Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Бомбардировките 1943-1944

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    Бомбардировките 1943-1944

    В памет на загиналите летци, защитници на България през Втората световна война

    "Любовта към Отечеството превъзхожда всички световни добродетели"
    Георги С. Раковски


    Из обръщението на Негово Величество цар Борис III при освещаването на бойните знамена на новосформираните авиационни части - 27 юни, 1937г, летище Божурище:


    "Драги офицери, подофицери и войници от родната авиация, с искрено и дълбоко чувство на благоговение, Аз в този момент съм горд и щастлив, че мога да предам вам за първи път знамена, които да се развяват над вашите части.
    В този момент Аз молитвено отправям молба към Всевишния.Нека Той при тяхното освещаване да прати над тях благословението Си и даде възможност, щото в гънкте на тия знамена да се запазят традициите на едно славно минало, в което нашата млада авиация даде и тя много за род и Родина.
    Нека тия знамена да свържат тази епоха с настоящето и бъдещето на нашите Въздухоплавателни войски!
    Това е моето горещо желание и моля Бога да се предаде на знамената, за да може под тяхната сянка да се развива един род оръжие, което заема важно място във всяка армия. Още повече в нас на Балкана, където ние знаем, че бурите лесно се развиват и който е готов, той ще пребъде и ще превъзмогне всички опасности, откъдето и да идват те.
    Ето защо трябва да се подготвим с новата техника. А ще се подготвим с прeдаността на тия, който служат в този род оръжие и с чуството на традиции, които да свързват тези нови войскови части със славното минало и с едни велики и неунищожими добродетели на българския войник и войска. Тези традиции да бъдат пътеводни и да се развиват и занапред в нашата родна авиация....
    За да ви дам още едно доказателство колко сте близки до сърцето Ми и доколко през тежките години Съм гледал с утеха на вашия род войски, в чиито ръце не ще се сломи здравата българска стомана, а ще пребъде и в бъдещето, Аз, преизпънен с дълбоко и искрено войнишко вълнение, искам да Ви дам доказателства за неразривни връзки в служба на Родината и от този момент заповядам Нашата летателна дивизия да стане шефска част и да носи Моя вензел и да изпълнява задачите, които като войник Аз съм длъжен да искам от нея за гордост, слава и чест на България!!!"



    1. Поручик Лука Й. Обрейков Загинал на 08.08.1943 със самолет Месершмит Ме109 G-2
    2. Поручик Йордан Сл. Тодоров Загинал на 14.11.1943 - първата въздушна жертва в отбраната на София
    3. Подпоручик Митьо С. Дисов Загинал на 24.11.1943 със самолет Месершмит Ме109 G-2
    4. Павел Павлов - командир на 652 ято, 2/6-ти орляк Загинал на 10.12.1943 със самолет Девоатин
    5. Капитан Димитър Списаревски - 3/6-ти орляк Загинал на 20.12.1943 със самолет Месершмит Ме109 G 2
    6. Поручик Георги Р. Кюмюрджиев Загинал на 20.12.1943 със самолет Месершмит Ме109 G-2
    7. Тома Боев Загинал на 10.01.1944 със самолет Девоатин
    8. Атанас Ат. Кръстев Загинал на 10.01.1944 със самолет Девоатин
    9. Симеон К. Михайлов Загинал на 10.01.1944 със самолет Месершмит Ме109 G-2
    10. Герги Хр. Гочев Загинал на 27.01.1944
    11. Йордан Н Кубадинов Загинал на 30.03.1944 със самолет Месершмит Ме109 G-6
    12. Иван Бояджиев Загинал на 30.03.1944 със самолет Месершмит Ме109 G-6
    13. Подпоручик Христо К. Цанков Загинал на 30.03.1944
    14. Капитан Любен Кондаков Загинал на 17.04.1944 със самолет Месершмит Ме109 G-6
    15. Димитър Ст. Попов Загинал на 17.04.1944 със самолет Месершмит Ме109 G-6
    16. Веселин Н. Рачев Загинал на 17.04.1944 със самолет Месершмит Ме109 G-6
    17. Христо Г. Арнаудов Загинал на 17.04.1944 със самолет Месершмит Ме109 G-6
    18. Виктор Д. Атанасов Загинал на 17.04.1944 със самолет Месершмит Ме109 G-6
    19. Поручик Иван Т. Стефанов Загинал на 17.04.1944 със самолет Месершмит Ме109 G-6
    20. Фелдфебел Иван М. Сомлев Загинал на 17.04.1944 със самолет Девоатин
    21. Фелдфебел Цвятко М. Загорски Загинал на 24.05.1944 със самолет Месершмит Ме109 G-6
    22. Поручик Иван Н Бонев Загинал на 11.08.1944 със самолет Месершмит Ме109 G-6


