Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Турска национална доктрина...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    #31
    През последната година непрекъснато възникват кризи в отношенията между Турция и Израел.Нека да си припомним по важните кризисни инциденти,произтекли през 2009 година.

    Това са:- прословутата „криза One minute” в Давос между премиера на Турция Ердоган и президента на Израел Перез,

    - „медийната криза” след излъчването по ТРТ-1 на телевизионния сериал за насилията по време на операцията на Израел срещу палестинците

    -„военната криза” след изключването на Израел от военното учение ”Анадолски орел”.

    В първите дни на 2010 година видяхма, че напрежението между двете страни продължава и дори ескалира.

    Предлагаме ви анализ по този въпрос на декана на факултета по политология и международни отношения към университета Чанкая проф.др.Рамазан Гьозен.

    ------

    Още в първите 11 дни на 2010 година се появиха три нови кризисни ситуации в отношенията между Турция и Израел.Първата бе кризата с конвоя „Свобода за Палестина”.В първата годишнина от нападенията на Израел над Ивицата Газа конвойът с хуманитарна помощ за Газа, в който имаше и турци, дни наред чака на границата.В тази криза имаше дял и Египет,но източникът бе Израел.Последва нова медийна криза заради кадри в известен сериал излъчван по частен турски телевизионен канал, в които в израелското посолство се пролива кръв след което израелската администрация прояви дипломатическа реакция.

    Същият ден премиерът Ердоган остро осъди последните израелски нападения в Газа, а израелското външно минитерство в отговор заяви,че турците са последни които могат да критикуват израелската държава.

    След това избухна нова дипломатическа криза с „ниското кресло” след като заместник- външният министър на Израел Дани Аялон прояви недипломатическо отношение към посланика на Турция в Тел Авив Огуз Челиккол.Посланикът бе принуден да чака пред вратата на министъра и бе настанен на доста по- ниско кресло в сравнение с тези на които седнаха Аялон и останалите израелски бюрократи.Израел заяви,че тези действия са съзнателно насочени да дадат нужното според тях послание до Турция.

    Турското правителство и външно министерство изразиха остра реакция и поставиха срок на Израел за да поиска извинение.Най гневна реакция прояви президентът Гюл,който заяви ,че ако до вечерта на 13 януари Израел не изпрати извинително писмо до Анкара, ще отзове посланика на Турция от Израел.А това всъщност означава замразяване на дипломатическите отношения.Дори посланик Челиккол се приготви за връщане в Турция.

    В този момент влязоха в действие израелският президент Перес и премиера Нетаняху и Израел изпрати очакваното извинително писмо на Анкара.Лично Аялон поиска извинение за постъпката си,след което външното министерство на Турция обяви кризата за отминала.

    Започналата през 2009 и продължила през 2010 година серия от турско израелски кризи и начините за тяхното преодоляване съдържат важни значения,сред които две са много важни.

    В исторически аспект отношенията между двете страни преминават през особено специфичен етап.В сравнение с миналото Турция е по силна и по влиятелна и грешките и нарушенията на Израел се критикуват по- остро.Понякога критиките достигат до обвинения за геноцид и ако е необходимо приемат формата на ултиматум.

    За пръв път считаният за „неприкосновен и привилегирован” Израел се среща с твърдото отношение на Турция.Още по същественото е,че въпреки критиките, силното израелско лоби в САЩ и останалите страни не проявява някаква реакция спрямо Турция като например ембарго и санкции.Напротив,администрацията на САЩ, Израел и еврейската диаспора продължават подкрепата и симпатията си към Турция.Както стана ясно след кризата с „ниското кресло”, в Израел съществува задълбочен спор във връзка с Турция.”Ястреби” като външният министър Либерман заемат твърда позиция срещу Турция,докато „гълъби” като министъра на отбраната Барак проявяват симпатиите си към Турция.

    Всъщност тези събития са доказателство за нарастващата сила и прилекателност на Турция.А кои са източниците за надмощие и влиянието на Турция?Това са геополитическото, геостратегическо и геоикономическото и разположение в допирната точка на три контитента, на Изтока и Запада, на християнския, мюсюлманския и еврейския свят.Този централен статут придава на Турция особена привлекателност.

