Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Тактика и стратегия на войната в космоса

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    Тактика и стратегия на войната в космоса

    Това щее малко объркан пост дело на мислене извършено в предсънно състояние...но първо:
    Наскоро осъзнах че епизоди 1-3 са си отделна серия,нямаща нищо общо със историята във старите филми.Новите са сага носеща собствена атмосфера и един съвсем различен свят привличащ по свой си начин..съгласен съм че като филми са по-зле,но като сетинг са си хубави...пък и Анакин има по-готина прическа от Люк(как може главен герой да има ТОВА на главата си)...Та идеята е че в двете саги просто чарът е различен,продукти на различно време

    Сега з аобещаното по-горе объркано писание.Става дума за евентуални доктрина и тактика на космически битки с ГОЛЕМИ кораби.
    Не съм много навътре в нещата,така че очаквам от вас поправки(направо настоявам)

    Първо-задачите на един,или повече такива кораби-
    1.1.Транспорт-ми тея чудовища бая народ носят,и според мен една от основните им задачи би била преносът на войски за наземни битки
    1.2 Орбитална защита-Защитаване на дадена планета от вражеските кораби.Неща,които трябва да осуетят са бомбардировките и десанта
    1.3 Обратното на горното-атакуваща функция-да избият де що могат из орбита,за да могат да бомбардират дадена планета и да стоварят войски и да установят котрол над нея.
    В случая приемам че за да се установи контрол над нея трябва д аима войски,които да контролират космическите портове и основните производствени функции.Също така предполагаме е ясно че малко трудно ще бъде постигнат този контрол
    1.4 Разузнаване-ми разузнаване,не се сещам как да го опиша по-точно


    За битките-Идеята за ветроходните кораби май не е толкова лоша-
    Естествено не баш като в Междузвездни войни,но...
    В научната фантастика общо взето на две места се сещам за хубави космически битки-в "Хиперион" поредицата и в една книжка "Вечната война".
    Във втората битките се развиват на релативистични скорости,където корабът маневрира за да избегне "снаряда"...В "Хиперион" вече битките бяха на по-близки разстояния и с лазери,ракети,атомки,плазмени бомби и тям подобни....
    О и щях да забравя-Батълстар галактика-там са много междузвезден тип,ама пак са яки
    В Стар Уорс си ги знаем.
    Аз лично не смятам че битките ще с епровеждат на огромни разстояния,най-вече защото всеки от корабите ще има достатъчно време за да предприеме мерки срешу идващата от две АЕ ракета,а ще бъдат по-скоро на близко разстояние-няколко стотици километра може би,където стрелбата ще е доста по-точна,а ползването на изстребители,били те бвезпилотни или не ще бъде доста добре обосновано-малки,бързи,маневрени,би трябвало да вършат работа срещу големите кораби...Това,което им е необходимо е да са достатъчно бързи че да се приближат до вражеския кораб,преди той да ги е подпукал с нещо по-масово(ятомки отново),което ме навежда на мисълта,че при достатъчно близки разстояния,използването на подобни оръжия,няма да е много умно щото ще бие и по нашите кораби.
    Та как би протекла една битка-
    -Засичане на врага.После докато двете флоти са още далече се обстрелват с оръжия за масово поразяване,докато се приближат на опредлено разстояние, след,което започват бой с по-конвенционални средства-МНОГО ракети,изстребители и т.н.


    Та можем да разгледаме битките в епизод три да речем като втората фаза,когато двете флоти вече са близко една до друга(няма да коментирам пожарникарските кораби,и абсурдно малките разстояния)

    А в епизод шест последната битка пак беше подобна(но там поне изглеждаше по-добре и разстоянията между корабите бяха по-големи)



    Така като си препрочитам поста...май трябва да понамаля фантастиката....

    #2
    Темата по своему е привлекателна, поне за мен, та ще си позволя известен коментар и добавки, без да те обвързвам с тях, Gil-Galadah.

    Така както аз виждам нещата, ако имаме междузведна война, т.е. война, в която участват множество планети, разположени в различни звездни системи, ключово значение ще има следните стратегически условия:

    1. структурата на пътищата връзките на звездни системи.

    1.1 Първи вариант: твърда структура
    Т.е., "подпространствени портали" или нещо подобно, при което имаме постоянна струкутра от връзки, с предварително известни входове и изходи, то всички военни действия (т.е. атака и отбрана) ще се съсредоточат около тях, останалото космическо пространство няма да има значение, защото ще попада напълно в "оперативната сянка" на контрола на порталните точки.
    Това позволява известна икономия на сили, т.е. нещо като "термопилски" сражения, в които отбраната несъмнено ще има предимство, стига порталите да имат определена мометна пропускливост. В противен случай е обрбатното.

