Хана написа
Виж мнение
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
ПРАБЪЛГАРСКИ НАДПИСИ, ТЕКСТОВЕ, ИМЕНА И ДУМИ
Collapse
X
-
_magotin_ написа Виж мнение
Значи в тази книга пише, че българската дума куче, руската кутенок, сръбската и т.н. имат ирански произход? Не индо-ирански, т.е. индоевропейски, а ирански, т.е. е заимствана след окончателното формиране и разделяне на славянските езици?
Ако това е така, в по-ранни (ЭСРЯ, на Фасмер) и в по-късни (ЭССЯ, под ред. на Трубачев) Академията на науките твърди други неща.
Comment
-
Не, пише, че думата куче е скитска. Тази книга не се занимава със съвременните езици, а с древноиранските. Ако те интересува как иранските езици влияят на славянските, има и такива книги... Пак на РАН - добре де, на АКАДЕМИЯ СССРа...
Впрочем три думи за едно и също животно - собака, пес и куче... Не е ли забележително?
Малко помага ако ти подскажа, че славяните се образуват етнически векове след скитите и сарматите...
Чакай да ти задам една гатанка (много хубава дума е това гатанката) - Персийската сатрапия на Балканите се казва ШКУДРА. Това е името, което освен САКА персите употребяват за степните иранци... Защо ли тогава кръщават сатрапията с център Бизантион така, при условие, че в нея живеят главно...траки?
Comment
-
_magotin_ написа Виж мнениеТезата за "тюркския елит", редактирана в теза за "тюркски компонент" на елита почива на много сериозни доказателства. Тук ти ставаш като проф.Добрев и сие - не познаваш материята, фактите, обаче смело логаритмуваш. Тюркския елемент е археологически факт, това, че ти е неизвестен, не го прави по-малко факт.
Смесването на алтайско и тюркско е умишлен анахронизъм и той е недопустим за място, където особено се държи на фактологическата коректност. Мисля не е кощунство да се изкаже мнение, че Рашев умишлено е изказвал компромисни хипотези.
Що се отнася до безспорното присъствие на "тюркско" при прабългарите, само като лаик отбелязвам, че безспорна ще си остане острата недостатъчност на каквито и да е сериозни културни и езикови следи от това присъствие. Дали угро-алтайският елемент е бил рано славянизиран или още по-рано сарматизиран, е друг въпрос, по който други трябва да се изкажат. Безспорно "тюркските" - всъщност алтайски думи се броят на пръсти, стана дума за имената - такива евентуално с едно-две изключения няма; и т.н. - да не споменавам липсата на каквито и да е подобни елементи в други страни от културната реалност, които няма да се възприемат насериозно от претенциозната форумна общност.
Във връзка със същността на темата - много интересни въпроси, поставени в предишни подобни теми, останаха неизяснени поради това, че бяха подминати с мълчание. Може би това ще стане, особено след като изтекат бановете
Специално ми е интересен примера, който дадох в темата за езика на прабългарите, за окончанията -а в някои имена и съществителни от мъжки род. Цитираният Негавон не е ли Негавона, като се махне гръцкото окончание от Негавонаис?
Зера, боила, и най-вече фамозната дума баща, единствено в българския - при другите славяни е отец.
По въпросът за окончанието -а в една тема, несвързана с произхода на прабългарите, срещнах любопитно мнение на Хана за окончанието -а за съществителни от мъжки род - че то е обичайно за много индоевропейски езици. За съжаление тук, където му е мястото, подобни приятни мнения не се срещат.
Може би по-късно ще питам още нещо.
Comment
-
Stan написа Виж мнение"За "балканизмите" в иранските езици?"
Това ще да е нещо много интересно, може би остатъци от походът на Александър Велики (Аце Големиот како го викат бракята от Кутмичевица) през Персия и Бактра към Индия?
Та не разбрах сега КУЧЕТО изконно славянско ли е, СОБАКАТА ли е славянска или ПЕСА? Или и трите? Всичко в славянските езици славянско ли е и къде осетинците смениха своята си иранска дума със славянското КУЧ?Last edited by _magotin_; 10-04-2009, 00:42.
Comment
-
_magotin_ написа Виж мнениеНе, пише, че думата куче е скитска. Тази книга не се занимава със съвременните езици, а с древноиранските. Ако те интересува как иранските езици влияят на славянските, има и такива книги... Пак на РАН - добре де, на АКАДЕМИЯ СССРа...
Видях и как не се занимава със съвременните ирански езици, а само с древноиранските. Видях и как се занимава с произхода на разни славянски думи. Благодаря, дотук.
Comment
-
Хана написа Виж мнение
Затова ние, археолозите, не вземаме вас - лингвистите - насериозно... Като се нацупят муцунките така и интердисциплинарният метод просто отива по дяволите. Добре, че в Русия има сериозни лингвисти...
Има и още една книга, която фундаментално доказва правотата на Рашев за Пенковската култура - обаче изцяло по лингвистични пътища. Нарича се
Эдельман Д.И.
ИРАНСКИЕ И СЛАВЯНСКИЕ ЯЗЫКИ
Исторические отношения
Эдельман Д.И. Иранские и славянские языки: Ист. отношения / РАН. Ин-т языкознания. - М.: Вост. лит., 2002. - 230 с. - Библиогр.: с. 211-228.
Разбира се, Хана ще каже "И туй грозде е зелено". Хана и Христо просто не искат да приемат РАН за авторитет, а да прочетат какво е писано - да не говорим... Затова и лингвистиката ни е на това дередже - не е мръднала от 80те години.Last edited by _magotin_; 10-04-2009, 00:57.
Comment
-
случайно прелитащ:"Специално ми е интересен примера, който дадох в темата за езика на прабългарите, за окончанията -а в някои имена и съществителни от мъжки род. Цитираният Негавон не е ли Негавона, като се махне гръцкото окончание от Негавонаис?
Зера, боила, и най-вече фамозната дума баща, единствено в българския - при другите славяни е отец.
По въпросът за окончанието -а в една тема, несвързана с произхода на прабългарите, срещнах любопитно мнение на Хана за окончанието -а за съществителни от мъжки род - че то е обичайно за много индоевропейски езици. За съжаление тук, където му е мястото, подобни приятни мнения не се срещат."
Това с окончанието "-а" и мен нещо ме човърка, макар и да не съм лингвист, но думата "баща" - мъжки род и безспорно с мъжка полова натовареност, а с окончание за женски род, но България си е старана на абсурдите. А какво да кажем за думата "брада"? Също типичен мъжки атрибут, но в женски род. Но най-интересна според мен е думата, с извинение (става въпрос за наука!), "пишка", която как просто е възможно да е в в женски род?! Сигурно има и други подобни думи, но от тези аз просто съм възмутен, какъв е този език - най-важните мъжки атрибути са с окончания за женски род, а някои са и в женски род! И си мисля, че в звучния ни "славянски" език се е загнездило нещо дълбоко неславянско.
Comment
-
Аз си мисля, че това са едни много добри примери, че в нашия език има един много сериозен неславянски пласт, което е очевидно и от граматиката. Нека тук да отбележим, че и думата за върховен владетел в ПБЦ "кана" според нашите представи трябва да е от женски род, т.е. имаме пълно съвпадение със случая "баща", но къде са нашите лингвисти да обяснят това явление? Сигурно на лов за шарани. А как да обясним факта, че граматически българският е твърде далече от останалите славянски езици? В това отношение има нужда от сериозни учени а не от папагали повтарящи до болка познати и очевидно безмислени тези "р премива в л", "р преминава в з" и т.н.
Comment
-
Stan написа Виж мнениеАз си мисля, че това са едни много добри примери, че в нашия език има един много сериозен неславянски пласт, което е очевидно и от граматиката. Нека тук да отбележим, че и думата за върховен владетел в ПБЦ "кана" според нашите представи трябва да е от женски род, т.е. имаме пълно съвпадение със случая "баща", но къде са нашите лингвисти да обяснят това явление? Сигурно на лов за шарани. А как да обясним факта, че граматически българският е твърде далече от останалите славянски езици? В това отношение има нужда от сериозни учени а не от папагали повтарящи до болка познати и очевидно безмислени тези "р премива в л", "р преминава в з" и т.н.Last edited by _magotin_; 10-04-2009, 01:36.
Comment
-
Thorn написа Виж мнениеНадписа. Гледайте най-горе, най-вляво
Моля някой да поясниVIRTVTIS FORTVNA COMES
Comment
-
_magotin_ написа Виж мнениеТезата за "тюркския елит", редактирана в теза за "тюркски компонент" на елита почива на много сериозни доказателства.
_magotin_ написа Виж мнениеВ Пенковската култура със сигурност има мощен славянски елеменет, да не кажем водещ или поне съразмерно значим със степно-иранския. И ако познаваше епонимното Пастирско градище, щеше да си наясно с това.
За съжаление Маготине, познанията ти за Пенковската култура са доста едностранчиви. Но това е разбираемо. Както би трябвало да знаеш тази култура е тясно свързана с предхождащата я Черняховска, която въпреки руските мераци не е славянска (най-вероятно готска). Руснаците я свързват с т-нар. Анти, които те смятат за славяни, макар че това е много спорно. Вярно е че повечето руски архелози (бивши съветски) смятат Пенковската култура за славянска. Но да речем Артамонов пък я определя за българска. Русанова пък е на мнение че културата възниква като съвкупност от остатъци от черняховци (неславяни според нея) и сармати и едва на едни по-късен етап има на лице славянизация.Така че както се вижда в науката няма единно мнение за етническия произход на тази култура, но е факт че сарматският елемент присъства в нея.
Относно тезата на Рашев, тя не е доказуема, което разбира се съвсем не го прави лош учен. Дори и да приемем че основната компонента в Пенковската култура са славяните, то чисто географски тя се явява доста на север от обитанията на Аспарух според Ашхарацуйц. Сега можем да си фантазираме всевъзможни начини по които славянизирани сармати се включили във войската на Аспарух . Това порсто не може да се докаже. Това е в сферата на научната фантастика. Просто няма доказателства.
А що се отнася до славяните ти препоръчвам да се запознаеш и с мнението на петербургската школа.
Comment
Comment