Маргарита ВАЧКОВА
"Капитал" - "Кариери"
Доверието в хората, с които работиш, гордостта от това, което правиш, и удоволствието да работиш със съответните хора - това е общото между най-доб*рите компании за работа в света. Всяка година консултантската компания Great Place to Work Institute със седалище в Калифорния ги подрежда в класации. Тази година Great Place to Work Institute изготви цели 20 класации - национални за 15 европейски държави, една за Северна Америка, три за Латинска Америка, една за Азия.
Основният критерий в класациите са
Мненията на служителите
в съответните фирми. Те попълват въпросник, въз основа на който се изчислява индекс на доверието (Great Place to Work Trust Index). Въпросите имат за цел да определят нивото на доверие между ръководството на фирмите и служителите, между самите служители и между служителите и техните организации. Оценяват се също компетентността на управлението, признанието на личните качества на служителите, професионалната оценка, предоставяните възможности и облаги, както и гордостта от работата и приятелските взаимоотношения във фирмите. Останалата една трета от оценката се осигурява от индекса на фирмената култура (Great Place to Work Culture Audit). Той се изчислява въз основа на въпросник, попълван от самите компании.
Тазгодишната анкета сред служителите на европейските компании показва, че за да заслужат приза „най-добро работно място”, компаниите вече не могат да разчитат само на масажи, каквито предлагат европейските поделения на Microsoft, или ски ваканции, каквито осигурява холандският офис на OC&C Strategy Consultants, а се стремят към налагането на управленски методи, които помагат на персонала да се чувства ценен, производителен и в чието мнение ръководството се вслушва. Това констатира Майкъл Скапинкер в специалното приложение на Financial Times, в което се представя проучването на Great Place to Work Institute. Анализът на отговорите на „най-щаст*ливите” служители в Европа показва пет
Характеристики на най-добрите работни места в ЕС
На първо място това е подкрепата. Служителите в класираните компании рядко изпитват усещането, че трябва да решават сами проблемите на работното място. Винаги има някой по-опитен, който да им помогне. В холандската консултантска фирма Pentascope, една от най-добрите компании за работа в Европа, всеки служител има персонален наставник или ментор. В Procter&Gamble например висшите ръководители публично обявяват своите автобиографии, така че всеки служител да може да избере свой наставник.
Вторият елемент, характеризиращ най-добрите работни места на Стария континент, е подкрепата, която се осигурява в домашните ангажименти. Тя може да се изразява във финансови помощи за децата, каквато е практиката в гръцкото поделение на Unilever. Фирмата предоставя награди за децата с най-високи резултати в училище или в университета и финансира част от разходите им за летни лагери. Служителите се впечатляват най-много от ангажираността на компаниите в личните им проблеми, отбелязва Financial Times. Служителка на лондонската фирма ?What If!, която за втора поредна година печели първото място в британската класация, посочва, че когато сестра е постъпила в болница, фирмата е подарила преносим DVD плеър и е платила многократните пътувания до болницата.
Третата характеристика на доброто работно място е осигуряването на баланс между служебните и домашните ангажименти под формата на гъвкави работни часове и съобразяване с домашните задължения, особено при многодетните майки.
Четвърти отличителен белег са възможностите за развитие в кариерата, било то като се позволява на служителите да работят в друг сектор, за друга организация, за политическа партия или пък да учат. В гръцкото поделение на Abbot Laboratories всеки служител получава по 136 часа на година, за да усъвършенства своята квалификация.
Някои консултантски фирми осигуряват ротация на служителите по сектори, чийто краен ефект е обогатяване на професионалния им опит.
Петата характеристика на най-добрата компания за работа в Европа е доверието на ръководството в персонала. „Щастливите” служители често отбелязват във въп*росниците, че техните ръководители не стоят надвесени над главите им да броят отработените часове, а държат единствено работата да е свършена добре, което създава мотивираща атмосфера на доверие не само между директорите и подчинените, но и между самите служители.
Сравняването на отговорите на служителите от двете страни на Атлантика показва, че
Фирмите в ЕС скъсяват дистанцията с американските
и успешно възприемат американския подход на гъвкави условия за работа с цел да се намери подходящият баланс между работата и семейството. Сравнителният анализ показва, че в най-новата класация европейските компании са повишили резултата си по критерия „възможност за отсъствие от работното място, когато се налага”, в сравнение с предишната класация. Прави впечатление, че много от най-доб*рите европейски компании прилагат през последните години политика, съобразена със семействата на своите служители. Датското поделение на Shell например организира през миналата година полудневен семинар с цел да подготви мениджърите да се справят със стреса в работата и у дома, посочва в статия във Financial Times Робърт Левъринг, един от основателите на Great Place to Work Institute. Така например в гръцкото поделение на SC Johnson са отменени служебните ангажименти в петък, за да могат служителите да отделят повече време за семействата си или други лични ангажименти. Същото поделение предлага на персонала масаж на работното място, който се заплаща от компанията, и прилага програма, при която служител от отдела по човешки ресурси по два пъти в годината „излиза на кафе” с всеки служител, за да установи дали той е доволен от условията в работата.
Европейските компании са постигнали напредък и по-друг показател - предоставянето на „специални и уникални облаги”. Според Кели Семрау, вицепрезидент по комуникациите в британската SC Johnson, интересът на европейските фирми към семейната ангажираност и облагите за служителите е резултат от войната за таланти. От другата страна на Атлантика тази война се разгоря преди почти половин десетилетие. Боб Доак, ръководител на отдела по човешки ресурси в британската компания WL Gore Associates, споделя мнението на Семрау: „Тъй като в Европа се налага единен пазар на труда, става все по-трудно да се задържат добрите служители. Те просто не се съгласяват с каквото и да е, предложено им от компаниите.” Все пак европейските компании продължават макар и незначително да изостават от американските по отношение на създаването на условия за най-удачен баланс между работата и семейните задължения.
Смисълът на класациите на Great Place to Work Institute е не само да покаже какви са тенденциите в критериите на служителите при номинирането на най-добрите компании за работа, а и да стимулира други организации да последват техния пример, превръщайки се в най-добрите работни места за своите служители, обясняват организаторите на проучването.
Компания - Страна/и на поделението
?What If! - Великобритания
Abbott Laboratories - Гърция, Ирландия
Admiral Group - Великобритания
Agilent Technologies - Франция
ALD Automotive - Белгия
American Express - Италия
Asthma В- еликобритания
Bain & Company - Франция, Испания, Великобритания
Bankhaus Carl Spangler - Австрия
Beaverbrooks - Великобритания
Boehringer Ingelheim - Дания, Германия
Boston Scientific Tullamore И- рландия
BP - Португалия
Brightwater - Ирландия
Bristol-Meyers Squibb - Португалия
BUPA - Ирландия
Care - Белгия
CB Richard Ellis Gunne - Ирландия
Centrica Business Services - Великобритания
Clontarf Castle Hotel - Ирландия
Computer Associates - Австрия, Дания
Computer Future Solutions - Великобритания
ConSol Software - Германия
Cultivator - Дания
Danone - Испания
Dansk Shell - Дания
Data Connection - Великобритания
Diabetes - Великобритания
Diageo - Ирландия, Испания
DIS AG - Германия
Dow Chemical - Испания
E.ON Ruhrgas - Германия
EBS Building Society - Ирландия
ELAIS - Гърция
Eli Lilly - Финландия, Германия, Италия, Испания
Fater - Италия
FedEx Express - Белгия
FIM Group - Финландия
Flight Centre - Великобритания
Frontier Economics - Великобритания
Fros Herreds Sparekasse - Дания
GE Commercial Aviation Services - Ирландия
Genesis Pharma - Гърция
Grundfos - Дания, Германия
Guidant - Белгия, Германия, Италия
Hewlett Packard - Австрия, Италия
Hexal - Германия
Hilton Dublin - Ирландия
Humanitas - Холандия
Hameenlinnan Seudun Osuuspankki - Финландия
Invalidiliitto Tampereen Аsumispalvelut - Финландия
Irma - Дания
Janssen-Cilag - Италия
Johnson & Johnson - Австрия, Италия
Kanal 5 - Швеция
Kjaer Group - Дания
L'Oreal - Франция
Lands' End - Германия
Mapfre - Португалия
Microsoft - Дания, Финландия, Франция, Германия, Ирландия, Италия, Холандия, Норвегия, Португалия, Испания, Швеция, Великобритания
Middelfart Sparekasse - Дания
Morgan Stanley - Италия
Nackageriatriken - Швеция
Novartis Farmaceutica - Испания
Novo Nordisk - Швеция, Великобритания
Novozymes - Дания
O2 - Ирландия
OC&C Strategy Consultants - Холандия
Pentascope - Холандия
Pfizer - Дания, Норвегия
Philips Styria - Австрия
Procter & Gamble - Германия, Гърция, Португалия, Великобритания
Pysslingen Forskolor & Skolor - Швеция
Rackspace - Великобритания
Randstad - Холандия
Real Seguros - Португалия
Saeco - Австрия
SAP - Германия
SAS Institute - Швеция
SAZ-Marketing Services - Австрия
SC Johnson/Johnson Wax - Франция, Германия, Гърция, Италия
Scandinavian PC Systems - Швеция
SEZ - Австрия
Sick - Германия
Skytec - Германия
Sociale Familiezorg - Белгия
Sparbanken Gripen - Швеция
Sparkasse Neuhofen - Австрия
Texas Instruments - Германия
Tieto-Tapiola - Финландия
Timpson - Великобритания
Trodat - Австрия
Unilever - Гърция
Unimerco - Дания
Unique Interim - Белгия
United Welsh Housing Association - Великобритания
Vector Informatik - Германия
Vitae - Холандия
Volvo Cars Gent - Белгия
W.L. Gore & Associates - Германия, Великобритания
:see: :tup: :imperial: op:
"Капитал" - "Кариери"
Доверието в хората, с които работиш, гордостта от това, което правиш, и удоволствието да работиш със съответните хора - това е общото между най-доб*рите компании за работа в света. Всяка година консултантската компания Great Place to Work Institute със седалище в Калифорния ги подрежда в класации. Тази година Great Place to Work Institute изготви цели 20 класации - национални за 15 европейски държави, една за Северна Америка, три за Латинска Америка, една за Азия.
Основният критерий в класациите са
Мненията на служителите
в съответните фирми. Те попълват въпросник, въз основа на който се изчислява индекс на доверието (Great Place to Work Trust Index). Въпросите имат за цел да определят нивото на доверие между ръководството на фирмите и служителите, между самите служители и между служителите и техните организации. Оценяват се също компетентността на управлението, признанието на личните качества на служителите, професионалната оценка, предоставяните възможности и облаги, както и гордостта от работата и приятелските взаимоотношения във фирмите. Останалата една трета от оценката се осигурява от индекса на фирмената култура (Great Place to Work Culture Audit). Той се изчислява въз основа на въпросник, попълван от самите компании.
Тазгодишната анкета сред служителите на европейските компании показва, че за да заслужат приза „най-добро работно място”, компаниите вече не могат да разчитат само на масажи, каквито предлагат европейските поделения на Microsoft, или ски ваканции, каквито осигурява холандският офис на OC&C Strategy Consultants, а се стремят към налагането на управленски методи, които помагат на персонала да се чувства ценен, производителен и в чието мнение ръководството се вслушва. Това констатира Майкъл Скапинкер в специалното приложение на Financial Times, в което се представя проучването на Great Place to Work Institute. Анализът на отговорите на „най-щаст*ливите” служители в Европа показва пет
Характеристики на най-добрите работни места в ЕС
На първо място това е подкрепата. Служителите в класираните компании рядко изпитват усещането, че трябва да решават сами проблемите на работното място. Винаги има някой по-опитен, който да им помогне. В холандската консултантска фирма Pentascope, една от най-добрите компании за работа в Европа, всеки служител има персонален наставник или ментор. В Procter&Gamble например висшите ръководители публично обявяват своите автобиографии, така че всеки служител да може да избере свой наставник.
Вторият елемент, характеризиращ най-добрите работни места на Стария континент, е подкрепата, която се осигурява в домашните ангажименти. Тя може да се изразява във финансови помощи за децата, каквато е практиката в гръцкото поделение на Unilever. Фирмата предоставя награди за децата с най-високи резултати в училище или в университета и финансира част от разходите им за летни лагери. Служителите се впечатляват най-много от ангажираността на компаниите в личните им проблеми, отбелязва Financial Times. Служителка на лондонската фирма ?What If!, която за втора поредна година печели първото място в британската класация, посочва, че когато сестра е постъпила в болница, фирмата е подарила преносим DVD плеър и е платила многократните пътувания до болницата.
Третата характеристика на доброто работно място е осигуряването на баланс между служебните и домашните ангажименти под формата на гъвкави работни часове и съобразяване с домашните задължения, особено при многодетните майки.
Четвърти отличителен белег са възможностите за развитие в кариерата, било то като се позволява на служителите да работят в друг сектор, за друга организация, за политическа партия или пък да учат. В гръцкото поделение на Abbot Laboratories всеки служител получава по 136 часа на година, за да усъвършенства своята квалификация.
Някои консултантски фирми осигуряват ротация на служителите по сектори, чийто краен ефект е обогатяване на професионалния им опит.
Петата характеристика на най-добрата компания за работа в Европа е доверието на ръководството в персонала. „Щастливите” служители често отбелязват във въп*росниците, че техните ръководители не стоят надвесени над главите им да броят отработените часове, а държат единствено работата да е свършена добре, което създава мотивираща атмосфера на доверие не само между директорите и подчинените, но и между самите служители.
Сравняването на отговорите на служителите от двете страни на Атлантика показва, че
Фирмите в ЕС скъсяват дистанцията с американските
и успешно възприемат американския подход на гъвкави условия за работа с цел да се намери подходящият баланс между работата и семейството. Сравнителният анализ показва, че в най-новата класация европейските компании са повишили резултата си по критерия „възможност за отсъствие от работното място, когато се налага”, в сравнение с предишната класация. Прави впечатление, че много от най-доб*рите европейски компании прилагат през последните години политика, съобразена със семействата на своите служители. Датското поделение на Shell например организира през миналата година полудневен семинар с цел да подготви мениджърите да се справят със стреса в работата и у дома, посочва в статия във Financial Times Робърт Левъринг, един от основателите на Great Place to Work Institute. Така например в гръцкото поделение на SC Johnson са отменени служебните ангажименти в петък, за да могат служителите да отделят повече време за семействата си или други лични ангажименти. Същото поделение предлага на персонала масаж на работното място, който се заплаща от компанията, и прилага програма, при която служител от отдела по човешки ресурси по два пъти в годината „излиза на кафе” с всеки служител, за да установи дали той е доволен от условията в работата.
Европейските компании са постигнали напредък и по-друг показател - предоставянето на „специални и уникални облаги”. Според Кели Семрау, вицепрезидент по комуникациите в британската SC Johnson, интересът на европейските фирми към семейната ангажираност и облагите за служителите е резултат от войната за таланти. От другата страна на Атлантика тази война се разгоря преди почти половин десетилетие. Боб Доак, ръководител на отдела по човешки ресурси в британската компания WL Gore Associates, споделя мнението на Семрау: „Тъй като в Европа се налага единен пазар на труда, става все по-трудно да се задържат добрите служители. Те просто не се съгласяват с каквото и да е, предложено им от компаниите.” Все пак европейските компании продължават макар и незначително да изостават от американските по отношение на създаването на условия за най-удачен баланс между работата и семейните задължения.
Смисълът на класациите на Great Place to Work Institute е не само да покаже какви са тенденциите в критериите на служителите при номинирането на най-добрите компании за работа, а и да стимулира други организации да последват техния пример, превръщайки се в най-добрите работни места за своите служители, обясняват организаторите на проучването.
Компания - Страна/и на поделението
?What If! - Великобритания
Abbott Laboratories - Гърция, Ирландия
Admiral Group - Великобритания
Agilent Technologies - Франция
ALD Automotive - Белгия
American Express - Италия
Asthma В- еликобритания
Bain & Company - Франция, Испания, Великобритания
Bankhaus Carl Spangler - Австрия
Beaverbrooks - Великобритания
Boehringer Ingelheim - Дания, Германия
Boston Scientific Tullamore И- рландия
BP - Португалия
Brightwater - Ирландия
Bristol-Meyers Squibb - Португалия
BUPA - Ирландия
Care - Белгия
CB Richard Ellis Gunne - Ирландия
Centrica Business Services - Великобритания
Clontarf Castle Hotel - Ирландия
Computer Associates - Австрия, Дания
Computer Future Solutions - Великобритания
ConSol Software - Германия
Cultivator - Дания
Danone - Испания
Dansk Shell - Дания
Data Connection - Великобритания
Diabetes - Великобритания
Diageo - Ирландия, Испания
DIS AG - Германия
Dow Chemical - Испания
E.ON Ruhrgas - Германия
EBS Building Society - Ирландия
ELAIS - Гърция
Eli Lilly - Финландия, Германия, Италия, Испания
Fater - Италия
FedEx Express - Белгия
FIM Group - Финландия
Flight Centre - Великобритания
Frontier Economics - Великобритания
Fros Herreds Sparekasse - Дания
GE Commercial Aviation Services - Ирландия
Genesis Pharma - Гърция
Grundfos - Дания, Германия
Guidant - Белгия, Германия, Италия
Hewlett Packard - Австрия, Италия
Hexal - Германия
Hilton Dublin - Ирландия
Humanitas - Холандия
Hameenlinnan Seudun Osuuspankki - Финландия
Invalidiliitto Tampereen Аsumispalvelut - Финландия
Irma - Дания
Janssen-Cilag - Италия
Johnson & Johnson - Австрия, Италия
Kanal 5 - Швеция
Kjaer Group - Дания
L'Oreal - Франция
Lands' End - Германия
Mapfre - Португалия
Microsoft - Дания, Финландия, Франция, Германия, Ирландия, Италия, Холандия, Норвегия, Португалия, Испания, Швеция, Великобритания
Middelfart Sparekasse - Дания
Morgan Stanley - Италия
Nackageriatriken - Швеция
Novartis Farmaceutica - Испания
Novo Nordisk - Швеция, Великобритания
Novozymes - Дания
O2 - Ирландия
OC&C Strategy Consultants - Холандия
Pentascope - Холандия
Pfizer - Дания, Норвегия
Philips Styria - Австрия
Procter & Gamble - Германия, Гърция, Португалия, Великобритания
Pysslingen Forskolor & Skolor - Швеция
Rackspace - Великобритания
Randstad - Холандия
Real Seguros - Португалия
Saeco - Австрия
SAP - Германия
SAS Institute - Швеция
SAZ-Marketing Services - Австрия
SC Johnson/Johnson Wax - Франция, Германия, Гърция, Италия
Scandinavian PC Systems - Швеция
SEZ - Австрия
Sick - Германия
Skytec - Германия
Sociale Familiezorg - Белгия
Sparbanken Gripen - Швеция
Sparkasse Neuhofen - Австрия
Texas Instruments - Германия
Tieto-Tapiola - Финландия
Timpson - Великобритания
Trodat - Австрия
Unilever - Гърция
Unimerco - Дания
Unique Interim - Белгия
United Welsh Housing Association - Великобритания
Vector Informatik - Германия
Vitae - Холандия
Volvo Cars Gent - Белгия
W.L. Gore & Associates - Германия, Великобритания
:see: :tup: :imperial: op: