В тази тема ще засегна въпроса за крайцерите, които Великобритания е строила по поръчка за чужди флотове - второстепенни, латино и т.н.Та коробостроителницата Елсуик от 1881 до 1903г. произвежда кръгло 31 крайцера - 6 броненосни и 25 бронепалубни.Строени са за Италия, Япония, Китай, Чили, Бразилия, Аржентина, САЩ купуват два, Португалия - 1, Турция - 1 /великият Хамидие/.
Първоначално даже не са били бронепалубни, защото откъм носа и кърмата нямат скосове, а вертикални прегради.костурковият тип броня се появява за първи път на крайцера "Есмералда"
първите полубронепалубни са построени през 1880-81г. и са два за китайския флот - Чао Юнг и Юнг Уей и 1 японски - Тсукуши.Въоръжението на трите е еднакво - 2х254мм оръдия 4х40 фунтови, 2х9 фунтови, 2 Норденвилда, скорст 16.5 възла, броня компаундна стомана покриваща, палубата, скосовете и т.н.
Вторият крайцер е Джовани Баусан - завършен 1885г., водоизместване 3000 тона, въоръжение 2х254мм, 6х152м, 3х37мм, палуба и рубка 38мм, скорост 17.5 възла
Аууу забравих Есмералда:
Завършена 1884г., водоизместване 2950 тона, въоръжение 2х254мм, 6х152мм, 5х37мм, 3ТА, броня - 25мм на палубата - скос, плоска част и рубка.Скорост 18.28 възла
Нанива и Такачихо - завършени 1885-86г., 3737 тона, въоръжение 2х254мм, 6х152, 4ТА, 2х75мм, броня - на скоса 75мм, на плоската част 50мм, на рубката 50мм, скорост 18.77 с форсаж
Догали - 2057 тона водоизместване, завършен 1887г., въоръжение 6х152мм, 6х6 фунтови, 4 ТА, броня на палубата на скосовете и плоската част - 50мм, скорост -19.66
Чинг Юан и Чин Юан - завършени - 1887г., водоизместване 2300, въоръжение 3х210/40 /Круп/, 2х152, , 8х6 фунтови, 2х 3фунтови, картечници, 4 ТА, броня - на скоса 100мм, на палубата 50мм, на рубката 75мм, на щитовете - 50мм, скорост 18,5 възла;
Пиемонт - 1889 година, воздоизместване 2500, въоръжение - 6х152мм, 6х120мм, 10х6 фунтови, броня - 75мм скосове, 25мм плоска част, 75мм рубка, 112мм щитове на 152мм и 120мм, скорост - 21.5 възла
Пределено второто поколение Елсуикски крайцери, което започва с "25-ти май" е далеч по съвършено от първото.
Ето ви данните, пък вие преценете:
"25-ти май" - завършен 1890г., 3200 тона водоизместване, въоръжение -2х203/40, 8х120/40, 12х75мм, 4х457мм ТА, малокалибрени оръдия - 37мм, картечници, броня 44мм плоска част и скос 112мм, скорост 22.4 възла;
"Нуеве де Джуло" - 1893г., 2570 тона, 4х152мм, 6х120мм, 12х75мм, броня - скосове - 112мм, плоска част 44мм, скорост 22.74 възла;
Йошино - 1893г., 4180 тона, 4х152мм, 8х120мм, 22х75мм, 5ТА, броня скосове 112-87мм, плоска част 44мм, рубка - 100, скорост 23 възла
Бланко Енкалада - 1893г., 4568 тона, 2х203мм, 10х152мм, 12х75мм, 5ТА,
броня - плоска част на палубата - 44мм скос 112-75, рубка 152мм, оръдейни щитове на 203мм оръдия - 152мм, на 152мм - 50мм
скорост 22.8
Буенос айрес - завършен - 1895г., водоизместване - 4788 тона, въоръжение - 2х203мм, 4х152мм, 6х120мм, 16х75мм,
скосове 150- 75, плоска част 38мм, рубка 150, скорост 23.2;
Министро Центено - 1896г., водоизместване 3500, въоръжение - 8х152мм, 10 6 фунтови, 4 3 фунтови, броня на скосовете - 87мм, скорост 20 възла
Алмиранте Барозо - за Бразилия, Ню Орлинс /бивш Амазонас/ и Олбъни /бивш Адмирал Абрю/ за САЩ - всичките са с еднакви данни
1897-1900, водоизместване 3437 тона
въоръжение 6х152мм, 4х120мм, 3ТА, броня палуба 30мм плоска част и 75мм скосове, скорост 20 възла.Модернизирани 1903-07г. и превъоръжени с 10х127мм
Първоначално даже не са били бронепалубни, защото откъм носа и кърмата нямат скосове, а вертикални прегради.костурковият тип броня се появява за първи път на крайцера "Есмералда"
първите полубронепалубни са построени през 1880-81г. и са два за китайския флот - Чао Юнг и Юнг Уей и 1 японски - Тсукуши.Въоръжението на трите е еднакво - 2х254мм оръдия 4х40 фунтови, 2х9 фунтови, 2 Норденвилда, скорст 16.5 възла, броня компаундна стомана покриваща, палубата, скосовете и т.н.
