1. Увод
През септември 1939г. когато избухва Втората световна война, независимо от различията в интересите, целите и симпатиите към една или друга от воюващите страни всички балкански страни се стремят да останат извън конфликта. По това време всички държави – и воюващи и невоюващи са за неутралитет на Балканите. Съществуващото статукво удовлетворява балканските държави, с изключение на България, която обаче, слаба във военно отношение и обкръжена плътно от Балканския пакт, също води предпазлива политика на неутралитет. За Великите сили в началото на войната Балканите, с тяхното сложно историческо и етническо наследство и силно взаимозависими междудържавни отношения, са донякъде второстепенен театър и те не желаят все още да се ангажират с военно присъствие там (изключение прави само Италия). И въпреки всичко войната не отминава Балканите и към края на 1941г. всички балкански държави, без Турция, вече участват на страната на една от двете групировки. България, присъединила се към Тристранния пакт на 1 март 1941г., и обявила война на 13 декември 1941г. на САЩ и Великобритания, не прави изключение. С това приключва и периода на неутралитет и необвързване на българската външна политика.
Въпросът за българската външна политика през началният период на Втората световна война е обект на множество публикации , които в по-голяма или по-малка степен засягат почти всички аспекти на дипломатическата история на периода. Външната политика на България обаче по това време е резултат не само на международната обстановка, но и на множество исторически, етнически, вътрешнополитически, икономически, както и не на последно място - военно-политически фактори. Последните включват военния потенциал на България, дейността на българските правителства по усилването му, особено на международната сцена, и отражението, което той дава върху формирането на външната политика на България и на съседните страни. В съществуващите досега изследвания на българската външна политика през периода, този въпрос е третиран най-често като страничен и е сравнително слабо проучен. Настоящата курсова работа се базира на немногобройните публикации по темата , на информация, получена чрез Интернет и наши и чужди спецализирани издания с военна тематика и е опит да се открият взаимовръзките между военнополитическия потенциал на България и съседните страни и външната политика на България през този период.
2. България в навечерието и началото на Втората световна война.
Към септември 1939г. България е с площ от 103 146 км² и население от 6,29 милиона души . В икономиката, преодоляла последиците от икономическата криза, се наблюдава значителен напредък в предвоенните години, но тя е сравнима по показатели само с тази на съседите . Характеризира се със слабопродуктивно, но произвеждащо достатъчно за нуждите на страната селско стопанство, слабо развита промишленост, сравнително добре развит транспорт и банково дело. Общо взето към 1939г. икономически България се намира във възход. Управлението на страната е авторитарно, но със значителни демократически остатъци. Политическите партии са забранени, но съществува парламент, в който правителственото мнозинство е несигурно. Цар Борис III е с водеща роля в управлението, но не може да се нарече диктатор, защото действа задкулисно, а не с открит терор. Правителството е съставено от безпартийни личности, лоялни на царя и провежда почти изключително политиката, желана от него.
Министър-председател и министър на външните работи по това време е Георги Кьосеиванов, бивш началник на дворцовата канцелария, опитен дипломат със значителен международен авторитет. Във външната политика той постига два несъмнени успеха – Солунското споразумение от 31 юли 1938г. със страните от Балканския пакт, отменящо ограниченията във военната област наложени с Ньойския договор на България; и Пакта за вечно приятелство с Югославия от 1938г., първият значителен български пробив в междусъюзническите отношения на Балканския пакт. Наред с това Кьосеиванов не е особено популярен във вътрешен план в България, а и се засилват противоречията му с царя. Това води до смяната му с професор Богдан Филов, оглавил новото правителство през февруари 1940г. Външен министър е Иван Попов, дотогава пълномощен министър в Белград. Външната политика на новото правителство се решава от Царя и т.нар. “Четворка”, включваща освен Филов и Попов, министърът на войната генерал Теодоси Даскалов и министърът на вътрешните работи Петър Габровски. От тях единствен с просъюзнически възгледи е Попов, който впоследствие е против влизането на България в Тристранния пакт , и чиито противоречия със считания за германофил Филов, водят до неговото отстраняване през 1942г.