    2.1 Втори вариант - свободна структура, подпространствени двигатели.
    Т.е. преходът от система в система се извършва било то чрез "Подпространствен двигател", който може да извърши скок между произволни две точки. В този случай Сраженията ще се съсредоточат около ключовите точки в космическото пространство - т.е. космически снабдителни, строителни и търговски центрове и планети, като очевидно отбраната ще се разполага непосредствено около тях.
    В подобен случай атаката ще има огромно предиство пред отбраната, тъй-като при всеки случай атакуващия ще може да съсредоточи превъзхождащи сили, докато отбраната ще изисква огромни ресурси (всеки обект трябва да се охранява отблизо и отделно).

    2.2 Трети вариант - свободна структура, базирана върху традиционни свръхсветлинни двигатели.
    Т.е. преходът между системите се осъществява чрез движение в нормалното пространство с много висока скорост. естествено, движението ще се извършва по директни машрути.
    В този случай сраженията ще се провеждат в междузвездното пространство или на "подстъпите" на зведните системи, като всичко ще зависи от "наблюдателите" - кораби или бази, които сканират междузведното пространство и откриват приближаващата се флота, така че да има време да се събере и изпрати собствената флота. В този случай могат да се очакват генерални сражения в междузведното пространство, като победителят печели контрола над системите на победения.

    2. Темпът на междузведно движение сравнен с производството на нови кораби.
    Ако темповете на движение между звездните системи са твърде бавни, то не само нападната страна винаги ще има възможност да се подготви и да съсредоточи силите си, но и вероятно нейните кораби ще бъдат по-технологични от атакуващата флота. Впрочем, при твърде бавно движение между зведите войните едва ли са възможни.

    3.Космическите баталии
    Относно самите космически битки, то аз си представям нещата малко по-различно.
    Първо, всякакви аналогии с авионосни сражения ми се виждат напълно безсмислени, въпреки че това е най-честия капан за въображението на хората, които се опитват да си представят тези сражения. В космоса на първо място няма "аеродинамика", второ ключово значение има енерговъоръжеността на кораба, което на практика ще означава, че мощта на във всеки симсъл кораба нараства правопропорционално на размерите му. Малките кораби тип "изтребител" ще са много по-бавни (макар и вероятно по-маневрени) и с много по-малък оперативен обсег от големите, за сметка на това няма как да носят достатъчно енергийно въоръжение. Единственият вариант в който биха могли ефективно да съществуват е вероятно под формата на управлеями ракети със свръхмощни бойни глави.
    Самите сблъсъци вероятно ще протичат на огромни разстояния, измервани в десетки хиляди километри (а не в стотици метри до няколко километра, както обикновено се представят във фантастиката). Като се има предвид скоростта на движение на повечето елементарни частици, то енергийните оръжия (лазерни и т.н.) биха имали спокойно ефективен обсег от няколко стотин хиляди километра, като същевременно особеностите на космическото пространство ще позволяват както откриване, така и прицелна стрелба по цели дори на по-големи разстояния. Това, разбира се, важи за енергийните оръжия.
    Често се предполага, че ще се използват различни метателни оръжия. Последното не е невъзможно, още повече, че далеч от гравитационни "центрове" (звезди, паленти и т.н.) веднъж получили ускорение изхвърлените "снаряди" ще пордължават да се ускоряват и много бавно ще губят енергията си. Но подобни оръжия биха могли ефективно да се използват само на сравнително малки разстояния в сравнение с енергийните (малката скорост на летене при тях ще означава твърде голямо време за реакция на целта). Което според мен би свело арсенала на космическите кораби до два основни типа нападателно въоръжение:

    - енергийни оръжия (лазери) за поразяване на основните кораби на големи разстояния;

    - управляеми ракети със свръхмощни заряди (ядерни и "нагоре" като енергийни възможности), които ще бъдат по-скоро оръжието на слабите кораби срещу големите, нещо като торпедата в морския бой.

    Евентуално метателни и други оръжия могат да се използват като защитно въоръжение срещу чужди ракети.

    Конкретни коментари:

    1.1.Транспорт-ми тея чудовища бая народ носят,и според мен една от основните им задачи би била преносът на войски за наземни битки
    Не смятам, че "инвазията" в нашето възприемане на думата въобще ще е възможна. Няма как космическа флота да пернася сухопътни сили достатъчни за овладяването на цяла планета без самата флота да притежава размери и ресурси с планетарни мащаби, което обезсмисля опита за завземане на планета.
    Това ще означава, че планетите вероятно няма да се овладяват, а или ще се блокират, или ще бъдат подчинявани със заплаха от орбитална бомбардировка (тотално унищожение).

    1.2 Орбитална защита-Защитаване на дадена планета от вражеските кораби.Неща,които трябва да осуетят са бомбардировките и десанта
    Защитата на планета с космически кораби има някакъв смисъл пердвид размерите на планетата и гравитацията й единствено като опит за прехват на портивниковите сили на далечните подстъпи, по-скоро на самата зведна система. Орбитално сражение или опит за орбитална защита ще са малко безсмислени, предвид размерите на планетата и съответно площта, която трябва да се покрие.

    1.3 Обратното на горното-атакуваща функция-да избият де що могат из орбита,за да могат да бомбардират дадена планета и да стоварят войски и да установят котрол над нея.
    Тази задача по-скоро ще се решава чрез генерално космическо сражение в далечните подстъпи на звездната система или в междузведното пространство, освен в случайте, когато враждуващите страни имат позиции в една и съща система на различни планети. Тогава генералните сражения ще са в междупланетното пространство, но отново не в орбита.

    В случая приемам че за да се установи контрол над нея трябва д аима войски,които да контролират космическите портове и основните производствени функции.Също така предполагаме е ясно че малко трудно ще бъде постигнат този контрол
    Стурва ми се, че вероятно цялата "космопортна дейност" ще е съсредоточена в орбитални или дори извън орбитални станции, а най-вероятно от тях ще има система за пренос към повърхността (от типа на орбиталния асансьор или пък някакви гравитационни кладенци). В този смисъл за блокада на дадена планета ще е достатъчно да се поеме контрол над далечните подстъпи на междупланетното пространство. За близка блокада ще е достатъчно да се завземат или унищожат орбиталните съоръжения.

    1.4 Разузнаване-ми разузнаване,не се сещам как да го опиша по-точно
    Особеностите на космическото пространство ас такива, че дори визуалното наблюдение на големи разстояния не е проблем, което изключва необходимостта от "разузнаване на място". Оновен проблем става по-скоро времето, за което "пътува" светлината. При наличие на подпространствен двигател по смисъла на 1.2, може да има или постоянно наблюдение/комуникация или "скоково" разузнаване на място.

    Comment


      #3
      Я и аз да се намеся и да и да оплета нещата още повече
      Първо за размерите на корабите - ако се предполага дълго време да седят далече от базите си (крайцери там все пак ...) то трябва да носят съответното за дълги експедиции (значи доста голям % от вътрешното пространство е неободимо за припаси/боеприпаси/резервни части/гориво и т.н.). Освен това на корабите на Империята (нали за тях си говорим основно) са съчетани преноса на големи пехотни контингенти и едновременно с това - на изтребители и въобще оборудване за сражения в космоса (значи трябва още повече място, заради различните задачи). Това оправдава размерите (днякъде). От друга страна, съдейки по филма, движенията из галактиката почти не отнемат време, така че презареждането може да бъде начесто. Макар и да не е ясно как става - никъде във филма не се видяха космически бази със съответното оборудване за тези цели, така че може би да става от планетите, с транспорти, но това при всички случаи ще изисква повече време.
      Превземането на планетите. Ако планетите са със сходно на земята по количесто население и подобен процент войници, а въоръжението на "нашественика" и "наземните сили" е сходно - планените няма да могат да се превземат с военна сила и наземни операции - тъй като за да се превозят няколко милиона войници ще се искат колосални средства и операцията освен, че ще е сложна, ще е безсмислено клане и глупава от икономическа гледна точка. А и къде ще се държат тези милиони войници, откъде ще се вземат, за да се използват за някаква десантна операция. Така че остава някоя от другите възможности:
      а. населението да е малко (надали, съдейки по населеността на планети като Корускант);
      б. планетите да не се завзимат с военна сила, а да се контролират от космоса - флотът-победител да блокира планетата, докато местното правителство не преклони глава и не се подчини. Но пак има проблем - една планета обикновено е самодостатъчна като производство на храна и повечето неща, необходими за оцеляването на населението й. Значи, единственото, което би я накарало да се предаде е прекъсването на някакъв търговски обмен. Който явно трябва да е много активен, за да може да влияе върху решения от този характер.
      Значи, излиза, че:
      - планетите си се контролират от местни сили и не се превземат в рамките на сухопътни сражения, а се "печелят" от победителя в космическите сражения, който е в състояние да наложи волята си върху победеното планетарно правителство;
      - търговията в света на Star Wars трябва да е изключително важна;
      - планетите трябва да са доста специализирани в отделни производства и да са съответно твърде зависими от търговия, или нещо значително по-профилирано и специализирано от сегашната ситуация в нашия свят. Тоест, ако сведем ситуацията до производство на хляб нещата да седят така: България произвежда житото, Гърция - маята, Румъния - солта, Сърбия - захарта, водата идва от Турция, а в Албания тоя хляб се изпича.
      Модератор на раздели "Втора световна война" и "Междувоенен период".
      Проект 22.06.1941 г.
      "... там можете да попаднете на персонажи като например "честен прокурор" - а това, съгласете се, е същество къде-къде по-фантастично от някакъв си там "тъмен елф"." ©

      Comment


        #4
        Според мен, единственото решение на "планетарния проблем" е ако планетите се овладяват чрез заплаха от унищожение - т.е. орибталан атака с оръжия за масово унищожение. Дори и междузведната търговия да е ключова, все пак в рамките на всяка планетарна икономика ще имаме и планетарна търговия. А вероятността планетите да не са автаркични... е малка, т.е. вероятно няма да могат да оцелеят. Единственото изключение са развиващите се все още колонии, които нямат достатъчно население, технологична и промишлена свобода и не са успели още да овладеят планетната повърхност и да използват ресурсите й.
        В тази връзка има езвистен проблем и с целите на междузвездинте войни - защо ще се водят те? За контрол над търговията? Но дали ще има дотолкова стратегически ресурс, който напълно да липсва в дадена звездна система и синтезът му да е технологично невъзможен?

        Comment


          #5
          Да, именно. Което си е странно, дори доста ... но може да се опитаме да намерим логично оправдание защо нещата са такива. Но пък се получава прекалено странно - цивилизация, овладяла гравитацията, междузвездните пътувания до степен, че прекосяването на Галактиката е въпрос на дни - и да не може да намери решения на проблеми от сорта на храната (ситуацията в първа серия с блокираната планета).
          Модератор на раздели "Втора световна война" и "Междувоенен период".
          Проект 22.06.1941 г.
          "... там можете да попаднете на персонажи като например "честен прокурор" - а това, съгласете се, е същество къде-къде по-фантастично от някакъв си там "тъмен елф"." ©

          Comment


            #6
            Темата живо ме интересува и заслужава да бъде самостоятелна.
            albireo написа
            ...в този форум... основно е пълно с теоретици, прогнили интелигенти и просто кръчмаро-кибици...

            Comment


              #7
              Конкретно за Стар Уорс-Значи има места където има точно орбитални докове(сещам се за Куат,щото снощи на Empire At War ме биха там),снабдителни станции и такива нещица...
              А съм останал с впечатлението,че света е в някакъв технологичен упадък-не се развиват нови технологии,има много изгубени стари,и като цяло дори техниката за движение е на хиляди години и това,което правят е че просто я копират.Това обяснява и проблемите с храната.Че не е реалистинчо това не...обаче си е чаровно,кой ще откаже Х-уинг?
              А населението-Не са много планетие тип Корускант-и все си мисля че контрола на ключови центрове е достатъчен за да се каже че планетата е "наша".А на корабите в орбита остава да следят за контрабандата,или ако нещата са подобни на споменатия от Голъм "асансьор",ако го контролираме,знаем и какво преминава през него.
              И отново в Стар Уорс света планетите наистина са доста специализирани-има си планети-ферми,а споменатата Куат се занимава със строеж на кораби

              Голъм,благодаря за допълненията.
              По отношение на подпространствените двигатели,ще кажа че смятам че пристигането ще става на известно разстояние от планетата,или целта,с цел избягване сблъсък т.е. битките няма да са точно орбитални....т.е. битката си става баш в междупланетното пространство


              Звездна война според мен има смисъл единствено ако планетите са строго специализирани,и всяка има някакво значение,или наличието на определен достатъчно ценен ресурс,че да си струва да бием съседчетата.
              Естествено не е зле да не пропускаме и идеологични причини-демокрация,свобода,петрол(опа)...или междувидова война,коагот едни извънземни искат да унищожат напълно други(или нас)

              Така или иначе благодаря ви че захапахте,щото както споменах по-назад съм си фен и ми е интересно какви биха могли да бъдат нещата

              Comment


                #8
                Напоследък се захванах с темата и покрай разработката на една космическа майтапчийска игрица (нещата тръгнаха от едно споменаване на Деймос, а аз ги подех, защото и без друго разработвам една стартегическа система, за която няма голямо значение в какви конкретни "исторически" условия ще се тества).

                А населението-Не са много планетие тип Корускант-и все си мисля че контрола на ключови центрове е достатъчен за да се каже че планетата е "наша".
                Проблемът е горе-долу следният - трябва да има причина, поради която планетарната популация не нараства, а усвояването на повърхността на планетата е малко (да речем, под 1-2%). Иначе с времето планетите ще се развият.
                Такива причини биха могли да бъдат:

                1. Лошите условия за живот, което ограничава населението до няколко "места" с контролирани условия на живот (например, градове под повърхността, закрити с "купол" поселения и т.н.). Това ще означава и ниска ефективност на икономиката, което на свой ред ще забавя развитието. Такива поселения ще се поддават лесно на външен контрол - достатъчно е да се контролират системите, които поддържат условията на живот в градовете (което в повечет случаи ще означава да се контролират енергопоризвеждащите инсталации).

                2. Ниското ниво на възпоризводство на на селението, т.е. населението на колониите нараства бавно, има различни генетични проблеми и т.н.

