Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Селим ² и първия опит за масово помохамеданчване на българи

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    #46
    Thorn написа Виж мнение
    Хайде хайде! Все едно да намериш жив мадяр, който да си вика унгарец, или някой от Суоми, който да си вика финландец или жител на Мъсър или Шам, дето да си каже, че е египтянин или сириец.

    Ако проблемът е в "политическата коректност",то тя самата не не нещо положетелно, напротив - зле прикрито лицемерие.

    Освен това не само в българския е прието разни религиозни учения да са назовават по основателите им. Например лютеранство, будизъм, зороастризъм, арианство, несторианство, маздакизъм, манихейство, никонианство, савелианство и безброй други.
    Напълно подкрепям. Има такова нещо като приемственост. Примерно на английски знаем,че е е Уошингтън, но на български си е Вашингтон. Същото важи и за Каталония и за Хърватско които един простак ритал топка там успя да преименува посредством медиите на Каталуния и Хърватска което макар и по-близко до оригинала не е на български!!! Да припомням ли,че Солун реално е Тесалоники и т.н.?

    Comment


      #47
      Amazon написа Виж мнение
      Може ли да потроля малко?
      1. "Помохамеданчване" е разговорна дума навлязла в българският език. Правилният е "ислямизация", но за мен като българин въпросният термин е напълно разбираем, което автоматично го прави валиден. Езиците се развиват. Не всички в този форум сме професионални историци (или опитващи се да бъдат такива).
      2. Малкото приключение което България има с Османската Империя е огромна каммена плоча която се чуди накъде да падне и кого да смаже. От едната страна яко я бутат застъпниците на "те ни изклаха и ни съсипаха обещаващата държава" от другата страна напъва отбора на "България, просперираща част от Османската Империя. Османската империя спасява българщината от сърби и гърци. Българите масово се ислямизират, за да станат интергрална(и по данъчно облекчена) част от Империята. Родопите са най-прогресивната част на бившето българско царство и приемат исляма."

      Аз лично гледам плочата отстрани и според мен ти яко напъваш от едната страна. До колко мислиш може да продължи успешното заглаждането на ръбове с финна и не толкова финна пиличка за толкова болезнен период от българската история (или по-скоро краят и.)? Някак си цялата епопея с последните теми за османското владичество започва да изглежда нехигиенична а и представените извори са далеч по-редки от постовете с твърда лична позиция подкрепена с нищо повече от свръх-себеуважение. Като обратен пример, в темите за похода на Никифор да речем, или за Анонимната Ватиканска Хроника срещу Теофан, има далеч повече факти и добре цитирани извори, въпреки че идват от сравнително безпросветна епоха.
      Съгласен съм с казаното от Амазон. В тези теми примерите за "безпристрастност" , съчетани със съответните епитети , както и слагането на "етикетчета" са толкова много, че напоследък те изгубиха доста от предишната си "интелектуалност". Надявам се обаче, че интересният диалог ще продължи.
      Last edited by pehotinec; 22-06-2012, 19:20.
      "Какво ли толкова се е зачела тази свиня? - зачуди се докторът - Кое ли тъй яростно подчертава с молива?"

      Comment


        #48
        В тая тема терминологията започва да се превръща в самоцел.По важно е да се разбираме и това е основно за езика,като средство за комуникация.От там нататък дали ще кажеш "помохамеданчване","помюсюлманчване",или "ислямизация" в българския език те имат едно и също значение-"приобщаване към исляма".
        Liberte, egalite, fraternite
        Viva la revolution
        Zalmoxis написа
        Имайте предвид, че влизането в Бойна Слава за средния българин е значителен културен шок.
        http://hristoen4ev.blogspot.com/
        dibo написа
        Преценил съм като модератор, че езикът Ви е неподходящ и толкова.
        - това се случва, когато се докладват богопомазани като Тора.

        Comment


          #49
          Именно. Ислямизация е по-нов термин свързан с активния напоследък радикален ислям и т.н. Докато другите термини като помохамеданчване и т.н. пък са по-традиционни от българска гледна точка и поради това не е чудно,че може да са несъстоятелни от мюсюлманска и турска -все пак предвид междукултурната бездна която продължава и до ден днешен, не можем да се сърдим на предците,че не са разбирали тънкостите на исляма.
          П.С. За който има "болезнени" и намкво си епитетни периоди от българската история мисля,че ако не е сгрешил науката то страда от някакви нечисти помисли и подтекстове за да се занимава с нея.Целта на историята е истината,а не булдозеристката терминология. а крайностите обикновенно идват от нечистите мотиви.

          Comment


            #50
            Кухулин написа Виж мнение

            Относно ислямизацията, върти ми се нещо за такива действия в Родопите при обсадата на Родос, за да се подсигури логистиката. Май при Мантран го пишеше. Трябва да поровя.
            Това не е при Селим Макар че и при него вече бушува война между Хоспитала на Родос и Османската империя, но последната действа основно чрез корсари.
            A strong toun Rodez hit is,
            The Castell is strong and fair I wis...


            блог за средновековна балканска история

            Comment


              #51
              И така, сведение има в книгата на Петров, който се позовава на някакъв летописен разказ от 18 век, че през 1515 Селим потурчил от тук /Западна Тракия/ чак до Босна.


              thorn

              Средновековните църкви в България

              Comment


                #52
                Сериозен недостатък на всички извори за това "потурчване","помохамеданчване" е,че са сравнително късни.
                Възможно е при някакви придвижвания на войски във връзка с предстоящата кампания в Сирия да се е стигнало до сблъсъци с християните (правя аналогия с кръстоносците без да съм сигурен за нивото на дисциплината в османската армия).
                Liberte, egalite, fraternite
                Viva la revolution
                Zalmoxis написа
                Имайте предвид, че влизането в Бойна Слава за средния българин е значителен културен шок.
                http://hristoen4ev.blogspot.com/
                dibo написа
                Преценил съм като модератор, че езикът Ви е неподходящ и толкова.
                - това се случва, когато се докладват богопомазани като Тора.

                Comment


                  #53
                  В един Самоковски препис от Паисиевата история има забележка, според която султан Селим през 1522 г. пратил своя везир с 33 хиляди войска, който тръгнал от Драма, изтурчил Доспат планина, Еспину, Крупник и Кочани. И наистина, ако тръгнем от Драма на север през теснините на р. Места през Баня, Мехомия (Разлог) и сетне през прохода Предел, с. Осеново и по долината на Осеновската рекичка, слезнем в долината на Струма при Симитлии, от това село по долината на Струма слезнем в Крупник и през Кресненската клисура излезнем на с. Брезница (Петричко), отгдето по долината на Брезнишката рекичка по една удобна клисура минем в с. Пехчево (Малешевско) и тръгнем на север през селата Черник, Панчарево, Тработовище, Вирче, Истевник, Звегор и Царево село*, то ние ще прегазим една чиста помашка местност. Села, които са малко по-настрана от пътя, са останали християнски с изключение Доспатската планина. Силата, която е принудила населението да остави бащината си вяра, е преминала от Царево село към Кочани през Осоговската клисура. Вероятно колибарското население от Осоговията е избягало по планината и си е спасило вярата
                  Цитатът е от Пътуване по долините на Струма, Места и Брегалница. Битолско, Преспа и Охридско на Васил Кънчов


                  thorn

                  Средновековните църкви в България

                  Comment


                    #54
                    Един цитат от "Падането на Константинопол" от Стивън Рънсиман. Сори, че е на руски, но на български не го намерих.

                    Лет тридцать спустя султан Селим I, враждебно относившийся к христианству, предложил, к ужасу своего везира, насильно обратить всех христиан в ислам. Когда же ему сказали, что это вряд ли практически осуществимо, он распорядился по крайней мере конфисковать все церкви.