Основните цели на българската външна политика в края на 30те и началото на 40те години са три – премахване на ограниченията за въоръжаване на България, връщане по мирен път на Южна Добруджа, излаза на Егейско море и Западните покрайнини и излизане от международната изолация, наложена и от системата на междудържавни съюзи на Балканите (Балканския пакт и Малката Антанта). Като такива те са формулирани от Кьосеиванов в неговата известна Директива №19 от 19 април 1939г., но практически са основполагащи за външната политика на всички български правителства през 30те години. Първият от тях е успешно разрешен с подписването на Солунското споразумение , вторият е частично разрешен с Крайовската спогодба от 7 септември 1940г., връщаща Южна Добруджа на България, а Балканския пакт към началото на 1941г. губи голяма част от своята практическа стойност поради изменената международна обстановка на Балканите. Но с избухването на войната пред българската външна политика възниква и един нов приоритет – запазване на България възможно най-дълго извън военните действия. Във връзка с това характерните черти на българската дипломация могат да се сведат до няколко основни принципа:
Недопускане на военни действия върху българска територия
Ненамеса и неучастие в съюзи на една Велика сила срещу друга, докато е възможно
Неоказване на съпротива на войска на Велика сила преминала българските граници
Осъществяване на териториалните претенции само по мирен път чрез споразумение със съседите и с одобрението на Великите сили
Засилване на военната мощ на държавата
Поддържане на добри отношения с Турция, преценявана като най-голяма потенциална заплаха за България
Осъществяването на тези принципи в практиката, обаче зависи от множество фактори, сред които не на последно място стоят и военнополитическите. По-долу те се разглеждат въз основа на тяхното пряко и косвено влияние върху основните събития от дипломатическата история.
3. Балканския пакт и неговият противник – България
Сключен на 9 февруари 1934г., Балканският пакт представлява по своята същност съюз на Гърция, Румъния, Турция и Югославия с цел взаимно гарантиране на балканските им граници. Един бегъл поглед върху текста на документа, сочи че той е насочен преди всичко срещу България, тъй като тя е единствената държава притежаваща обща граница с тези държави. Като причини за сключването му най-често се изтъкват измененията в международната обстановка в Европа през 1933-34г., свързани с активизацията на агресивната политика на Италия на Балканите, тревожещи Югославия и Гърция (виждащи в България един логичен потенциален съюзник на Италия в своя тил) и възходът на Хитлер в Германия с неговото враждебно отношение към Версайската система на международните отношения, както разбира се и общия интерес от запазване на статуквото и от сдържане на българските стремежи за връщане на териториите отнети с Ньойския договор. Любопитен е обаче и фактът, че подписването на договора съвпада с първите по-сериозни опити на България да възроди военната си мощ. Към 1935г. българската армия е с численост едва 53 841 ч., по всеобщо мнение е слабо въоръжена и зле обучена , и трудно би могла да бъде заплаха за която и да е от съседните и държави, дори поотделно. Същевременно, използвайки международната обстановка българските правителства работят непрестанно за засилване на военния потенциал на страната. Към 1939г. са постигнати определени успехи – армията вече наброява 72 250ч . и по изчисления на българския Генерален щаб е в състояние да води отбранителна война срещу единичен противник. Съотношението на силите спрямо Балканския пакт дадено в таблицата по-долу, обаче показва, че България няма шанс в случай на въоръжен конфликт с държавите от Пакта.
Таблица 1 : Въоръжени сили на Балканските държави 1939г.
Есен 1939г. България Турция Гърция Югославия Румъния
Численост Въоръжени сили ( в хил. души) 73 (650 при война) 194 (1938) (1,5-2 млн. при война) 120 (500 при война) (1400 при война) (1700 при война)
Дивизии 16+2 39 (27*) 18 36 34
- в т.ч. срещу България 18 4 7 9
Самолети 211 250* 160* 630* 400-500*
* Горната таблица е по тогавашни изчисления на българския Генерален Щаб. По данни от Интернет и други съвременни източници обаче цифрите са по-различни (разликите са и поради постоянните мобилизации в Балканските държави) и са дадени с звездичка. В крайна сметка обаче определящи за формирането на българската външна политика са били не реалните данни, така както ги знаем днес, а точно тези възприемани за меродавни изчисления на разузнаването.
Опасенията се засилват и поради факта, че българското правителство е наясно с решенията взети на съвещанието на началник-щабовете на армиите на страните от Балканския пакт на 14 ноември 1938г. в Атина, предвиждащи в случай на война срещу Германия да се иска незабавно обезоръжаване на България, конфискация на нейното въоръжение, и използване на транспортната и мрежа за военни цели, при това независимо от позицията на България, а в случай на отказ на последната се предвижда незабавна атака срещу нея от страна на пакта .