                Проблемите по точка едно са свързани с това, че при отсъствие на икономическа ефективност и възвращаемос тан инвестициите най-вероятно просто няма да се колонизира.
                Проблемите по точка две са свързани с това, че в такъв случай най-вероятно ще се създават само специлизирани колониални бази - за добив на ресурс, за промишлено производство или за научна дейност. Подобни инсталации ще са по-лесни за контрол, но и ще се отбраняват по-лесно.

                А на корабите в орбита остава да следят за контрабандата,или ако нещата са подобни на споменатия от Голъм "асансьор",ако го контролираме,знаем и какво преминава през него.
                Това е така, но отново само за малки колонии. Ако колониите са големи, то това ще оначава множество асансьори или космопортове, или пък орбитални космодруми и тоново възниква пробелма с контрола. Той може да се реши само за сметка на контрол над "голямото" междупланетно пространство, за сметка на отказ от контрола близо до планетата (където тя със самите си размери хъврля "сянка" върху пространството).

                И отново в Стар Уорс света планетите наистина са доста специализирани-има си планети-ферми,а споменатата Куат се занимава със строеж на кораби
                Проблемът тук е, че няма смисъл от подобни "специализирани планети" - няма на каква основа да възникнат. За да същестувват колониите, те трябва да могат да се самоиздържат поне на икономическо ниво (макар и да е възможно да не могат на социогенетично, културно или технологичон ниво да имат самостоятелност). А това ще ограничи специализацията само до специфични суровини (малко вероятно) или пък до високата сфера на цивилизационна дейност, т.е. манипулациите с информация - създаването на генетичен код, информационни програми, изкуство и т.н. - все висша и високоспецилизирана информационна дейност, която за сметка на това не представлява неперменно "физическа стока" и товар и ще може да се пренася било то с малки кораби (изисква малък обем), било то по информационни канали без посредничестовто на космически кораби.
                "Фермерски планети", въобще търговия основана на замяна на нискотехнологична пордукция или суровини (независимо енергийни, минерални или органични) би могла да същестувва само на палнетарно ниво.


                По отношение на подпространствените двигатели,ще кажа че смятам че пристигането ще става на известно разстояние от планетата,или целта,с цел избягване сблъсък т.е. битките няма да са точно орбитални....т.е. битката си става баш в междупланетното пространство
                За съжаление, липсва логика в подобно поведение. Освен ако ограничението не е от технически характер (да речем, проблеми с гравитационното поле на небесното тяло). Много по-логично би било корабите да изключват подпространствените си двигатели максимално близо до целта си, за да затруднят организирането на силите на защитаващата се страна.

                За да имаме "междупланетна война", трубва да имаме причини. Т.е. или информационно пространството между планетите трябва да е много малко, зада има значение неща като идеология, междувидова или политическа борба, или трябва да имаме някакво икономическо основание. Последното, обаче, едва ли би могло да е недостиг на суровина или пък "жизнено" пространство. Освен ако се окаже, че годните за колонизация планети са изкюлчителон малко и борбата да става за тяхното пространство.

                Между другото, сходни пробелми има и в "Battlestar galactica". Въпреки че като "военна атмосфера" сериалчето е добре направено, а и е едно от малкото, където е помислено за проблема с маневреността на космическите апарати, иначе е пълно с недомислици. Особено забавна бе тази с "воедния проблем". Да не говорим, че идеята малка човешка популация (около 50 000 души) да може да оцелее и да се възпоризвежда, особено като култура и технология, е меко казано идиотска. Никой явно не бе помислил, че колкото по-високотехонлогична е една флота, толкова повече ще е зависима от палнетарната база, за ремонт, попълване на припаси, а още повече за технологично развитие. Или пък ако не е зависима, то това ще означава, че няма да има проблем със синтеза на храна, вода и попълването на анергийните запаси.
                По отношение на косвическите сражения бе малко неясно какъв е смисъла да се изполват космически изтребители (или пък каква въобще е идеята механичната цивилизация да създава органични същества, които да управляват космическите й кораби; доста нелепа хрумка).

                Comment


                  #9
                  gollum написа
                  Напоследък се захванах с темата и покрай разработката на една космическа майтапчийска игрица (нещата тръгнаха от едно споменаване на Деймос, а аз ги подех, защото и без друго разработвам една стартегическа система, за която няма голямо значение в какви конкретни "исторически" условия ще се тества).
                  Трябва да обменим идеи, понеже аз като имам време мисля по универсум 2.
                  albireo написа
                  ...в този форум... основно е пълно с теоретици, прогнили интелигенти и просто кръчмаро-кибици...

                  Comment


                    #10
                    gollum написа
                    По отношение на косвическите сражения бе малко неясно какъв е смисъла да се изполват космически изтребители (или пък каква въобще е идеята механичната цивилизация да създава органични същества, които да управляват космическите й кораби; доста нелепа хрумка).
                    Ми щото е яко

                    А тея игри дето ги мислите,за компютър ли става дума или нещо table-top.Има една такава,от света на Уорхамър-Battlefleet Gothic,ама за жалост нямам опит с нея.

                    Comment


                      #11
                      Космическите битки най-много си ги представям като три игри - Starlancer, Homeworld, и не чак толкова Freelancer (последната някак малко от малко е нагодена за плоско пространство, без шаване нагоре-надолу. Въобще много игри и филми страдат от факта, че космосът не е карта и има движение нагоре/надолу). Идеята е направена най-добре в Starlancer - движиш се както си искаш, но на истребителите не им е дадена голяма мощ - разните самолетоносачи могат да се опукат само с торпеда и то много... А торпеда се носят или от големи кораби, или от торпедоносци. И е голям кеф да ги гониш и стреляш (естествено и често се блъскаш в тях, но светът не е съвършен...). Весело е и да чистиш надстройките и оръдията по разните великани...
                      3D си е чисто в Homeworld, но като стратегия мене ме уби докато се науча да пратя нещо на точното място И ВИСОЧИНА. Но пък е и красиво крайцери и линейни кораби да се стрелят от всякакви ъгли...
                      „Аз, Драгомир, писах.
                      Аз, Севаст Огнян, бях при цар Шишман кефалия и много зло патих. В това време турците воюваха. Аз се държах за вярата на Шишмана царя.“

                      Модератор на раздел "Военна Авиация"

                      Comment


                        #12
                        Дааа!

                        По този повод и говореното млако по-нагоре-идеята на изстребителя в космоса е малко по-различна от класическата.Не е необходимо да е пилотиран,не е необходимо и да са много,а просто натоварени с няколко много яки заряда,които да пускат от....да го наречем пределно малка дистанция.Предимството пред крилатата ракета да речем,е че можеш да го върнеш и пак да го натовариш с болка за врага



                        п.с.Между другото в "Междузвездни войни" епизод шест,корабите умишлено се бият на близко разстояние,за да избегнат огъня от звездата на смърта
                        Last edited by Gil-Galadh; 27-02-2007, 18:57.

                        Comment


                          #13
                          Придвижване

                          1. ПОРТАЛИ.Ако приемем че пътуването между системите се извършва само чрез портали от една система към друга,то сблъсъците и повечето защитни съоръжения ще са концетрирани в тази област.Взависимост от начина на управление на защитните съоръжения ще определят и нужните им доставки за да функционират.Независимо дали са напълно автоматизирани(което е по вероятно) или пък са управлявани от хора,ще са нужни редовни доставки на храна, и чести инспекции за изправността,резервни части и други подобни.

                          Ако предположим че се предизвика война между две такива съседни ситеми,то аз бих ги разделил на два вида водене на конфликта:
                          1. Да се обяви официално война и след веднага да се реагира като се разположат кораби около входа/изхода на системата и се изчакат действия от другата страна.Разузнаването може би ще се извършва с вътрешни хора,но извънземни с достъп до важна информация е малко вероятен,а след започване на конфликта то едва ли биха били оставени без надзор.Разузнаване с кораби би било малко вероятно понеже най-вероятно би довело до унищожаване на кораба в момента в който се покаже от другата страна или поне бърза реакция на блокадата която да предприеме мерки да спрат чуждия кораб от връщане с информация.Така най-вероятно всичко ще стой блокирано и целият трафик би бил спрян.

                          2.Да се нахлуе бързо в чуждата система,бързо да се установи контрол над областта около портала.Нахлулите кораби би трябвало бързо да атакуват чуждите кораби докато са (предполагам)разпръснати из системата,да атакува важни военни станций(горивни фабрики в орбита или някакви станции в метеоритните пръстени на газов гигант).След като с бързи и решителни действия хванат вражеския флот неподготвен и част от корабите са унищожени/обезвредени да се иска безословна капитулация или да се продължи атаката като се концетрират големи формации да ударят вражески кораби.Ако все пак корабите на вражеската страна са значителен брой то би било неизгодно да се води мащабна война срещу вече организиран противник който би могъл да нанесе знчителни щети,макар и да не успее да надлее в конфликта.В този случай би трябвало да се иска или мирен договор с облагодетелства за страната която е успяла да "покори" част от чуждата система.

                          2.ПРЕКИ ПЪТУВАНИЯ.При този вид транспорт,в който се ползват двигатели ускоряващи корабите до огромни скорост,да кажем че стигат до чуждите системи за няколко дни.Естествено при тези пътувания ще се лети в прави линии между системите.Евентуално на тези "магистрали" ще се проведът първите сражения,но при свободно движение в пространството ще има възможност да се заобикаля врага,да се влиза в системата от всякъде.Което пък от своя страна обезмисля защитни съоръжения в крайщата на системите(милиони километри площ) ,а концетрирането им в област около важни станции(военни съоръжения,космически фабрики и др.)