    В политически аспект тя притежава политическа система съответстваща на западните,демократични лаически и либерални ценности.В обществено- културен аспект,Турция стои далеч от насилията и радикализма и отдава голямо значение на толерантността и разбирателството.В стратегически аспект прилага външна политика,основаваща се на мира и стабилността в регион който обхваща конфликтни страни като Ирак, Иран, Сирия и Палестина.В икономически аспект притежава либерална прозападна силна икономика и се намира върху маршрута на енергийните пътища.С тези си качества Турция има възможност да дава принос и да упражнява влияние върху оформящите се събития в района на Близкия изток,Кавказ,Балканите,Средиземно море и Европа.

    Нито Израел нито САЩ могат да си позволят да пренебрегват една толкова важна страна като Турция и да рискуват да я загубят или разсърдят.


    Източник : TRT 1

    Comment


      #32
      Нямаше ме уикенда и съм пропуснал интересен обмен на мнения.

      Бързам да се включа в няколкото пункта където ми е интересно.

      Турция и Иран. Първата има много голям интерес от развиването на мирни отношения с втория. За това ако някога САЩ или НАТО решат да влезнат в конфликт с Иран, то за да привлекат Турция на своя страна, те ще трябва да направят чудеса. А защо Турция толкова се е захванала здраво с Иран? Ами защото той отговаря на стремежът й за относителна енергийна независимост, отразен в националната й доктрина. Турция се стреми да стане "гара разпределителна" за газта и нефта между Иран, Кавказ и Централна Азия и Европа, а защо не и Близкия Изток (Израел по-точно, но в перспектива). Така тази бедна на природни ресурси страна ще може да бъде относително независима от Русия и относително равнопоставена с Общността, която ще бъде в някаква зависимост от нея. Това от своя страна ще обособи важността й като партньор в региона.

      Тази роля отговаря напълно на дългосрочните турски интереси и е в съгласие с националната доктрина на страната. Тя ще замени позавяхващата роля на Турция в Атлантическия алианс, където на нея се разчиташе армията й да бъде в най-добрия случай жандарм, в най-лошия пушечно месо по десния фланг на НАТО.

      За Сирия и за малцинствата там, Бери, въобще не си прав и си заслужава да почетеш малко повече за тази страна, за да разбереш колко са ислямските секти там, каква е ролята им, колко християнските вероизповедания, колко арамейци има и колко палестинци се гушат там като бежанци и най-после от кое малцинство са Башар Асад и баща му, та после ще говорим. Но това е друга тема и не ми се пише по нея.

      Каплан е прав затова, че кризите с Израел не са една и две. Като писах, че Израел е фигура от играта с преходно значение за Турция, аз нямах предвид, че тя си играе с него както намери за добре. Израел е твърде стойностна фигура, а Турция е твърде добър играч, за да се случи това. Просто си има рамки, зад който Израел не трябва да пристъпва. Защо ли? Ами защото Израел има повече нужда от Турция като приятел, отколкото тя от него. Сигурен съм, че и на двете места съзнават това и развръзката при последната криза беше показателна.

      Каплан не си ме разбрал правилно за ислямизацията. Това което написах беше повече в смисъл на това, че има завръщане сред обществото на традиционните ислямски ценности, но съм съгласен с теб и с SRH, че за радикализиране на исляма в Турция е пресилено да се говори.

      А за азерските девойки се посмях от сърце. Тези, които аз познавам си живееха весело, защото знаеха, че в съвременния свят има една козметична операция, която връща нещата на място им и всеки традиционалист може да спи спокойно. Студентките по медицина трябва да са особено добре информирани по случая, така че SRH, може би си попаднал на слаба студентка.

      Иначе ще ми е интересно да чуя и други мнения по темата.
      Last edited by Sula; 02-02-2010, 15:00.
      Истинската тирания е само тази, която господства несъзнателно над душите, защото е единствената, която не може да се победи. Тиберий, Чингис хан, Наполеон без съмнение са били страховити тирани, но от гроба Мойсей, Буда, Иисус, Мохамед, Лутер са упражнили върху душите деспотизъм с доста по-различна дълбочина.

      Гюстав Льо Бон

      Comment


        #33
        Ето една прясна новина - http://dnes.dir.bg/2010/02/23/news5925723.html
        Означава ли това, че военните губят все повече позиции и светският характер на властта ще започне бавно да избледнява?

        Comment


          #34
          Може и така да се тълкува. От друга страна и партията на благоденствиието /или както там сега се казва, че изпуснах нишката в безкрайните забрани и преименувания/ май не е толкова радикална, откакто е на власт.


          thorn

          Средновековните църкви в България

          Comment


            #35
            По-скоро провокация на ислямистите. Нещо изфабрикувано.

            Comment


              #36
              asd

              Последва нова медийна криза заради кадри в известен сериал излъчван по частен турски телевизионен канал, в които в израелското посолство се пролива кръв след което израелската администрация прояви дипломатическа реакция.
              Става дума за известния сериал или? Ако не, не знам за какво става дума, ако да - това е държавна телевизия.

              В исторически аспект отношенията между двете страни преминават през особено специфичен етап.В сравнение с миналото Турция е по силна и по влиятелна и грешките и нарушенията на Израел се критикуват по- остро.Понякога критиките достигат до обвинения за геноцид и ако е необходимо приемат формата на ултиматум.
              Моено лично мнение - развитието в отношенията между Турция и Израел няма общо с това, че Турция вече по-голяма сила. Не и пряко. Има отношение и пряк продукт на това, че Турция има известна преориентация в вътрешната и външната политика, която би била немислима преди 20-30 години.

              Напротив,администрацията на САЩ, Израел и еврейската диаспора продължават подкрепата и симпатията си към Турция.
              С това не съм съвсем съгласен. Не и за диаспората.

              За Сирия и за малцинствата там, Бери, въобще не си прав и си заслужава да почетеш малко повече за тази страна, за да разбереш колко са ислямските секти там, каква е ролята им, колко християнските вероизповедания, колко арамейци има и колко палестинци се гушат там като бежанци и най-после от кое малцинство са Башар Асад и баща му, та после ще говорим. Но това е друга тема и не ми се пише по нея.
              Не мога да разбера какво точно визираш - бях писал, че Сирия е имала добри отношения с кюрдските сепаратисти, макар в страната да има немалко турци (с които няма кой знае какви проблеми). Какво общо имат ислямски секти, не знам. Факт е, че северна Сирия и Ирак са били стъпало за атаки в Турция.

              Като се говори за отношенията между Турция и Израел, досега се споменаха само отрицателни примери (като се спореше колко точно отрицателни са). Ето един плюс в цялата сметка.



              Все пак не са готови двете държави чак на драстични промени.
              http://rayofhalifaxproductions.com/26662

              Comment


                #37
                Бабите в едно село четат в захлас "Нова зора". И гледам аз една статия "Турската неоосманска политика на Балканите" с автор Николай Димлевич. И нещо оттам:

                И ето, в ислямските кръгове на двете страни все по-високо се чуват разсъждения за това, че в България трябва да се използва модела за обединяване на балканските мюсюлмани – в рамките на Ислямския съвет и под егидата на главния мюфтия на Турция.

                Впрочем, такова нещо в Турция няма, Дианет – т.е. Управлението по религиозните въпроси – е правителствена структура и следователно всички турски мюфтии са държавни служители. Това е поредното доказателство къде се раждат идеите за ислямско единение. Протурските ислямисти в България дори вече не го крият – председателят на Висшия мюфтийски съвет открито призовава в медиите да се върнем към епохата на турския халифат, когато кандидатурите за висшите религиозни длъжности се одобрявали от Турция. Напомня се и на турското ръководство за историческата отговорност към балканските мюсюлмани, които са били част от империята в течение на пет века.
                Впрочем някой знае ли какво се случи след Мазхар Белгин?

                Comment


                  #38
                  Една малко хаотична статия за турската политика от ориентбг - Давутоглу: Турция е сред 10-те най-влиятелни държави през ХХ² век

                  Оттам и във връзка с предния линк:
                  Турският политик подчертава, че неговата страна не може да прилага едномерна външна политика, а само силно диференцирана, тъй като тя има отношение към множество съседни региони. Според него Анкара прилага „изпреварваща” политика спрямо проблемите на Балканите, регионите на Черно и Каспийско море, Кавказ, Персийския Залив, Близкия Изток, Средния Изток и Северна Африка, натрупани в миналото и произтичащи от културните различия. След елементарна преценка може да се види, че става въпрос за териториите, които някога са владеели турските султани. Днешна Анкара нарича отделните съставни части на Османската империя „съседни региони”, въпреки че понастоящем някои от тях нямат общи граници с Република Турция.
                  И един любопитен документ "Бележки и мнения на Паунка Гочева за дейността на БКП сред турското население" от 1975 г. Абстрахирайте се от идеологическите паразити!