    В годините на войни изгоряха в горещото небе най-смелите, най- дръзновените, тези, които не помислиха за живота си.
    Превратностите на времето ги забравиха. Те отлетяха с прекършени крила към вечността. Забравени бяха и тези, които им дадоха криле - инструктури и авиостроители, предани личности, дали всичко от себе си за развитието и укрепването на българската авиация.
    Умишлено от лекомислие бяха ликвидирани и унищожени ценни архиви, бракувани стотици типови самолети, носили слава на нашата авиация. Десетилетия бяха премълчавани героизмът и имената на прославени летци. Наш дълг е да извадим от забравата и да дадем по-пълно и правилно осветление на фактите от летописа на българската авиация такива, каквито са
    То исторически филми в България не се правят, щото няма продуктово позициониране - Симеон Цветков 2012г.

    #2
    НЕКА СИ СПОМНИМ 1.08.1943-1.09.1944

    Боже, какво е станало на 17.04.44г, толкова хора......
    XV mile the sea brode is
    From Turkey to the Ile of Rodez...

    Comment


      #3
      На 17 април 1944година съюзническата авиация прави малка заблуда на нашите летци.До този момент основен изтребител за прикриване на съюзническите формации е П-38.Двумоторен изтребител за съпровождане



      Този ден обаче в небето над България влитат едномоторните П-51 мустанг.



      Свикнали да се бият с двумоторни изтребители,нашите летци се заблуждават и мислейки си че мустангите са наши самолети-т.е. немски те отиват при тях.Грешката е разбрана късно и това струва живота на доста пилоти
      То исторически филми в България не се правят, щото няма продуктово позициониране - Симеон Цветков 2012г.

      Comment


        #4
        Originally posted by "Sir_Gray"

        Боже, какво е станало на 17.04.44г, толкова хора......
        Да, Sir_Gray, това е т.н. "Черния Великден". Тогава за пръв път нашите орли се сблъскват с Р-51 Мустанг. По силует той прилича на месерите и от заблудата доста хора загиват. Мир на праха им. Повредени са и не малко наши "Стрели". Въпреки това, нашите са се сражавали със завидна смелост и ярост!
        Малко са известни тези факти в наше време.

        scharfschutze ®
        _______________________________________
        Мощта на оръжието се умножава по разума на този, който го използва.

        Comment


          #5
          Какво е било съотношението български изтребители-съюзнически? А и също така колко българи са паднали и колко съюзници?
          "Мисля, това което казвам, но неказвам, това което мисля"

          И други затворници
          нека четат пред вратите
          нашата памет остъклена
          с надпис:"Всички отидоха на Фронта!"


          Comment


            #6
            Съотношението е било 1:10 в поза на противника.На моменти е достигало до 1:40.Нашите загуби съм ги написал в началото на темата.На българска територия са насадени 77 летящи крепости.На 9 септември 1944г. от военнопленическият лагер в Шумен са освободени 329 летци от съюзническата авиация.
            При положение,че в една летяща крепост екипажът е бил 10 души, другите 440 са загинали
            То исторически филми в България не се правят, щото няма продуктово позициониране - Симеон Цветков 2012г.

            Comment


              #7
              Мир на прахъ им,това са хора заслужаващи признанието ни за тяхната саможертва.Знаели са че са по-слаби че губят но пак не са напражили и крачка назад.ПОКЛОН :evil:
              Състраданието е слабост...

              Comment


                #8
                До колкото знам, са свалени около 65 "крепости" (В-17 и В-24). Имаме и свалени Р-38. Във въздушните боеве участват наши Ме-109G-2, Ме-109G-6 "Стрела", базирани на летищата Враждебна и Божурище; De-520C, базирани на лет. Карлово.
                В последните рейдове на съюзниците, когато голяма част от нашите месери са повредени, участват и четворка Avia-234 "Доган", начело с к-н Кръстю Атанасов от летище Долна Митрополия.
                Въпреки огромното числено превъзходство на противника, нашите "орли" показват завидна смелост и мъжество.
                scharfschutze ®
                _______________________________________
                Мощта на оръжието се умножава по разума на този, който го използва.

                Comment


                  #9
                  Напишете нещо повече за отделните боеве. Аз си спомням с какъв захлас четох едно време в списание "Криле" някакви откъси
                  XV mile the sea brode is
                  From Turkey to the Ile of Rodez...

                  Comment


                    #10
                    Ще напишем,макар това трябва да бъде направено от членовете на форум Криле
                    То исторически филми в България не се правят, щото няма продуктово позициониране - Симеон Цветков 2012г.

