее.