Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Някои хипотези за Убийството на Георги Златарина от София (Житието на Георги Нови)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    Някои хипотези за Убийството на Георги Златарина от София (Житието на Георги Нови)

    Цитат от Кухулин
    Този процес в двете си фази - верско изкушаване на правоверните и отстъпничество от вярата - е едно от най-тежките престъпления в ОИ. Това е директно погазване на пакта Зимма. Справка в житията на Георги Нови и Николай Нови.
    В тритомната монография на БАН "София през векове", том 1, в която се разглежда много обстойно икомическата история на София и Софийско през Османския период, се изказва предположението че убйството на Георги Златарина е от икономически характер. Прелага се такова виждане: Той е нарочен за неспазващ законите (касаещи манифактурата/еснафа/ и бизнеса) и е даден на съд (направен е донос) от конкурентите си турци и/или от хората кои са искали да му "вземат бизнеса". Шериатския съд го намира за невинен (може би звучи нетипично - има доста решения в полза на българските еснафи), но тълпата, подбуждана от клеветниците и недоволните го убива..

    Моя бележка:
    Ако приемем тезата, че Георги е извършил "едно от най-тежките престъпления в ОИ", то най-вероятно (смятам с 99, 9 процента вероятност) шериатския съд щеше да го осъди..Тогава?

    Изглежда, причината за събитията трябва да се търси на друго място..

    Най-вероятната такава е, че Георги е засегнал интересите на турските си конкуренти (или на конкретен човек)..
    Last edited by nik; 29-05-2012, 10:47.

    #2
    Интересна тема, не знам защо по-рано не съм и обърнал внимание. Много невъзпитано от моя страна. Може би заради глупостите около Сирия, Китай и т.н.

    По принцип е нормално в такъв извор да има наслагване на много пластове - реални събития, гледни точки, морални поуки и др. Не е нужно да търсим противоречие в повествованието, за да поставим в опозиция реалността и, да речем, фантазията. Двете могат да съществуват съвместно и да се допълват. С други думи, нищо не пречи на поп Пейо да е видял едно, а да е писал друго.

    В този смисъл предположението за икономически мотиви има своето място, дори да не се наблюдават логически дупки в разказа. Но трябва, разбира се, да бъде подкрепено с някакви позитивни аргументи, за да излезе от категорията "предположение".

    От друга страна, в случая с пакта Зимма нас не ни интересуват реалните мотиви и събития около свети Георги, а именно повествованието на поп Пейо - как са изглеждали обществените процеси през неговите очи, как са се движили нещата с или без личността на светеца.

    Както и да е, нека вкараме малко конкретика.

    nik написа Виж мнение
    Шериатския съд го намира за невинен
    Можеш ли да дадеш цитат, за да видим как точно е формулирано решението и как се стига до него?

    Comment


      #3
      Във втората част на житието е записано ...
      "Съдията се обърна към момъка: "Признавай Георги, това което тези свидетелстват срещу тебе. "А Георги каза "Тава, което рекох, рекох - няма да намериш лъжа в моите уста". Съдията каза : " Аз вярвам на тяхното множество повече, отколкото на тебе един и понеже не се отричаш от Христа, заслужаваш смърт". А на агарянския народ, който гледа към него рече "Нека грехът за него легне върху вас и вашите души, каквото искате, правете с него" ...

      Comment


        #4
        Последната част от цитата лесно се асоциира с добре известни библейски мотиви, но въпреки това намира и своето практично обяснение малко по-рано в текста:

        Презвитерът тайно отиде при съдията, молеше го и му обещаваше много дарове, ако го освободи от затвора. Защото добре се познаваше със съдията и имаше смелост пред него за всичко и свободен достъп. Съдията прие прошението му и обеща като каза: "Ще се постарая да го избавя!"

        Ерго, престъплението е значимо и няма мърдане.

        Comment


          #5

          Comment

          Working...
          X