                    Comment


                      #11
                      Поклон пред светлата им памет.И наистина напишете малко повече за тези боеве.
                      Къде и да одиш, къде и да шеташ, не се срами, не се плаши българин да си.

                      Никой не е по-сляп от този, който не иска да вижда.

                      Войната е много сладко нещо за тези, които не са я виждали.

                      Comment


                        #12
                        Като прочетох тези редове се сетих за една случка, която ми направи впечатление като малък. По това време (дата), не помня точно кога, преди много години - може би съм бил около първи или втори клас, една студена ноемврийска вечер майка ми запали свещ в къщи каот преди това дръпна всички завеси, защото живеехме в центъра на Варна, заобградени от партийни дейци и се криехме за всичко в постояннен страх. Учудих се когато майка ми заплака. Опитваше се да скрие сълзите си, но знаете, че по принцип малките деца са много чувствителни. Приближих се учуден и я попитах защо, но тя така и не ми каза нищо. Това никога не го забравих, нито ще го забравя. Години след това разбрах не само защо е криела, но и какво точно е криела. На мен не е казала от страх да не издам пред приятелите си, че майка ми прави помен за загиналите летци в защитата на София. Тези достойни мъже, които самопожертвователно са насочвали самолетите си срещу съюзническите бомбардировачи, когато амунициите им са свършвали. А сега по-интересното. Всяка година по радиото е имало тайно съобщение, което да напомня на хората паметните дати. Нещо като:"Нека преди края на емисията си дадем сметка за синьото небе, което е вечен дом за всички ни благодарение на тези, които вече са там". Както казах разбрах всичко това съвсем скоро, преди не повече от 3, 4 години и искрено се изумих за това как хората са успявали да запазят имената на достойните българи, въпреки забраните за споменаването.
                        Сега няма подобна цензура, а дори не се изучават в училище. :/
                        Alliis laetum, sibi sapiens.

                        Comment


                          #13
                          Някои уточнения по темата ,без по никакъв начин да омаловажавам подвига на всеки един от тези летци-герои,отдали живота си в името на Отечеството.

                          На територията ,контролирана от българските войски са паднали общо 78 противникови самолета.,от най-различни типове и модификации,в т.ч. и "летящи крепости"
                          Пленени са 329 души,основно американци.141летци са намерени мъртви на земята,а 69 души са умрели от раните си или от болести в плен.
                          Погрешно е да се твърди ,обаче че всичките самолети са свалени от българската авиация понеже:

                          1,Тук се включват самолети ,поразени при бомбардировките над Румъния,чиито летци са се катапултирали на територия,контролирана от нашите войски.

                          2,По противниковите самолети през пролетта на 1944 действуват и около 30 немски самолета,изпратини на помощ.

                          3,Винаги се изпуска,че основната Пво отбрана на страната е осъществявана от частите на противо-въздушната артилерия,свалила и основната маса самолети.Така според Заповед 78/12,12,1944 на командващия на ПВА,през войната,от огъня ня Пва са свалени 69 противникови самолета./Източник"История на Зенитното артилерия и ЗРВ на Българската армия/

                          Що се отнася до нападението от 17,04,1944г. по данни от същия източник,в него учасват около 350 самолета "Либерейтър","Фортес" и "СТърлинг" ,съпровождани от около 100 изтребителя"Тъндерболт" и "Мустанг".Хвърлени са около 2500бомби с тегло м/у 100 и 500кг.Свалени са общо 9 противникови самолета.

                          В крайна сметка основния смисъл от съществуване на средствата на ПВО,не е само по себе си сваляне на противникови самолети,а предотвратяване на ударите на противниковата бомбардировачна авиация.Нещо ,в което ние за съжаление нямаме особени успехи и ни кара да си зададем въпроса за фаталното решението от декември 1941г.

                          Comment


                            #14
                            и ни кара да си зададем въпроса за фаталното решението от декември 1941г.
                            Би ли конкретизирал. Мисля, че последното изречение е лишено до известна степен от смисъл. Говорили сме много за решението 41 и не е оставала капка съмнение относно разумността му. Да не говорим за липсата на каквато и да било алтернатива. Но нека не разводняваме темата. Просто ми стана интересно как реши да го вмъкнеш ни в клин, ни в ръкав.
                            Alliis laetum, sibi sapiens.

                            Comment


                              #15
                              дискутирайте го в съответната тема, не тук
                              albireo написа
                              ...в този форум... основно е пълно с теоретици, прогнили интелигенти и просто кръчмаро-кибици...

                              Comment

                              Working...
                              X