Вторият крайцер е Джовани Баусан - завършен 1885г., водоизместване 3000 тона, въоръжение 2х254мм, 6х152м, 3х37мм, палуба и рубка 38мм, скорост 17.5 възла
Аууу забравих Есмералда:
Завършена 1884г., водоизместване 2950 тона, въоръжение 2х254мм, 6х152мм, 5х37мм, 3ТА, броня - 25мм на палубата - скос, плоска част и рубка.Скорост 18.28 възла
Нанива и Такачихо - завършени 1885-86г., 3737 тона, въоръжение 2х254мм, 6х152, 4ТА, 2х75мм, броня - на скоса 75мм, на плоската част 50мм, на рубката 50мм, скорост 18.77 с форсаж
Догали - 2057 тона водоизместване, завършен 1887г., въоръжение 6х152мм, 6х6 фунтови, 4 ТА, броня на палубата на скосовете и плоската част - 50мм, скорост -19.66
Чинг Юан и Чин Юан - завършени - 1887г., водоизместване 2300, въоръжение 3х210/40 /Круп/, 2х152, , 8х6 фунтови, 2х 3фунтови, картечници, 4 ТА, броня - на скоса 100мм, на палубата 50мм, на рубката 75мм, на щитовете - 50мм, скорост 18,5 възла;
Пиемонт - 1889 година, воздоизместване 2500, въоръжение - 6х152мм, 6х120мм, 10х6 фунтови, броня - 75мм скосове, 25мм плоска част, 75мм рубка, 112мм щитове на 152мм и 120мм, скорост - 21.5 възла
Пределено второто поколение Елсуикски крайцери, което започва с "25-ти май" е далеч по съвършено от първото.
Ето ви данните, пък вие преценете:
"25-ти май" - завършен 1890г., 3200 тона водоизместване, въоръжение -2х203/40, 8х120/40, 12х75мм, 4х457мм ТА, малокалибрени оръдия - 37мм, картечници, броня 44мм плоска част и скос 112мм, скорост 22.4 възла;
"Нуеве де Джуло" - 1893г., 2570 тона, 4х152мм, 6х120мм, 12х75мм, броня - скосове - 112мм, плоска част 44мм, скорост 22.74 възла;
Йошино - 1893г., 4180 тона, 4х152мм, 8х120мм, 22х75мм, 5ТА, броня скосове 112-87мм, плоска част 44мм, рубка - 100, скорост 23 възла
Бланко Енкалада - 1893г., 4568 тона, 2х203мм, 10х152мм, 12х75мм, 5ТА,
броня - плоска част на палубата - 44мм скос 112-75, рубка 152мм, оръдейни щитове на 203мм оръдия - 152мм, на 152мм - 50мм
скорост 22.8
Буенос айрес - завършен - 1895г., водоизместване - 4788 тона, въоръжение - 2х203мм, 4х152мм, 6х120мм, 16х75мм,
скосове 150- 75, плоска част 38мм, рубка 150, скорост 23.2;
Министро Центено - 1896г., водоизместване 3500, въоръжение - 8х152мм, 10 6 фунтови, 4 3 фунтови, броня на скосовете - 87мм, скорост 20 възла
Алмиранте Барозо - за Бразилия, Ню Орлинс /бивш Амазонас/ и Олбъни /бивш Адмирал Абрю/ за САЩ - всичките са с еднакви данни
1897-1900, водоизместване 3437 тона
въоръжение 6х152мм, 4х120мм, 3ТА, броня палуба 30мм плоска част и 75мм скосове, скорост 20 възла.Модернизирани 1903-07г. и превъоръжени с 10х127мм
Comment