                    thorn

                    Средновековните църкви в България

                    Comment


                      #55
                      Понеже българския превод на Рънсиман ми е под ръка ще си позволя да го цитирам дословно.Цитата е от приложение ²²-"Черквите на Константинопол след завоеванието".
                      "През 1490 година султан Баязид ²² поискал да му се предаде патриаршеската черква "Памакаристос",но патриарх Дионисий доказал,че тя е подарена на патриаршията от Мехмед ²².Султанът се съгласил,но заповядал да се махне кръстът от купола.Други черкви обаче били анексирани.
                      Тридесет години по-късно Селим ²,който мразел християнството,поискал всички християни да бъдат насила помохамеданчени.Когато ужасеният везир му обяснил,че това е невъзможно,султанът заповядал да се конфискуват черквите.Везирът предупредил патриарха Теолептус ²,който с помощта на хитрия юрист Ксеакис довел пред Селим трима стогодишни еничари.Теолептус признал,че не притежав фермана за закрила на черквата,,защото той бил изгорял по време на пожара в Патриаршията,но тримата еничари,които едва се държали на краката си,се заклели пред Корана,че когато чакали заедно със султана победител да влязат в Константинопол,някои от първенците на града предали ключовете на своите квартали.Тогава Мехмед им позволил да запазят черквите си.Султан Селим приел свидетелството и дори позволил да се отворят още две-три черкви (имената им са неизвестни),които неговите служители били затворили."
                      Liberte, egalite, fraternite
                      Viva la revolution
                      Zalmoxis написа
                      Имайте предвид, че влизането в Бойна Слава за средния българин е значителен културен шок.
                      http://hristoen4ev.blogspot.com/
                      dibo написа
                      Преценил съм като модератор, че езикът Ви е неподходящ и толкова.
                      - това се случва, когато се докладват богопомазани като Тора.

                      Comment


                        #56
                        Историята на българската нация е низ от политически кризи, накърнили чувството за национална идентичност на българина: непрекъснати войни с Византия през Средновековието; междуособни борби (посичането на 52 велики боили и техните семейства по време на налагане на християнизацията от Борис I, тройнот...

                        една статия ...

                        Comment


                          #57
                          Интересна статия макар тук да става дума за един по-ранен период.Едно обаче е безспорно ислямизацията е процес,който е започнал в Родопите (и не само) дори преди Селим ².Можем да спорим само доколко е резултат от целенасочена политика на Османската държава в тази насока.Това,че християни и юдеи според исляма са хора на книгата,не пречи да има случаи на ексцесии,когато са "принуждавани"(убеждавани) да сменят религията си.Наистина няма икономическа логика неислямското население да бъде принуждавано да си смени религията,но религиозно ориентираната логика може да изключи икономическата.
                          Liberte, egalite, fraternite
                          Viva la revolution
                          Zalmoxis написа
                          Имайте предвид, че влизането в Бойна Слава за средния българин е значителен културен шок.
                          http://hristoen4ev.blogspot.com/
                          dibo написа
                          Преценил съм като модератор, че езикът Ви е неподходящ и толкова.
                          - това се случва, когато се докладват богопомазани като Тора.

                          Comment


                            #58
                            Селям !
                            Тезата за "насилствена ислямизация в Родопите" се основава на три локални хроники: Хрониката на поп Методи Драгинов, Хрониката от село Голямо Белово и Хрониката от село Баткунино. Единствената от тях запазена в оригинал (ръкописът и е в оригинал) е Хрониката от Голямо Белово, хрониката е създадена през XIX век. Пътешествениците също не дават "поводи" за мисли сред ветровете на "ислямизацията". ( те почни всички преминават през Родопите).

                            Comment


                              #59
                              Както съм казал вече - османското владичество е период от над 500 години от историята на българските земи. При добро желание могат да се намерят предостатъчни примери и за доброволно приемане на исляма по чисто религиозни причини, и доброволно с оглед икономически изгоди и насилствено налагане. Така от частни случаи не бива да се правят генерални обобщения. Иначе Бойлад е прав - икономическата логика показва, че управляващите нямали интерес от разпространението на исляма сред немюсюлманите. Обаче и османските управляващи са хора и като такива е нормално понякога да са действали не от рационална, а от емоционална гледна точка.

                              Comment


                                #60
                                Арслан написа Виж мнение
                                Селям !
                                Тезата за "насилствена ислямизация в Родопите" се основава на три локални хроники: Хрониката на поп Методи Драгинов, Хрониката от село Голямо Белово и Хрониката от село Баткунино. Единствената от тях запазена в оригинал (ръкописът и е в оригинал) е Хрониката от Голямо Белово, хрониката е създадена през XIX век. Пътешествениците също не дават "поводи" за мисли сред ветровете на "ислямизацията". ( те почни всички преминават през Родопите).
                                Има и разни легенди, но те са свързани с конкретни села. За съжаление точно легендите са възможно най-недостоверният източник, още повече вероятно много от тях са възникнали в съвремеността

                                Comment

                                Working...
                                X