                  Comment


                    #39
                    Няма да коментирам горните материали, но ми се ще да споделя нещо друго. Скоро даваха един репортаж по телевизията за някаква турска фолклорна група, която изнесла представление на площада в Русе. Ако не ме лъже паметта, идеята на групата била да направи нещо като балканско турне. Бяха критикували това, че на картата, която използвали турците, българските градове били изписани с "потурчените" им имена от времето на Османската империя. Ок, да речем, че е нормално всеки народ да ползва собствени и по-удобни за езика му названия, какъвто е случая например с "Джон", "Иван" итн. Защо обаче България не провежда реципрочна политика по този въпрос, както е било преди и както и досега е в повечето цивилизовани страни? Т.е. защо ако на съвременните карти на турците "Русе" е "Русчук", то на нашите "Цариград" е "Истанбул"? Това изглежда като израз на някаква сервилност.
                    A strong toun Rodez hit is,
                    The Castell is strong and fair I wis...


                    блог за средновековна балканска история

                    Comment


                      #40
                      Защото сме мишки.то Турците ги остави,ами виж по гръцките карти които се продават по репове и бензиностанции как са ни написани градовете.И ние викаме на Edirne-Одрин, на Кърка-Лозенград, на Люлебургаз го забравих,
                      "Като малък помня аз да казваше бабами-Пловдив, ане филибе или филипополис както се искаше.цитат от Една моя КНИГА на Райча Блъсков,1834г.
                      И ЗАЩОТО Българинът в цялата история от която е съществувал, е искал да бъде ,германец, руснак, турчин ,византиец, кюрд, палестинец,американец или кавто и дае.Той сее потурчвал,ставал е грък(Христаки,Йоргаки),ром, римлянин. Обратното го няма никой нее да стане Българин.
                      И да не миги говорят тия че ние сме били крастоска някаква незнам някой от друга народност да е ставал Българин .Освен циганите когато отидат на запад.
                      Last edited by тамбараци; 11-07-2010, 00:22.

                      Comment


                        #41
                        тамбараци написа Виж мнение
                        И ние викаме на Edirne-Одрин, на Кърка-Лозенград, на Люлебургаз го забравих...
                        Мисля че вече не. Тенденцията, която аз съм забелязал в новите карти, е предаването на имената, както ги произнасят турците. Това, разбира се, е просто символичен акт, който не дава основание за такива капитални изводи, до каквито ти си достигнал, но все пак е тъжно. От чисто културологична гледна точка.
                        A strong toun Rodez hit is,
                        The Castell is strong and fair I wis...


                        блог за средновековна балканска история

                        Comment


                          #42
                          Ги, освен имената на градовете по турските карти, в процес е изписването на турски наименования и по българските карти. http://www.24chasa.bg/Article.asp?ArticleId=535046

                          Тая анкета може да има реални последствия. Въпрос е дали има връзка с кроежите на турското правителство или пък е родна самоинициатива. Родните управници досега не са поискали никакво обяснение от официална турска страна, макар отговорът да не е особено важен. Защото анкетата се провежда от турска гражданска организация, която съответно може да депозира искане за промяна на конкретни имена пред Съвета на Европа. Ако въпросът там се разгледа, можем да бъдем притиснати за провеждането на референдум. Ако се стигне дотам, за нас благоприятното решение е национален референдум. Стигне ли се обаче до такова развитие, картата може да изглежда и визуално по друг начин.

                          Comment


                            #43
                            Ами не знам с чии кроежи може да е свързана анкетата, но повдигането на въпроса за смяната на имената на градовете и то в проблемни в миналото, а и в наши дни райони с турско малцинство практически представлява чисто раздухване на крайни националистически възгледи и може да се превърне в повод за създаването на напрежение на етническа основа. Май няма да е "сефте" А защо не питат благоевградчани (и сред тях, мисля, има местни турци), дали не искат да върнат името на Горна Джумая?
                            A strong toun Rodez hit is,
                            The Castell is strong and fair I wis...


                            блог за средновековна балканска история

                            Comment


                              #44
                              Утре ще се проведе референдума в Турция във връзка с предложените от Ердоган конституционни промени. В общи линии става дума за увеличаване броя на конституционните съдии, като правителството има право да назначава свои хора. Някои виждат в това опит да се дискредитира светския характер на държавата и силно да тласне Турция към ислямизация. Едно мнение тук. Вчера PollMark изнесе резултати, като 56,2% са "за" приемането на предложените промени.

                              Comment


                                #45
                                Идването на АКП на власт може да разглежда като умален и пуснат на забавен каданс вариант на революцията в Иран, 1979. Подчертавам умален, не чак "хеви метъл" революция. Турция не се е обърнала, но все повече и повече се обръща на 180 градуса. От Израел и Европа към Сирия и Иран.
                                http://rayofhalifaxproductions.com/26662

                                Comment

                                Working...
                                X