Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Битка при Ярмук

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    #16
    Много благодаря за описанието на битката. Някъде имах подробно изложение на първите арабски завоевания, с отделните битки и т.н., но не мога да го открия.

    Къде в горното описание е проникването на византийските катафракти в арабския лагер, когато жените на арабите спрели мъжете си от бягството?

    Освен това къде се разказва, че Ва(x)ан все пак е бил избран за командващ на армията? Чел съм , че ромеите така и нямали общ командващ и че дори Ваан се провъзгласил за император!


    thorn

    Средновековните църкви в България

    Comment


      #17
      Дамаск май падаше под арабска власт преди битката; защо ли ромеите са се мъчели да си пробият път натам?

      А Джабала ибн ал-Айхам кога минава на страната на Абу Убайда?
      A strong toun Rodez hit is,
      The Castell is strong and fair I wis...


      блог за средновековна балканска история

      Comment


        #18
        Оставление Дамаска было не только ударом по престижу мусульманских командующих и потерей важного стратегического пункта - оно повлекло за собой укрепление воли к сопротивлению у той части населения Палестины и Иордании, которая еще не сложила оружия. Но это тяжелое для командующих решение давало выигрыш во времени, необходимый для соединения всех сил воедино, без чего сопротивление византийской армии, втрое превосходившей численностью сирийскую группу, было невозможно.

        Однако византийцы не стали навязывать сражения, а, верные той же тактике оттеснения арабов от прибрежных областей на восток, в степь, начали обход с запада по дороге на Тивериадское озеро в сторону вади Руккад. В этой ситуации оставаться в Джабии стало опасно, и Халид с 2000 кавалеристов и лучников бросился наперерез византийцам, а остальное войско, спешно собрав верблюдов, пасшихся в степи, начало отступление на юг (рис. 4, б; 6). Оставшись с пешими лучниками в засаде, Халид послал во главе кавалерии Кайса б. Макшуха, тот завязал бой и заманил кавалерию византийцев к позиции лучников, этот маневр обеспечил разгром византийского отряда и сорвал попытку окружения мусульманской армии [+1]. Она беспрепятственно отошла на 15 - 20 км и встала «спиной к Азри'ату», опираясь левым флангом на каньон Йармука и прикрываясь с фронта одним из многочисленных вади, стекающих со склонов Джебел Друз, скорее всего современным вади Эль-Харир. Позиция византийцев определяется достаточно точно: от Дейр Джабал до Джаулана, или, по другому источнику, - от Дейр Аййуба [+2]. В тождестве Дейр Джабал и Дейр Аййуб вряд ли можно сомневаться: развалины Дейр Аййуб, сохранившиеся до наших дней на южной окраине селения Шейх Са’д, расположены на высоком холме (джабал) и могли называться по нему. Под Джауланом в данном случае подразумевается не вся область Джаулан, а селение, носящее название Сахм Джаулан (см. рис. 6). Подробная карта местности и схема сражения, основывающаяся на ней, составленная Л. Каэтани, до сих пор остаются непревзойденными [+3].

        На Йармуке к армии Халида присоединился Амр б. ал-Ac, который при известии об отступлении арабской армии снял осаду с Иерусалима [+4].

        Сведения арабских историков об общей численности мусульманской армии не слишком надежны, так как они сами реконструируют ее численность, суммируя частные сведения, не заботясь о степени их достоверности: например, к 24000 сиро-палестинской армии добавляют 9000 воинов, якобы пришедших с Халидом из Ирака, или дважды прибавляют одни и те же цифры [+5].

        Л. Каэтани относился к этим цифрам весьма скептически и считал, что мусульманская армия была менее 20000 человек [+6]. Сложность заключается в том, что первоначальное ядро должно было сократиться из-за боевых потерь, но в то же время происходил приток добровольцев из самой Аравии и из числа сирийских арабов-христиан. Видимо, численность мусульманской армии в течение двух первых лет оставалась стабильной и колебалась около тех 24 - 27 тысяч, о которых говорят, многие информаторы, т. е. была в полтора-два раза меньше византийской. Она была в состоянии, опираясь на удобную позицию, отбивать атаки византийцев, но не могла нанести им поражение.

        Халид (или Абу Убайда?) запросил подкреплений у Умара, но, как мы знаем, все свободные силы Аравии поглотила армия Са’да. Халиф сумел сколотить лишь небольшой отряд в одну или две тысячи человек (говорится и о трех тысячах, но боюсь, что это просто результат сложения: вместо «одна или две» было прочитано «одна и две») под командованием Са’ида б. Амира ал-Джумахи [+7], что не могло изменить соотношения сил. Началось стояние на Йармуке. Мусульмане могли только препятствовать византийцам переправиться через Йармук и беспокоить их набегами. Однако византийцы не предприняли серьезных попыток атаковать арабов, предпочитая выжидать, когда те поймут бесполезность сопротивления и сами уйдут из Сирии. Эта пассивность работала против византийцев. Дело не только в том, что мусульмане могли получить пополнения и лучше укрепиться, а в том, что длительное бездействие не воодушевленной большой идеей армии в условиях вседозволенности в поле разлагает ее. Так что та из сторон, которая имеет в этом отношении хоть какое-то преимущество, в конце концов берет верх. У мусульманской армии было по крайней мере два преимущества: добровольное участие в борьбе за веру (тогда как византийская армия была наемной, а частично состояла из мобилизованных крестьян) и национальная однородность (при всех различиях между кочевниками и оседлыми, северными и южными арабами) в противоположность очень пестрой по национальному составу византийской армии. Ко всему прочему византийские солдаты и их командиры не очень-то стеснялись в отношении местного населения и грабили его ненамного меньше завоевателей, поэтому византийская армия не пользовалась всеобщей поддержкой. Можно не принимать безоговорочно на веру рассказы арабских историков о том, что обиженные византийскими солдатами становились помощниками и проводниками мусульман [+8], но какую-то долю реальности они отражают.

        В конце концов, 20 августа 636 г. византийский командующий решился дать бой [+9]. По сведениям арабских авторов, правым флангом византийцев командовал Ибн Канатир (Абу Канатир =букинатор [*1]), левым - Друнаджар (друнагарий - тысяцкий), а в центре стояли армянские отряды под командованием Джирджира (Григорий или Георгий). Византийские авторы упоминают только двух командующих - сакеллария (казначея) евнуха Феодора и Ваана/Вагана, который ревниво относился к тому, что общее командование было поручено Феодору. Арабские же авторы считают командующим Вагана (Бахана) и лишь в отдельных случаях упоминают сакеллария [+10].

        В арабском войске, вышедшем из своего лагеря навстречу, центром командовал Абу Убайда, правым флангом - Му’аз б. Джабала; в качестве командующего левым флангом называют разных лиц [+11]. Во главе пехоты (видимо, сводного отряда из мелких групп разных племен) стоял Хашим б. Утба (племянник Са’да б. Абу Ваккаса). Внутри эти основные корпуса делились на мелкие племенные отряды, каждый из которых имел свое знамя. Объезжая строй перед боем, командующий обращался к каждому отряду отдельно со словами ободрения и наставления. В центре стояли сводный отряд из тысячи сподвижников пророка, сводный отряд пехоты и аздиты. На правом фланге стояли йеменские племена хадрамаут, мазхидж, азд, хаулан, хамир. На левом фланге - в основном североарабские племена: кинана, кайс, джузам - и североаравийские и сирийские племена с южноарабской генеалогией: лахм, гассан, куда’а, амила, хас’ам.

        Важнейшей ударной силой армии, кавалерией, командовал сам Халид б. ал-Валид. Он разделил ее на четыре группы, по одной за каждым из трех основных корпусов, а четвертый оставил в своем распоряжении как общий резерв. Лагерь со всем имуществом и семьями находился за центральным корпусом на высоком холме. Возможно, что это - Телл Аш’ари между современными селениями Джиллин и Тафас.

        После кавалерийских атак с обеих сторон византийский левый фланг атаковал правый фланг арабской армии, две атаки были отбиты, но после третьей йеменцы побежали в сторону лагеря. Оставались лишь отдельные островки сопротивления вокруг племенных знаменосцев. Византийцы ворвались было в лагерь, но беглецы, которых женщины встречали руганью и кольями от палаток, остановились и оборонили лагерь. Подоспевшая кавалерия отбросила византийцев на исходную позицию. Попытка византийцев опрокинуть левый фланг также потерпела неудачу, и в этом случае им удалось прорваться до лагеря (если только это не вариант рассказа об одном и том же прорыве) [+12].

        Византийским атакам сильно мешали пыльный ветер из пустыни и солнце, светившее в глаза. Воины завязывали рот и нос, чтобы спастить от пыли. Во время контратаки Халида погиб командующий правым флангом византийцев, букинатор; арабы нашли его потом с закутанной в плащ головой, и это родило рассказ о том, что он закутал лицо, чтобы не видеть позора поражения [+13].

        Арабские источники отметили существование соперничества в стане византийцев: будто бы Джирджир приказал букинатору (или наоборот) [+14] атаковать мусульман, но тот сказал, что он такой же командир, и не подчинился приказу. Видимо, так очень косвенно отразилось в арабском историческом предании событие, упомянутое в «Истории» Феофана Исповедника: после поражения, нанесенного арабами сакелларию, войска Вагана восстали и объявили своего командующего императором. Воспользовавшись этим, мусульмане напали и разгромили Вагана [+15]. Возможно, что шумное ликование в лагере византийцев, услышанное однажды ночью и вызванное будто бы прибытием почты с жалованьем [+16], также смутно отражает торжества по случаю провозглашения Вагана императором.

        Наибольшего накала сражение достигло на следующий день, когда вся тяжесть атаки пришлась на центр, подавшийся под натиском византийцев. Успешная контратака мусульман захлебнулась под интенсивным обстрелом армянских лучников. В этот день, оставшийся в памяти ветеранов как «день окривения», 700 мусульман окривели от армянских стрел. Ваган бросил в бой тяжелую пехоту, скрепленную по 10 человек цепями, но не смог опрокинуть мусульман. Только к исходу третьего дня арабская кавалерия совершила прорыв по правому флангу и, видимо, вышла в тылу византийцев к переправе через вади Руккад (по другим данным, заслуга принадлежит засаде у места, удобного для переправы). Возможно, что успеху мусульман способствовал сильный ветер со спины, ослаблявший точность обстрела и убойную силу стрел византийских стрелков.

        Утомленная многодневным сражением, византийская армия бросилась в паническое бегство в густой пыли в предвечернее время (арабские историки говорят о густом тумане); беглецы, преследуемые конницей, не выбирали дороги и, падая с обрывистого берега вади Руккад и Йармука, разбивались. Вагану с отрядом кавалерии удалось оторваться от преследователей, но его военная и политическая карьера была кончена - вернуться к императору после всего случившегося он не мог. Последним его приютом стал монастырь на Синае, где он закончил свои дни под именем Анастасия, занимаясь толкованием псалмов [+17].

        Победа досталась мусульманам дорогой ценой. На поле боя было похоронено 4000 убитых [+18], да в три раза больше того должно было выбыть из строя из-за ран. Таким образом, из двадцатисемитысячной армии осталось 10 - 12 тысяч боеспособных. Правда, к ним надо добавить отряд арабов-христиан Джабалы б. Айхама, перешедший на сторону мусульман (не это ли облегчило прорыв мусульманской кавалерии в последний день?). Сведения о потерях византийской армии менее определенны. Арабские историки, приписывая византийской армии численность в несколько сот тысяч человек, соответственным образом завышают ее потери: от 70 до 102 тыс. человек [+19]. Сирийский фрагмент говорит о 50000 убитых, но в этой цифре скорее можно видеть общую численность византийской армии, чем ее потери.

        Видимо, оценивая их, следует исходить из потерь мусульманской армии: в первые два дня потери можно предположить равными и только на исходе битвы при бегстве они должны были возрасти. Реальнее всего говорить о 10000 убитых. Невероятно и число пленных - 40000, но несколько тысяч пленных могло быть. В целом, если учесть и раненых, оставшихся на поле боя (из того же расчета: в три раза больше убитых, но часть легкораненых могла спастись бегством, поэтому примем коэффициент 1:2), то из 50000 спаслось около 20000 человек, остатки византийской армии сопоставимы с мусульманской армией, но с одной стороны была цельная организованная масса, а с другой - множество мелких групп, совершенно подавленных морально.

        Разгром был полный. Восстановить армию из этих остатков было невозможно, а для формирования равноценной новой армии требовалось много и времени и денег. Поэтому Ираклий отказался от таких попыток и предпочел, уехав из Антиохии в Константинополь, предоставить оборону сиро-палестинских городов их гарнизонам и жителям. Мусульманские историки вкладывают в уста уезжавшего императора слова: «Прощай навсегда, Сирия!» Но вряд ли Ираклий, терявший все азиатские провинции и сумевший отвоевать их у Сасанидов, считал в этот момент, что навсегда прощается с Сирией: для него борьба вступала в новую фазу - и только. Более того, по некоторым сведениям, Ираклий не сразу покинул Сирию, а только перебрался из Антиохии в Руху (Эдессу) [+20].

        Одержав победу, мусульманская армия снова рассыпалась на составные части, и каждый из амиров ушел в свою область: Амр б. ал-Ас - в Палестину, Шурахбил - в Иорданию, Абу Убайда и Халид двинулись на север - отвоевывать города, оставленные полгода назад.



        thorn

        Средновековните църкви в България

        Comment


          #19


          линк към книгата

          Comment


            #20
            Thorn написа Виж мнение
            Къде в горното описание е проникването на византийските катафракти в арабския лагер, когато жените на арабите спрели мъжете си от бягството?

            Освен това къде се разказва, че Ва(x)ан все пак е бил избран за командващ на армията? Чел съм , че ромеите така и нямали общ командващ и че дори Ваан се провъзгласил за император!

            Може би имаш предвид епизода с жената на Абу Суфян и майка на Язид,изпяла тази песничка:

            “O you who run from a constant woman
            Who has both beauty and virtue;
            And leave her to the infidel,
            The hated and evil infidel,
            To possess, disgrace and ruin.”

            Този любопитен епизод е от втория ден - 16 август, след тежкия удар на Григорий, когато арабите де факто са загубили битката...
            Но на мен малко ми звучи като легенда-нали ги знаеш хронистите Заради това и не го включих в сказката Тази жена може и да е имала голямо влияние, но чак от нея да зависи бойния дух на арабите в сражението?!?


            Оносно "избора" на Вахан: разбира се , ние нямаме преки доказателства, до нас са достигнали само косвени такива - имам предвид арабските хроники; в тях Вахан е изобразен като движещата сила на ромейската армия. Ако се не лъжа, той е бил нещо като военен шеф на Сирия - времето на битката дори съвпада с появяването на първите теми във Византия, при всички случаи поста му е бил аналогичен с този на стратег.

            Мястото, поведението и значението на самия Теодор Тритирий (който би трябвало да бъде и си е бил общ формален лидер и официален командващ) в самата битка е повече от скромно. Сакеларият във всички случаи просто е "патрон", just vice-boss на BIG BOSS, който е в Антиохия и наставлява всички Дали само заради това, че е шеф на хазната в империята и на това отгоре, нещо като тронспортен министър(преди появата на логотета на дрома) или пък дори и с ранг на военен министър ?!?
            (В нашата история мисля , че имаме подобен случай: Траяновите врата през 986. Ако, не се заблуждавам в нея участва и цар Роман, като формален лидер, но не и командващ армията!)
            Нищо чудно направо да е ударил гръб на Вахан по време на "избора"

            Караниците, еженето и препирните, май са идвали от страна на Григорий, Даирян (така и не разбрахме името и длъжността на този човек, арабите са виновни; та дори се чудех цяло хилядолетие как до го изпиша - на латиница е така - Dairjan, пък кой както иска да го чете и произнася) и разбира се на Канатир(Qanateer са го наричали арабите, тук също нямаме име). Предполагам, в че всеки един от тях не е смятал да бъде подчинен в една или друга форма на другия. Освен това, тук имаме и намеци за неразбирателство и стълкновения между техните корпуси и поделения с тези на Вахан - навярно на религиозна основа?
            Колкот до Джабала - за него ще пишем малко по-надолу.

            Както и да е - битката все пак е проведена, всички са участвали. Оделен е въпроса, дали взаимодействието между началниците е на висота, защото думата хармония, в никакъв случай не може да се впише в ромейския начин на воюване през август 636 г.


            p.s още нещо за Вахан - не е избиран за император, нито е бунтовник; част от неговите войници, по време на битката са били на вълна метеж; които се спасили навярно са участвали в бунта на куропалата Давид в Мала Азия, след като Ираклий напуснал Антиохия

            Comment


              #21
              Guy de Mont Ferrand написа Виж мнение
              Дамаск май падаше под арабска власт преди битката; защо ли ромеите са се мъчели да си пробият път натам?

              А Джабала ибн ал-Айхам кога минава на страната на Абу Убайда?

              Арабите напускат Дамаск, още преди битката, като Абу Убейда наредил дори да бъде върнат данъка джизия, което направило силно впечатление на всички.
              След битката, Абу Убейда бил посрещнат едва ли не тържествено, като Мансур (който бил управител на града и най вероятно преминал на страната на арабите по време на сражението при Ярмук) убедил гражданите и войниците да не се съпротивляват. Същият този Мансур, хич не долюбувал Ираклий, понеже императора го задължил заедно с най-видните граждани да отделят голяма част от средствата си за заплати и прехрана на ромейската армия.


              за Джабала ибн ал Айхам :

              Последният ден от битката, него го няма никакъв. Не се споменава от хрониките да е попречил с нещо на арабите-мусюлмани. Най-вероятно духнал от бойното поле или преминал на страната на Халид и Абу Убейда.

              Трябва да се отбележи, че владетеля на Гассанидите бил изключително честолюбив човек. Плюс това, незнайно защо, ромейските военачалници по време на военните съвети игнорирали незаслужено мнението на Джабала, който познавал най-добре ландшафта-Джабийя била една от неговите резиденции.

              Смята се, че непосредствено след сражението Джабала повел преговори с халифа Омар, на които било договорено, той и хората му да останат християни и да плаща обикновен налог, както всички мусюлмани, а не джизия и харадж. Това била "наградата" му, задето оставил ромеите...
              Това си е било тънка политика от страна на Джабала, изплашен, че ще загуби владенията си в Сирия.

              По-късно, може би заради мнителността на Омар или защото "вятъра на промяната" бил завладял всички, някъде около 638 г, Джабала приел Исляма. Трябвало да отиде на поклонение в Мека. И тук имаме един твърде интересн епизод :
              По време на обиколките около Кааба
              някакъв беден човечец го настъпал без да иска по робата-Джабала залитнал и за малко да падне. Толкова се
              ядосал, че праснал един прав в лицето на поклонника и му насинил окото! Човекът, обаче по някакъв начин
              се добрал да Халифа Омар, оплакъл се и Джабала бил извикан за разясняване на случая. След излагане на
              фактите, Халифа наредил на Джабала по същия начин, чрез удар в лицето си, да посини и собственото си око или да бъде ударен, което си избере. Съпритивлявайки се Джабала, казал: " Това око, като моето ли е" , навярно имайки предвид статута си пред обикновения човечец. Халифа мъдро отвърнал : " Исляма ни прави равни". Джабала помолил "присъдата" да бъде изпълнена рано сутринта, за да не се унижава
              в този момент. Омар се съгласил. През ноща, Джабала духнал от Мека, завтрнал се в Сирия, покаял се, приел отново християнството и явно с него е свързан опита за въстание около Емеса през 638 г. След неуспеха, той и голяма част от неговите хора се прехвърлили в Анатолия, където умира около 645г.

              Comment


                #22
                Мансур (който бил управител на града и най вероятно преминал на страната на арабите по време на сражението при Ярмук)
                Не е ли бил само главен бирник в Дамаск?


                thorn

                Средновековните църкви в България

                Comment


                  #23
                  monte christo написа
                  ...
                  Много интересни подробности . Поведението на Джабала май че е донякъде типично, мисля, че на няколко места съм срещал сведението, че победата на арабите при Ярмук се дължала на преминаването на Гассанида на страната на съплеменниците си, затова зададох въпроса си. Между другото съм срещал сведения и, че ромеите били ръководени от "брата на император Ираклий", под което се визираше Теодор Тритирий?

                  Канатир - водачът на славяните (интересно дали са наречени "сакалиби"?) би могъл да е примерно представител на известната малко по-късно византийска фамилия Каматири.
                  A strong toun Rodez hit is,
                  The Castell is strong and fair I wis...


                  блог за средновековна балканска история

                  Comment


                    #24
                    Нъ,

                    Друг Теодор е, при това най вероятно евнух. Брата на Ираклий е бил в немилост. Главно защото се е противопоставял на брака на брат си с племенницата им.

                    А този канатир най вероятно е просто букинатор
                    Ибн Канатир (Абу Канатир =букинатор


                    thorn

                    Средновековните църкви в България

                    Comment


                      #25
                      Thorn написа Виж мнение
                      Нъ,

                      Друг Теодор е, при това най вероятно евнух. Брата на Ираклий е бил в немилост. Главно защото се е противопоставял на брака на брат си с племенницата им.

                      А този канатир най вероятно е просто букинатор
                      не е ли много ниска длъжност букинатор?

                      /хм, дали не е кан-таркин?/
                      Всяка алтруистична система е вътрешно нестабилна, защото е отворена за злоупотреби от страна на егоистични индивиди, готови да я експлоатират.

                      Comment


                        #26
                        Мноого смешно, ха-ха-ха

                        А това за брата на Ираклий, "патриция Теодор" съм го чел в някаква литература от най-общ характер и съвсем не твърдя, че е вярно.
                        A strong toun Rodez hit is,
                        The Castell is strong and fair I wis...


                        блог за средновековна балканска история

                        Comment


                          #27
                          Thorn написа Виж мнение
                          Не е ли бил само главен бирник в Дамаск?
                          Да, бил е бирник. Но, след убийството на Тома, най-вероятно Мансур да е бил и.д.управител на Дамаск, още повече, че именно той е отговарял за продоволствията на армията. Факт е неговото голямо влияние сред гражданите на Дамаск, повечето привърженици на монофизитството.

                          п.с Thorn, всъщност аз не претендирам по никакъв начин за всеобхватност на познанията.

                          Comment


                            #28
                            Guy de Mont Ferrand написа Виж мнение
                            Мноого смешно, ха-ха-ха

                            А това за брата на Ираклий, "патриция Теодор" съм го чел в някаква литература от най-общ характер и съвсем не твърдя, че е вярно.

                            Синко, не се коси, ами вземи удари една ... Лятото се завърна

                            Аз пък, всичко това, май съм трябвало да го уча преди цели 12 години Обаче, как да се седнеш да да попиваш инфо, като ти се хойка? Чел нещо, недочел нищо
                            Пълна мъгла ... Тогава на изпита по Византия, като допълнителен въпрос ми зададоха следния: "Кой е победил при Ярмук?" Добре, че тогава една песен беше голям хит - "Айша" на Кхалед(Халид), та знаех отговора И общо взето, дотам ... Аз и заради това се пуснах тук на пистата в Б.С. след цели две години ...

                            Та и до сега, пълна мъгла и на прима виста: квото съм писал отначало в първия пост относно патрикия Теодор относно командването - кой да си играе да чете и да си припомня за Тритирий или арменците...

                            p.s. Ги, нали ти си генерал-капитан на този раздел? я кажи , как да си едитна първия постинг, да затрием brother-a, да вметнем и две-три изречения за монотелизма и нещичко за Александрийската уния.

                            Comment


                              #29
                              Готов си.
                              A strong toun Rodez hit is,
                              The Castell is strong and fair I wis...


                              блог за средновековна балканска история

                              Comment


                                #30
                                Извори за числеността на армиите при Ярмук

                                Теофан Изповедник, VIII в.
                                80 000 византийци
                                The chronicle of Theophanes, Harry Turtledove, p.337-338 (цък)

                                Ибн Исхак, VIII в.
                                100 000 византийци, 24 000 мюсюлмани
                                The History of Al-Tabari, Yohanan Friedmann, p.132 (цък)

                                Ал-Балазури, IX в.
                                200 000 византийци, 24 000 мюсюлмани
                                The Origins of the Islamic State, P. K. Hitti, p.207 (цък)

                                Ат-Табари, X в.
                                200 000 византийци, 40 000 мюсюлмани
                                History of the Prophets and Kings, Vol.2, p.592,598 (?)

                                Псевдо-Уакиди, XIII в.
                                400 000 византийци
                                Muqaddimah, Ibn Khaldun, Franz Rosenthal, ch.III.5 (цък)

                                Ибн Халдун, XIII в.
                                30 000 мюсюлмани
                                Muqaddimah, Ibn Khaldun, Franz Rosenthal, ch.III.5 (цък)

                                Ако някой се сеща за други извори, ще ги добавим и тях. Също и на линкче към "История на крале и пророци" ще съм благодарен.

                                Comment

                                Working...
                                X