                          Воденето на битки в такъв вид вселена предполагам ще се води по следния начин:

                          1.Единици или Няколко кораба да се движат в конвой обикаляйки околията на тези преки линии между системите.Търсейки вражески кораби който да се опитват да се промъкнат.Такива конвой поради голямата си мобилност и нужда от постоянно движение за да са ефективни в откриването на формации,ще се наложи да мъкнат със себе си и някакъв снабдителен кораб,който да презарежда с храна за екипажа,гориво и всички останали неща който са нужни за функцията на един кораб.
                          При този вид водене на война би следвало според мен няколко такива конвоя да се движат в спирала около тази магистрала като припокриват сензорния си обхват.

                          Битките в самите системи би следвало да се водят по подобен начин.Разгърнати сили целейки се в ключови инсталации.Разбира се големият брой на такива станции би ограничил възможностите на защитника да ги защитава със значителен брой кораби и би му оставило 3 възможности:

                          1.Да концетрира силите си в по важните места като остави маловажните станции без надзор или поне с минимални препопредителни съоръжения,за да следи доколкото е възможно вражеските маневри.
                          2.Да разгърне корабите си и да пази повечето инсталации.Този вариант разбира се е крайно неудачен поради факта че корабите му няма да имат възможност да подркрепят раздалечени станции при евентуална атака,докато корабите на нападателя ще имат възможност да се движат на по големи формации унищожавайки противника си 1 по 1.
                          3.Защитника да концетрира корабите си в големи формации(при наличие на добра инф. за движението и местоположението на противника) като с малка част аткаува евентуално незащитения тил и снабдителни кораби на нападателя.

                          Нападателя от своя страна би следвало или да се движи в една голяма формация заедно със всичките си кораби като удари най-важните цели в системата и застраши самото съществуване на вражеската цивилизация като иска безусловна капитулация(което едва ли е възможно освен абсолютна небрежност от страна на защитниците).
                          Другият вариант е да напада важни инсталации като държи снабдителните кораби в достатъчна близост за да може и да ги охранява и да бъде снабдяван достатъчно бързо.

                          Със сигурност ще възникнат спорове но така си ги мисля неащта.

                          КОРАБИ

                          Космическите кораби при воденето на конфликт би трябвало да с а доста масивни и тежки(разбира се при наличие на гравитация) кеото би следвало да ги ограничи до строене в орбита.Всеки кораб би трябвало да носи достатъчно гориво поне за 3 пътувания между системите(1 на отиване,маневри,връщане).Естествено размерът ще е от голямо значение,но с размера се повишава всеки показател на кораба:Огневатак мощ,нуждата от снабдяване,скоростта донякъде,размери на генератори и така нататък.
                          Носенето на голям брой наземни сили е доста привлекателна идея,но далеч от моято представа.Кораб който освен че може да води ефективно космически битки да може и да стоварва войски на повърхността би бил твърде голям и едва ли би изпълнявал задачите си ефективно.ДАлеч по добре ми се струва всеки кораб да е със строго определена цел.Например кораб въоръжен основно с оръжия който да са предназначени за унищожаване на вражески насочени снаряди(торпеда/ракети) и тяхната противоположност,кораби въоръжени основно с оръжия нанасящи тежки поражения на врага.

                          Проблеми обаче при корабите е че трябва да са разделени на много херметизирани прегради за да не се получи така че при пробив да излезе целия въздух от кораба.Нещо като сегашните водонепроницаеми прегради на корабите.

                          Въоръжение

                          Въоръжението на корабите може да си е съвсем различно,вариращо от лазери и подобни до ракети,бомби.

                          Лично аз смятам че ракетите биха се разделили на два вида:
                          1.Много бързи и маневрени с малка бойна глава чиято цел е да прихваща вражески торпеда(тежки ракети да кажем)
                          2.Не особено бързи,но с големи бойни глави ракети,снабдени с различни механизми за заблуда на вражеските ракети от тип1

                          Понеже не съм запознат добре с особеностите и завизимостите на теглото/двигателя и другите показатели на движещия се предмет в космоса,немога да преценя дали 5тонна ракето в космоса при 0гравитация и 100кг ракето с един и същ двигател ще се движат с различна скорост.

                          Друго оръжие което би могло да влезе в употреба може би е конвенционалното оръдие.Като вече снаряда лети в права линия(в случай че няма някакво грав. влияние).Разбира се голямата скорост е предимство,тя няма или почти няма да се губи с разстоянието.Разбира се при скорост 5000м/с (да кажем) ако се изстреля от 50км ще е почти безсмислено поради 10секунди време за реакция на противника,естествено ако въобще разберат че се стреля по тях.