Българските държавни ръководители отчитат това неблагоприятно съотношение на силите и затова изключват военния вариант за постигане на целите на своята външна политика. Така Балканския пакт играе наистина значителна роля при формирането на българската външна политика през 30те години, ограничавайки възможните варианти за действие. Разпоредбите му са една постоянна заплаха за България и нейните международни позиции. Затова се работи по две направления за подобряване на ситуацията – първото, е използвайки противоречията на държавите-участнички в Пакта, последният да се подкопае отвътре. Определени успехи в това отношение се постигат със сключването на Българо-югославския пакт за “вечно приятелство” от 24 януари 1938г . Макар че, съюзническите задължения на Югославия към Пакта формално да остават в сила, договорът позволява на България да се надява, че при един бъдещ конфликт, Югославия ще остане неутрална. Въз основа на тези предположения е изработен и първият сравнително реалистично звучащ стратегически план за действие на Българската армия при конфликт с държавите от Пакта. Той предвижда да се водят сдържащи действия, използвайки благоприятния терен за отбрана (Рило-родопския масив, Странджа и Сакар) срещу Турция и Гърция, да се приеме удара на румънската армия, последната да бъде разгромена и отблъсната обратно в Румъния .
Второто направление предвижда по-нататъшно засилване на военния потенциал на България.
4. Развитие на военния потенциал на България 1939г. – 1941г.
Преди да бъде разгледан тогавашният военен потенциал на България, е необходимо да бъдат казани няколко встъпителни думи за характеристиките на балканските армии през този период. Преди всичко на територията на полуострова господства слабо развита аграрна икономика, която определя и сравнително слабата финансова база на държавите. Със сериозна военна промишленост в истинския смисъл на думата разполага само Югославия, но и там, поради липса на достатъчен научно-развоен потенциал, се произвеждат предимно лицензни разработки. Останалите държави въоръжават своите армии с внесено оръжие, за което се използват обикновено финансови кредити от Великите сили.
Основна съставна част на техните армии са сухопътните войски, в това число и кавалерията. На военноморския флот ( с изключение на Гърция) и авиацията се определя спомагателна роля. Силата на всички армии се определя от мобилизационните потенциали на човешките ресурси, за които като правило не достига въоръжение и екипировка. Армиите са в състояние да воюват само срещу противник от подобен клас, тъй като решително отстъпват на армиите на Великите сили. При мобилизация пехотата разполага с достатъчно планинска и полева артилерия, в по-голямата си част наследство от Първата световна война, но не така стои въпросът с тежката, противотанковата и противовъздушната артилерия, а бронетанковите войски почти липсват. Основните транспортни средства в армиите са с животинска тяга, което предполага слабата мобилност и невъзможността да се водят съвременни бойни действия в условията на “Блицкриг” (“Светкавична война”).
Всичко изложено дотук важи естествено и за българската армия. Нещо повече – тя изпитва и допълнителни затруднения до 1938г. поради наложените от Ньойския мирен договор от 1919г. ограничения за численост, организация и въоръжение . Наистина заобикаляни от средата на 30те години, те си остават един неблагоприятен фактор, определящ факта, че към началото на Втората световна война България има едва малко повече от година пълноценно нарастване на военната мощ без налагани ограничения. Както показва таблица 1, въпреки постигнатия очевиден напредък българската армия си остава една немногобройна армия с качествени показатели на армия от средно развит европейски тип и е в състояние да брани държавния суверенитет само от нападение на единичен противник от същия тип. Това и определя ролята и на ариегард на външната политика, за разлика например от Германия и СССР, където на армията се определя водеща роля в реализацията на целите във външната политика. В условията на враждебното обкръжение на Балканския пакт, възпиращите възможности на българската армия, като фактор в дипломатическите борби, са с намалена стойност. Но българските държавни ръководители от това време, начело с цар Борис III, са наясно с тези изводи и следваната от тях политика на неутралитет е в немалка степен свързана и със съзнанието за недостатъчните възможности на българските въоръжени сили да участват реално в реализацията на поставените външнополитически цели.
Същевременно продължават и усилията по прогресивното нарастване на военния потенциал на българската армия. За периода 1939 – 1941 българската армия нараства числено над два пъти, а благодарение на масираните доставки на оръжие се превъоръжава с модерна военна техника . Внесеното оръжие е предимно от Германия и в по-голямата си част е същото, употребявано и от германската армия, т.е. модерно и с добри тактико-технически показатели. Същевременно тази засилваща се зависимост във военно отношение от Германия е фактор, които държавните ръководители не могат да пренебрегнат при определяне на отношенията между двете страни. Доставената техника изисква резервни части, боеприпаси и обучение на персонал, което е силен лост на влияние на Германия в отношенията и с България. Докато през 30те години България съумява да постигне някакъв баланс във военните доставки, внасяйки оръжие от Чехословакия, Полша и други страни , то след тяхната окупация и избухването на войната тези алтернативи изчезват. Опитите да се сключат сделки с Англия и Франция пропадат поради нежеланието им да изострят своите отношения със съюзническите държави от Балканския пакт . Заобиколена от враждебно настроените си съседи, България няма друг избор и нейната зависимост във военно отношение на Германия нараства с всяка нова доставка на германска военна техника.
5. Идеите за Балкански неутрален блок и политиката на Великите сили на Балканите в началния период на войната.
Към средата на септември 1939г., малко след началото на Втората световна война, английското правителство подема инициатива за създаване на неутрален блок на Балканите с цел ограничаване все по-засилващото се влияние на Германия и СССР на полуострова. Както е известно, тази инициатива по ред обективни и субективни фактори не получава развитие . Въпреки всичко тя за дълго време е водеща тема в балканските и европейски столици. Обсъждат се различните геостратегически варианти при съществуващите условия относно участието на една или друга държава в планирания блок. Оказва се, че позицията на България е от особена важност, тъй като при географското положение което заема, нейното участие или неучастие е от решаващо значение за жизнеността на пакта, а от друга - тя е една от двете държави с изявени териториални претенции към съседите си (другата е Унгария), което при изявената и позиция за неучастие, освен при определени териториални компенсации, прави задачата на английската дипломация изключително трудна. В този смисъл интерес представлява един английски документ от лятото на 1939г. – доклад до Комитета за имперска отбрана на Великобритания, в който се излагат стратегическите положения на Балканите в зависимост от поведението на България.
По това време на Запад противопоставянето на Англия, Франция и Германия е достигнало до критична точка и в Европа вече открито се говори за войната като неизбежна. Англия и Франция са изправени пред сериозни трудности, поради възприеманите като ограничени възможности на англо-френската коалиция за действия срещу Германия от запад. Във връзка с това като основна цел на съюзническата стратегия се очертава Германия да бъде заставена да воюва на два фронта. Затова задачата да бъде изграден солиден фронт на Изток срещу Германия придобива първостепенна важност. Шансът за такъв фронт се преценява като малък, ако не се разчита на съдействието на СССР или пък ако България е в германския лагер. От друга страна българското сътрудничество би позволило на Румъния да окаже значителна съпротива срещу възможна агресия, на Югославия да укрепи поразклатените си връзки със съседните държави, а на Турция – да пренасочи дислокацията на своите войски от Тракия срещу СССР; Гърция, Румъния и Югославия биха получили военна помощ от Турция и България, а дори ако Германия или Италия разгромят Румъния или Югославия, те мъчно биха проникнали по-нататък, изправени пред обединените сили на балканските държави.
Всички тези съображения в доклада водят до заключението, че България е ключ към Балканите. Ако, тя се присъедини към Балканския пакт, последния ще разполага със значителна дълбочина на отбраната си, а възможностите на Германия да оказва натиск върху Турция и съответно проливите ще бъдат ограничени значително. Обаче, ако България е вражеска, ще бъде трудно да се парира една офанзива срещу която и да е от членките на пакта.
Докладът разглежда и военния потенциал на България. Подчертава се, че България, макар и разполагаща в мирно време едва с 60 хилядна армия е способна да мобилизира десетократно по-голяма армия (14 дивизии срещу 28 на Турция, 26 на Румъния, 20 на Югославия и 15 на Гърция), с боеспособност равна на турската и превъзхождаща тази на Гърция и Румъния. Военните възможности на българската държава растат прогресивно, което придава известно самочувствие на българската външна политика, а с присъединяването на Южна Добруджа на следната година (прибавят се нови 7700 км²;, а населението на България нараства с 320 хиляди души ), те нарастват още повече.
През септември 1939г. когато избухва Втората световна война, независимо от различията в интересите, целите и симпатиите към една или друга от воюващите страни всички балкански страни се стремят да останат извън конфликта. По това време всички държави – и воюващи и невоюващи са за неутралитет на Балканите. Съществуващото статукво удовлетворява балканските държави, с изключение на България, която обаче, слаба във военно отношение и обкръжена плътно от Балканския пакт, също води предпазлива политика на неутралитет. За Великите сили в началото на войната Балканите, с тяхното сложно историческо и етническо наследство и силно взаимозависими междудържавни отношения, са донякъде второстепенен театър и те не желаят все още да се ангажират с военно присъствие там (изключение прави само Италия). И въпреки всичко войната не отминава Балканите и към края на 1941г. всички балкански държави, без Турция, вече участват на страната на една от двете групировки. България, присъединила се към Тристранния пакт на 1 март 1941г., и обявила война на 13 декември 1941г. на САЩ и Великобритания, не прави изключение. С това приключва и периода на неутралитет и необвързване на българската външна политика.
Въпросът за българската външна политика през началният период на Втората световна война е обект на множество публикации , които в по-голяма или по-малка степен засягат почти всички аспекти на дипломатическата история на периода. Външната политика на България обаче по това време е резултат не само на международната обстановка, но и на множество исторически, етнически, вътрешнополитически, икономически, както и не на последно място - военно-политически фактори. Последните включват военния потенциал на България, дейността на българските правителства по усилването му, особено на международната сцена, и отражението, което той дава върху формирането на външната политика на България и на съседните страни. В съществуващите досега изследвания на българската външна политика през периода, този въпрос е третиран най-често като страничен и е сравнително слабо проучен. Настоящата курсова работа се базира на немногобройните публикации по темата , на информация, получена чрез Интернет и наши и чужди спецализирани издания с военна тематика и е опит да се открият взаимовръзките между военнополитическия потенциал на България и съседните страни и външната политика на България през този период.
2. България в навечерието и началото на Втората световна война.
Към септември 1939г. България е с площ от 103 146 км² и население от 6,29 милиона души . В икономиката, преодоляла последиците от икономическата криза, се наблюдава значителен напредък в предвоенните години, но тя е сравнима по показатели само с тази на съседите . Характеризира се със слабопродуктивно, но произвеждащо достатъчно за нуждите на страната селско стопанство, слабо развита промишленост, сравнително добре развит транспорт и банково дело. Общо взето към 1939г. икономически България се намира във възход. Управлението на страната е авторитарно, но със значителни демократически остатъци. Политическите партии са забранени, но съществува парламент, в който правителственото мнозинство е несигурно. Цар Борис III е с водеща роля в управлението, но не може да се нарече диктатор, защото действа задкулисно, а не с открит терор. Правителството е съставено от безпартийни личности, лоялни на царя и провежда почти изключително политиката, желана от него.
Министър-председател и министър на външните работи по това време е Георги Кьосеиванов, бивш началник на дворцовата канцелария, опитен дипломат със значителен международен авторитет. Във външната политика той постига два несъмнени успеха – Солунското споразумение от 31 юли 1938г. със страните от Балканския пакт, отменящо ограниченията във военната област наложени с Ньойския договор на България; и Пакта за вечно приятелство с Югославия от 1938г., първият значителен български пробив в междусъюзническите отношения на Балканския пакт. Наред с това Кьосеиванов не е особено популярен във вътрешен план в България, а и се засилват противоречията му с царя. Това води до смяната му с професор Богдан Филов, оглавил новото правителство през февруари 1940г. Външен министър е Иван Попов, дотогава пълномощен министър в Белград. Външната политика на новото правителство се решава от Царя и т.нар. “Четворка”, включваща освен Филов и Попов, министърът на войната генерал Теодоси Даскалов и министърът на вътрешните работи Петър Габровски. От тях единствен с просъюзнически възгледи е Попов, който впоследствие е против влизането на България в Тристранния пакт , и чиито противоречия със считания за германофил Филов, водят до неговото отстраняване през 1942г.
Основните цели на българската външна политика в края на 30те и началото на 40те години са три – премахване на ограниченията за въоръжаване на България, връщане по мирен път на Южна Добруджа, излаза на Егейско море и Западните покрайнини и излизане от международната изолация, наложена и от системата на междудържавни съюзи на Балканите (Балканския пакт и Малката Антанта). Като такива те са формулирани от Кьосеиванов в неговата известна Директива №19 от 19 април 1939г., но практически са основполагащи за външната политика на всички български правителства през 30те години. Първият от тях е успешно разрешен с подписването на Солунското споразумение , вторият е частично разрешен с Крайовската спогодба от 7 септември 1940г., връщаща Южна Добруджа на България, а Балканския пакт към началото на 1941г. губи голяма част от своята практическа стойност поради изменената международна обстановка на Балканите. Но с избухването на войната пред българската външна политика възниква и един нов приоритет – запазване на България възможно най-дълго извън военните действия. Във връзка с това характерните черти на българската дипломация могат да се сведат до няколко основни принципа:
Недопускане на военни действия върху българска територия
Ненамеса и неучастие в съюзи на една Велика сила срещу друга, докато е възможно
Неоказване на съпротива на войска на Велика сила преминала българските граници
Осъществяване на териториалните претенции само по мирен път чрез споразумение със съседите и с одобрението на Великите сили
Засилване на военната мощ на държавата
Поддържане на добри отношения с Турция, преценявана като най-голяма потенциална заплаха за България
Осъществяването на тези принципи в практиката, обаче зависи от множество фактори, сред които не на последно място стоят и военнополитическите. По-долу те се разглеждат въз основа на тяхното пряко и косвено влияние върху основните събития от дипломатическата история.
3. Балканския пакт и неговият противник – България
Сключен на 9 февруари 1934г., Балканският пакт представлява по своята същност съюз на Гърция, Румъния, Турция и Югославия с цел взаимно гарантиране на балканските им граници. Един бегъл поглед върху текста на документа, сочи че той е насочен преди всичко срещу България, тъй като тя е единствената държава притежаваща обща граница с тези държави. Като причини за сключването му най-често се изтъкват измененията в международната обстановка в Европа през 1933-34г., свързани с активизацията на агресивната политика на Италия на Балканите, тревожещи Югославия и Гърция (виждащи в България един логичен потенциален съюзник на Италия в своя тил) и възходът на Хитлер в Германия с неговото враждебно отношение към Версайската система на международните отношения, както разбира се и общия интерес от запазване на статуквото и от сдържане на българските стремежи за връщане на териториите отнети с Ньойския договор. Любопитен е обаче и фактът, че подписването на договора съвпада с първите по-сериозни опити на България да възроди военната си мощ. Към 1935г. българската армия е с численост едва 53 841 ч., по всеобщо мнение е слабо въоръжена и зле обучена , и трудно би могла да бъде заплаха за която и да е от съседните и държави, дори поотделно. Същевременно, използвайки международната обстановка българските правителства работят непрестанно за засилване на военния потенциал на страната. Към 1939г. са постигнати определени успехи – армията вече наброява 72 250ч . и по изчисления на българския Генерален щаб е в състояние да води отбранителна война срещу единичен противник. Съотношението на силите спрямо Балканския пакт дадено в таблицата по-долу, обаче показва, че България няма шанс в случай на въоръжен конфликт с държавите от Пакта.
Таблица 1 : Въоръжени сили на Балканските държави 1939г.
Есен 1939г. България Турция Гърция Югославия Румъния
Численост Въоръжени сили ( в хил. души) 73 (650 при война) 194 (1938) (1,5-2 млн. при война) 120 (500 при война) (1400 при война) (1700 при война)
Дивизии 16+2 39 (27*) 18 36 34
- в т.ч. срещу България 18 4 7 9
Самолети 211 250* 160* 630* 400-500*
* Горната таблица е по тогавашни изчисления на българския Генерален Щаб. По данни от Интернет и други съвременни източници обаче цифрите са по-различни (разликите са и поради постоянните мобилизации в Балканските държави) и са дадени с звездичка. В крайна сметка обаче определящи за формирането на българската външна политика са били не реалните данни, така както ги знаем днес, а точно тези възприемани за меродавни изчисления на разузнаването.
Опасенията се засилват и поради факта, че българското правителство е наясно с решенията взети на съвещанието на началник-щабовете на армиите на страните от Балканския пакт на 14 ноември 1938г. в Атина, предвиждащи в случай на война срещу Германия да се иска незабавно обезоръжаване на България, конфискация на нейното въоръжение, и използване на транспортната и мрежа за военни цели, при това независимо от позицията на България, а в случай на отказ на последната се предвижда незабавна атака срещу нея от страна на пакта .
Българските държавни ръководители отчитат това неблагоприятно съотношение на силите и затова изключват военния вариант за постигане на целите на своята външна политика. Така Балканския пакт играе наистина значителна роля при формирането на българската външна политика през 30те години, ограничавайки възможните варианти за действие. Разпоредбите му са една постоянна заплаха за България и нейните международни позиции. Затова се работи по две направления за подобряване на ситуацията – първото, е използвайки противоречията на държавите-участнички в Пакта, последният да се подкопае отвътре. Определени успехи в това отношение се постигат със сключването на Българо-югославския пакт за “вечно приятелство” от 24 януари 1938г . Макар че, съюзническите задължения на Югославия към Пакта формално да остават в сила, договорът позволява на България да се надява, че при един бъдещ конфликт, Югославия ще остане неутрална. Въз основа на тези предположения е изработен и първият сравнително реалистично звучащ стратегически план за действие на Българската армия при конфликт с държавите от Пакта. Той предвижда да се водят сдържащи действия, използвайки благоприятния терен за отбрана (Рило-родопския масив, Странджа и Сакар) срещу Турция и Гърция, да се приеме удара на румънската армия, последната да бъде разгромена и отблъсната обратно в Румъния .
Второто направление предвижда по-нататъшно засилване на военния потенциал на България.
4. Развитие на военния потенциал на България 1939г. – 1941г.
Преди да бъде разгледан тогавашният военен потенциал на България, е необходимо да бъдат казани няколко встъпителни думи за характеристиките на балканските армии през този период. Преди всичко на територията на полуострова господства слабо развита аграрна икономика, която определя и сравнително слабата финансова база на държавите. Със сериозна военна промишленост в истинския смисъл на думата разполага само Югославия, но и там, поради липса на достатъчен научно-развоен потенциал, се произвеждат предимно лицензни разработки. Останалите държави въоръжават своите армии с внесено оръжие, за което се използват обикновено финансови кредити от Великите сили.
Основна съставна част на техните армии са сухопътните войски, в това число и кавалерията. На военноморския флот ( с изключение на Гърция) и авиацията се определя спомагателна роля. Силата на всички армии се определя от мобилизационните потенциали на човешките ресурси, за които като правило не достига въоръжение и екипировка. Армиите са в състояние да воюват само срещу противник от подобен клас, тъй като решително отстъпват на армиите на Великите сили. При мобилизация пехотата разполага с достатъчно планинска и полева артилерия, в по-голямата си част наследство от Първата световна война, но не така стои въпросът с тежката, противотанковата и противовъздушната артилерия, а бронетанковите войски почти липсват. Основните транспортни средства в армиите са с животинска тяга, което предполага слабата мобилност и невъзможността да се водят съвременни бойни действия в условията на “Блицкриг” (“Светкавична война”).
Всичко изложено дотук важи естествено и за българската армия. Нещо повече – тя изпитва и допълнителни затруднения до 1938г. поради наложените от Ньойския мирен договор от 1919г. ограничения за численост, организация и въоръжение . Наистина заобикаляни от средата на 30те години, те си остават един неблагоприятен фактор, определящ факта, че към началото на Втората световна война България има едва малко повече от година пълноценно нарастване на военната мощ без налагани ограничения. Както показва таблица 1, въпреки постигнатия очевиден напредък българската армия си остава една немногобройна армия с качествени показатели на армия от средно развит европейски тип и е в състояние да брани държавния суверенитет само от нападение на единичен противник от същия тип. Това и определя ролята и на ариегард на външната политика, за разлика например от Германия и СССР, където на армията се определя водеща роля в реализацията на целите във външната политика. В условията на враждебното обкръжение на Балканския пакт, възпиращите възможности на българската армия, като фактор в дипломатическите борби, са с намалена стойност. Но българските държавни ръководители от това време, начело с цар Борис III, са наясно с тези изводи и следваната от тях политика на неутралитет е в немалка степен свързана и със съзнанието за недостатъчните възможности на българските въоръжени сили да участват реално в реализацията на поставените външнополитически цели.
Същевременно продължават и усилията по прогресивното нарастване на военния потенциал на българската армия. За периода 1939 – 1941 българската армия нараства числено над два пъти, а благодарение на масираните доставки на оръжие се превъоръжава с модерна военна техника . Внесеното оръжие е предимно от Германия и в по-голямата си част е същото, употребявано и от германската армия, т.е. модерно и с добри тактико-технически показатели. Същевременно тази засилваща се зависимост във военно отношение от Германия е фактор, които държавните ръководители не могат да пренебрегнат при определяне на отношенията между двете страни. Доставената техника изисква резервни части, боеприпаси и обучение на персонал, което е силен лост на влияние на Германия в отношенията и с България. Докато през 30те години България съумява да постигне някакъв баланс във военните доставки, внасяйки оръжие от Чехословакия, Полша и други страни , то след тяхната окупация и избухването на войната тези алтернативи изчезват. Опитите да се сключат сделки с Англия и Франция пропадат поради нежеланието им да изострят своите отношения със съюзническите държави от Балканския пакт . Заобиколена от враждебно настроените си съседи, България няма друг избор и нейната зависимост във военно отношение на Германия нараства с всяка нова доставка на германска военна техника.
5. Идеите за Балкански неутрален блок и политиката на Великите сили на Балканите в началния период на войната.
Към средата на септември 1939г., малко след началото на Втората световна война, английското правителство подема инициатива за създаване на неутрален блок на Балканите с цел ограничаване все по-засилващото се влияние на Германия и СССР на полуострова. Както е известно, тази инициатива по ред обективни и субективни фактори не получава развитие . Въпреки всичко тя за дълго време е водеща тема в балканските и европейски столици. Обсъждат се различните геостратегически варианти при съществуващите условия относно участието на една или друга държава в планирания блок. Оказва се, че позицията на България е от особена важност, тъй като при географското положение което заема, нейното участие или неучастие е от решаващо значение за жизнеността на пакта, а от друга - тя е една от двете държави с изявени териториални претенции към съседите си (другата е Унгария), което при изявената и позиция за неучастие, освен при определени териториални компенсации, прави задачата на английската дипломация изключително трудна. В този смисъл интерес представлява един английски документ от лятото на 1939г. – доклад до Комитета за имперска отбрана на Великобритания, в който се излагат стратегическите положения на Балканите в зависимост от поведението на България.
По това време на Запад противопоставянето на Англия, Франция и Германия е достигнало до критична точка и в Европа вече открито се говори за войната като неизбежна. Англия и Франция са изправени пред сериозни трудности, поради възприеманите като ограничени възможности на англо-френската коалиция за действия срещу Германия от запад. Във връзка с това като основна цел на съюзническата стратегия се очертава Германия да бъде заставена да воюва на два фронта. Затова задачата да бъде изграден солиден фронт на Изток срещу Германия придобива първостепенна важност. Шансът за такъв фронт се преценява като малък, ако не се разчита на съдействието на СССР или пък ако България е в германския лагер. От друга страна българското сътрудничество би позволило на Румъния да окаже значителна съпротива срещу възможна агресия, на Югославия да укрепи поразклатените си връзки със съседните държави, а на Турция – да пренасочи дислокацията на своите войски от Тракия срещу СССР; Гърция, Румъния и Югославия биха получили военна помощ от Турция и България, а дори ако Германия или Италия разгромят Румъния или Югославия, те мъчно биха проникнали по-нататък, изправени пред обединените сили на балканските държави.
Всички тези съображения в доклада водят до заключението, че България е ключ към Балканите. Ако, тя се присъедини към Балканския пакт, последния ще разполага със значителна дълбочина на отбраната си, а възможностите на Германия да оказва натиск върху Турция и съответно проливите ще бъдат ограничени значително. Обаче, ако България е вражеска, ще бъде трудно да се парира една офанзива срещу която и да е от членките на пакта.
Докладът разглежда и военния потенциал на България. Подчертава се, че България, макар и разполагаща в мирно време едва с 60 хилядна армия е способна да мобилизира десетократно по-голяма армия (14 дивизии срещу 28 на Турция, 26 на Румъния, 20 на Югославия и 15 на Гърция), с боеспособност равна на турската и превъзхождаща тази на Гърция и Румъния. Военните възможности на българската държава растат прогресивно, което придава известно самочувствие на българската външна политика, а с присъединяването на Южна Добруджа на следната година (прибавят се нови 7700 км²;, а населението на България нараства с 320 хиляди души ), те нарастват още повече.
Comment