                          Самите енергиини оръжия ми се виждат на мен малко глупави,понеже енергията изискваща да се произведе лъч с такава сила че да успее да прониже или да повреди метал е огромна,а да не говорим че праха и всички боклуци из космоса биха отслабили значително един такъв лъч с обсег 5000км примерно.

                          Орбиталната борба

                          САмото превземане на планетата едва ли би било възможно като се има предвид значителното количество бойна техника и пехота която би била огранизирана за отбрана.Пък и нужното количество кораби който биха били нужни за пренасянето на достатъчен брой войска ще е абсурно голяма.Естествено абсолютното доминиране на Въздуха ще подпогне значително напредъка на евентуален десант.Самото силово завладяване на планетата едва ли ще оправдае цената си и немиинуемо ще доведе до големи щети на планетарната икономика.
                          АКо приемем че атаката е върху основната плането то тя ще може да се поддържа сама и няма да има нужда на доставки отвън който да преудоляват блокадата.Вариантът който ще е най-изгоден за нападателя е заплаха от бомбардировка и евентуално да накарат по този начин жителите на планетата да ги допуснат и да ги приемат.АКо все пак бомбардират планетата то тя едва ли ще е годна за живот(ако е бомбардирана с хиляди бомби,довлече астероиди и тн) и въобще ще обезмисли войната и накрая равносметката ще е загуби и за дветете страни,пълно заличаване на едната и никаква изгода за победителя.Освен може би заличаването на евентуален бъдещ противник.

                          Малко дълго стана обаче се увлякох

                          The end of the world came pretty much as we predicted.Atomic spark,struck by human hand raged out of control.Great cities were reduced to dust,burning continents were absorbed by boiling oceans.The spirits of the dead faded in the background radiation that blanked the Earth.

                          The 2 minute war - FallOut

                          Comment


                            #14
                            Кхем-кхем.
                            Тъй като чета почти само фантастика - да пусна и аз няколко мухи.
                            1. По повод носенето на голямо количество техника и въоръжение: В поредицата книги "Зона 51" Робърт Дохърти обяснява де що се сетите исторически и археологически загадки с действията на завладели ни извънземни, които си носят... нано-фабрики - и софтуер за тях, та да си произведат каквото им скимне /вкл. още нано-фабрики и нано-роботи/.
                            2. Сагата за Ендър на Орсън Скот Кард.
                            3. Военната фантастика на Лоис Макмастър Бюджолд - книгите за лорд Воркосиган.
                            4. В добре изградените фантастични светове авторите са си направили труда да поставят космическата стратегия и тактика в зависимост от начина за придвижване из космоса, който са приели за възможен. По-конкретно - изскачане от под-пространството в близост до планета е почти самоубийствено поне по две физични причини - близост до силна гравитация и вероятност от сблъсък /с орбитални отломки, с друг кораб/, тъй като в изчисленията на точката за "появяване" има вероятностен елемент.
                            5. Нерядко обект на атака са ново-усвоени планети/планетоиди/астероиди, в които е населена едва ли не една точка - 5 км около мината на съответния ресурс. Друг вариант - планета с еднолично /царско, религиозно/ управление - достатъчно е да пленят 1-2 най-важни... В това отношение добро разнообразие има в поредицата на Бюджолд.
                            6. При боя с енергийни оръжия ключово значение имат енергийните силови щитове! - освен за пряка отбрана, те налагат и редица специфични ограничения - пример: флагмански кораб "смъква" щита си за 5 секунди, за да излъчи широк сканиращ импулс на няколко-стотин хиляди километра /щото импулса е мощен сам по себе си и ако се отрази в щита отвътре.../. Съответно и по-нататък в боя непрекъснато правеха сметки кой кога ще си смъкне екраните, за да сканира наоколо си за ракети - та да пратят ракета еди-колко секунди преди това. :starwars:
                            Last edited by pnp5q; 27-02-2007, 20:45.
                            "Мисля, че видът на изпотени мъже им въздействаше." - дан Глокта

                            Comment


                              #15
                              1. По повод носенето на голямо количество техника и въоръжение: В поредицата книги "Зона 51" Робърт Дохърти обяснява де що се сетите исторически и археологически загадки с действията на завладели ни извънземни, които си носят... нано-фабрики - и софтуер за тях, та да си произведат каквото им скимне /вкл. още нано-фабрики и нано-роботи/
                              Всъщност стражът май измисли нанотехнологията като прочете за нея в интернет и я доразви - той все пак е машина, за да работи над даден проект му трябва начална идея. Иначе при кораба майка не е имало такова нещо, а те дойдоха с него. Ама и той си беше огромен...
                              „Аз, Драгомир, писах.
                              Аз, Севаст Огнян, бях при цар Шишман кефалия и много зло патих. В това време турците воюваха. Аз се държах за вярата на Шишмана царя.“

                              Модератор на раздел "Военна Авиация"

                              Comment

                              Working...
                              X